• Busen77

Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?

Fick precis hem journalen för alla spermaprover som vi lämnat. De två sista aug och sep 2012. Finns det någon därute som kan hjälpa mig att tyda alla "konstiga" förkortningar och procent? Vissa saker har jag kläm men mycket är "grekiska" för mig.

Viskositet: ua
    Spermiers koncentration: 3.6 milj/ml
    Spermier, total: 16.4 milj
    Total motilitet: 34 %
    Progressiv motilitet: 23 %
    Non progressiv motilitet: 11 %    
    Immotilitet, IM: 66 %
    Agglutination: 0
    Aggregat: 0
    SCSA, DIF: 29 %
    SCSA, HDS: 15 %
    Morfologi, normala: 1 %
    Morfologi, huvudefekter: 93 %
    Morfologi, hals, mellanstycke: 42 %
    Morfologi, svansdefekter: 16 %
    Morfologi, cytoplasmadroppe: 9 %
    Morfologi, omogna: 6 %

Svarskommentar: Oligo-astheno-teratozoospermi
    DFI=29%. MAR test negativ                   

• Svar på tråden Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?
  • Busen77
    Philippa skrev 2012-10-05 13:10:44 följande:
    Oj, menar de att du ska kunna tyda detta själv??

Jag har fått det hemskickat för att jag skulle vilja se hur spermaproverna ser ut. Men jag blir inte så mycket klokare på detta. Det finns inga förklaringar eller hjälprader så jag tänkte att jag prövar här. Vissa är helt otrolig duktiga pga att de får "leka" läkare själva pga att vården inte alltid hjälper till.
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:16:16 följande:
    motilitet är i alla fall rörlighet så 34% rörliga spermier och 66% orörliga, ungefär som vårt första spermaprov, vi hade 30% rörliga.

Tack för hjälpen Glad

Du har ingen aning vad svarskommentaren betyder?  "Oligo-astheno-teratozoospermi DFI=29%. MAR test negativ" 
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:22:55 följande:
    översatte en dansk text i google translate

Till exempel är det största problemet med dålig spermiekvalitet inte ovanligt att spermier rörelseförmåga är nedsatt (kallas: asthenozoospermi). Detta kan kombineras med det faktum att det också finns några spermier, och att dessa är morfologiskt onormala. Tillståndet kallas oligo-astheno-teratozoospermi - eller vardagligt enkelt OAT.

Vet inte om det gjorde dig klokare på själva svarskommentaren i analysen.. 

Stort tack för hjälpen! Jag blev faktiskt mycket klokare när det gäller svarskommentaren.
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:26:09 följande:
    angående DFI hittade jag ytterligare information på danska som översattes så här

DFI, DNA Fragmenture Index. Den procentuella fördelningen av spermier med normal "packat" och fragmenterade DNA-material i sædcellehovedet.

Oj vilken bra information Du hittar Glad

DFI handlar alltså om DNA. Oj, detta avvek spermaprovet ifrån (* framför de siffror som avvek på spermaprovet) kanske är något viktigt eftersom de noterar detta i svarskommentaren.  
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 13:45:38 följande:

Ha ha ja som du själv skrev vissa får själva leka läkare.. vi fick kommentaren "god prognos att bli gravid på egen hand" av vår läkare trots våra prover och hon vägrade ge oss remiss till ivf..  när vi väl fick vår remiss efter tre år hade proverna blivit ännu sämre och vid första provet på ivf-kliniken visade det sig att det bara fanns runt 8000 levande spermier i provet som lämnades inför uppstarten, efter två ivfer sa läkarna på kliniken att det inte längre var någon ide, vi kastade bara bort dyrbara landstingsförsök.

Be att få komma in och gå igenom provet så ni får allt förklarat för er ordentligt så har ni allt svart på vitt och slipper fundera över vad allt betyder helt enkelt.   

Vi har fått en telefontid den 8 oktober så då ska vi peppra henne.

Vi har försökt att få barn i drygt fyra år. Från början belv vi inte gravida pga att min sambo hade inflammerad prostata. Efter behandling så fick vi några % rörliga spermier och vi blev gravida (fem gånger) men får numera bara missfall.

Det fjärde spermaprovet (2011) fick vi berättat för oss att det var så fantastiskt bra (då hade vi haft två missfall) det var inget att oroa oss för utan att bara gå hem och försöka och hoppas på bättre lycka. Nu efter fem missfall harjag bett att få hem journalkopior så ser jag själv att proverna inte alls är så bra som de påstått. Jobbigt att aldrig kunna lita på att läkarna gör sitt jobb. Jag kan tänka mig att Du känner på samma sätt. Fy vad arg jag hade varit på dem som kasta bort värdefull tid för er!

• Busen77

Fy vilka konsekvenser nu fått av en dålig läkares nonchalans. Hur kan man arbeta med att försöka hjälpa par att få barn när man skiter i vilket. Jag tror att jag skulle gå vidare med det. Jag hade nog haft svårt att släppa denna sortens felbehandling. Jag har svårt att släppa våran och den är inte i närheten med er.

Har jag förstått Dig rätt att Du har fått donerade spermier? Alltså Ditt ägg men inte Din sambos spermier? Hur fungerar detta? Jag har fått som förslag av en läkare som är missfallsexpert att vi kanske ska fundera på att använda donerade spermier.

