Jag har ett barn på snart 2 år gammal, jag och pappan bor i två olika städer.
Det du kan göra är att höra av dig till honom, förklara hur barnet mår, fråga honom om han har lösningar, vad tycker han är barnets bästa, om barnet åker bil och han förstår att ha hemmadag så ser jag inget fel i att ert barn åker, finns nässpray, filtar, om barnet sovit dåligt borde det somna i bilen, om han träffar barnet regelbundet så att det inte skadar deras relation så kan barnet stanna hemma, erbjud då en annan dag med umgänge så att han slipper känna att du tar barnet ifrån honom/ser honom som att han inte kan sköta ert sjuka barn med mera.
Var beredd på att han kan vela att du går till distriktssköterskan och får antecknat att barnet är sjukt, fått veta av socialen att det händer när man har riktigt mycket problem.
Jag har extrema problem med kommunikation och umgänge med mitt ex men tack gode gud så förstår han att är barnet sjukt, så är det, han litar på min förmåga om jag säger att barnet måste stanna hemma, jag ger han andra dagar och sen faller vi tillbaka till rutinerna.
Jag är nyfiken, vad har ni för umgänge i dagsläget?
Mitt barn är borta varannan helg torsdag till söndag och ett dygn i veckan han inte har helg, enligt rekommendationer.
Jag försöker få det minskat för att barnet har börjat visa tendenser att inte må bra, bor som sagt i olika städer så blir glad om du kanske har några ider hur vi kan lösa umgänget.