drömmaromsmått skrev 2012-10-05 14:33:23 följande:
Ja precis, vi har gjort inseminationer med donerade spermier, vi valde att vända oss till danmark då vi fått nog av svenska vården, vi hade ju redan väntat mellan 2005-2009 innan vi ens fick påbörja med ivf och där satt vi 2009 och fick höra att det var två års väntetid för donation också det lockade inte, det finns alldeles för få donatorer i sverige tyvärr.
Vi gjorde inseminationer, det finns ju även möjlighet att göra ivf vi hade ett försök kvar i sverige och valde att vänta i kön och göra inseminationer samtidigt som vi väntade med inställningen att om det inte fungerar med inseminationer så skulle vi propsa på ivf med donator, vi hann bli gravida och få vår dotter innan vi ens kommit fram i svenska kön.
En ganska bra sak att veta är att om man har rätt till en behandling i sverige men anser att man tjänar på att vända sig utomlands kan man få ersättning av försäkringskassan för behandlingen.
Fk har nyligen gjort om sina regler och nu måste donatorer som används i utlandet vara öppna för att man ska kunna få ersättning, så var det inte när vi gjorde våra försök.
Och i Danmark har de haft lagen att läkare bara får använda anonyma donatorer medan sköterskor inte omfattats av lagen och kunnat använda öppna donatorer, har dock hört att det skulle komma att bli en lagändring snart så att även läkare kan använda öppna donatorer.
Det finns både läkarledda kliniker och sjuksköterskeledda som man kan välja på, om du kikar under fliken insemination finns det flera trådar med information om de olika klinikerna och deras priser.
En viktig sak att tänka på är att ni båda ska vara mentalt förberedda på donator om och när ni väljer att gå på den linjen, för mannen kan det vara en jobbig period med många jobbiga tankar och funderingar så mitt tips är att prata med en kurator vid kvinnokliniken eller en ivf-klinik får att bena igenom hur ni båda känner inför det hela.
Stort tack för alla värdefulla råd. Jag är glad att jag fick kontakt med Dig som verkligen vet vad Du pratar om. Skönt iaf att ni fick er dotter efter alla år av hårt slit. Hur orkar du fortsätta kämpa trots sådan motvind. Jag känner själv att min ork börjar ta slut.