• Busen77
    Simon 681 skrev 2012-10-05 14:10:14 följande:
    Det är överlag väldigt dåliga värden. Morfologi är exempelvis hur saker är uppbyggda, hur exempelvisa organ och sådana saker fungerar. 1% normala betyder att 99% inte är det. Jag vet inte exakt vad som menas med huvuddefekter och hur det påverkar fertiliteten, men det låter ju inte bra. Ta till det det låga antalet spermier och den låga mobiliteten och det ser nog mörkt ut. Jag skulle kräva att få detta och förslag på behandling/ vägar att fortsätta av en läkare.  

Tack för Ditt svar! Jag känner själv också att detta är inte så bra som läkaren har försökt "övertala" oss till. Jag har känt att något är fel men har bara möts av att det är bara att gå hem och försöka igen och bättre lycka nästa gång. Tröstlöst efter alla år och alla missfall.
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 14:33:23 följande:
    Ja precis, vi har gjort inseminationer med donerade spermier, vi valde att vända oss till danmark då vi fått nog av svenska vården, vi hade ju redan väntat mellan 2005-2009 innan vi ens fick påbörja med ivf och där satt vi 2009 och fick höra att det var två års väntetid för donation också det lockade inte, det finns alldeles för få donatorer i sverige tyvärr.

Vi gjorde inseminationer, det finns ju även möjlighet att göra ivf vi hade ett försök kvar i sverige och valde att vänta i kön och göra inseminationer samtidigt som vi väntade med inställningen att om det inte fungerar med inseminationer så skulle vi propsa på ivf med donator, vi hann bli gravida och få vår dotter innan vi ens kommit fram i svenska kön.

En ganska bra sak att veta är att om man har rätt till en behandling i sverige men anser att man tjänar på att vända sig utomlands kan man få ersättning av försäkringskassan för behandlingen.
    Fk har nyligen gjort om sina regler och nu måste donatorer som används i utlandet vara öppna för att man ska kunna få ersättning, så var det inte när vi gjorde våra försök.
    Och i Danmark har de haft lagen att läkare bara får använda anonyma donatorer medan sköterskor inte omfattats av lagen och kunnat använda öppna donatorer, har dock hört att det skulle komma att bli en lagändring snart så att även läkare kan använda öppna donatorer.

Det finns både läkarledda kliniker och sjuksköterskeledda som man kan välja på, om du kikar under fliken insemination finns det flera trådar med information om de olika klinikerna och deras priser.

En viktig sak att tänka på är att ni båda ska vara mentalt förberedda på donator om och när ni väljer att gå på den linjen, för mannen kan det vara en jobbig period med många jobbiga tankar och funderingar så mitt tips är att prata med en kurator vid kvinnokliniken eller en ivf-klinik får att bena igenom hur ni båda känner inför det hela.       

Stort tack för alla värdefulla råd. Jag är glad att jag fick kontakt med Dig som verkligen vet vad Du pratar om. Skönt iaf att ni fick er dotter efter alla år av hårt slit. Hur orkar du fortsätta kämpa trots sådan motvind. Jag känner själv att min ork börjar ta slut.
  • Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-05 15:21:01 följande:

Åh gud hur gör man.. jag vet inte.. man bryter ihop när man kommit till bristningsgränsen sen reser man sig igen och fortsätter, vet inte hur många gånger vi sagt att nu är det nog men ändå så fortsatte vi.

Och som sagt absolut viktigast är att ni båda är redo för att ta ett steg mot donator om ni nu väljer det, vi var inte redo helt och hållet, i nio månader mådde min man fruktansvärt dåligt till och från, han klarade inte av att röra vid min mage, han tvivlade på om han skulle kunna älska barnet och hela hans bild på vår familj ruckades, det var nio jäkligt tuffa månader, men när hon kom till världen försvann alla tvivel för min man och alla pusselbitar hamnade på rätt ställe och sen han satt där på förlossningen med henne i famnen så har hon varit hans största kärlek här i livet.

Jag tror hela resan hade varit lättare för oss om vi pratat med någon innan, lätt att vara efterklok men det är bra för då kan man sprida kunskap om det man själv upplevt =)
    Har precis lagt på luren med läkaren som skulle berätta om spermaproverna (hade telefontid idag). Hon säger precis det som jag trodde att de kommer inte/kan inte göra något utan det är bara att fortsätta att försöka. När vi frågasatte DFI värdet som var alldeles för högt belv hon sur och höjde rösten att sa att vi ska sluta se allt så negativt. Hur fan kan hon säga så efter 4.5 års försök och fem missfall. Tydligen kan vilken oempatisk människa som helst bli läkare. Usch vad jag är arg, ledsen och förtvivlad just nu. Jag kommer nog aldrig att få bli mamma.

• Busen77
    drömmaromsmått skrev 2012-10-08 17:57:06 följande:
    Om jag var du skulle jag nog kontakta en privatläkare/klinik som kan hjälpa dig med provsvaren för att se om de har annan syn på det hela.
    Väldigt oproffsigt att bemöta en orolig patient på det sättet som du blev bemött idag.

Tack för Ditt stöd. Jag ska prata med min sambo att vi borde gå vidare med detta i den privata sektorn istället. Kanske lättare att få "rätt" hjälp där. Det är ganska känsligt ämne för min sambo, han tycker att det är jobbigt att hans "simmare" inte är 100 %. Jag försöker att säga till honom att det spelar ingen roll det viktigaste är att vi får hjälp så att vi kan få vårt efterlängtade barn. Jag kan ju inte förstå hur han känner det men jag ska försöka ta upp detta försiktigt i helgen.

Tack än en gång för värdefulla råd och tips!  
Svar på tråden Finns det någon som kan förklara och tyda spermaprov?