• Anonym

Barnet förskyld, kan jag ställa in umgänget?

Nu har det för första gången hänt att barnet är sjuk inför en umgängesdag med sin pappa - och jag undrar rätt och slätt barnet kan hemma?
    Det handlar om ett dagumgänge på 7 timmar som brukar vara ganska livfulla.
    Barnet är varm(har inte tagit temp) hängig, sover oroligt och har vaknat flera gånger, slem i näsa och hals samt hosta.

• Svar på tråden Barnet förskyld, kan jag ställa in umgänget?
  • h8him

Varför kan barnet inte vara med pappa? Var har de umgänge?

• Anonym
    Litet My skrev 2012-10-05 00:20:24 följande:
    Hur gammalt är barnet?
     3 år
  • Anonym
    h8him skrev 2012-10-05 00:20:50 följande:
    Varför kan barnet inte vara med pappa? Var har de umgänge?
    Barnet har blivit förkyld och har redan vaknat flera gånger nu inatt Rynkar på näsan
    Umgängen brukar ske inne i staden, mycket bilfärder och aktiviteter - pappan bor långt bort och det känns inte schysst mot barnet att inte låta henne vila 1 dag.

• Litet My

Du skulle ju kunna prata med pappan ang lugnare aktiviteter alt kolla om ni kan ta umgänget en annan dag istället. Vi gjorde så ett tag att sonen var kvar hemma när han var sjuk men pappan/sonen fick umgänget ändå en annan dag.

Men pappan borde väl ha förståelse för att man inte hittar på en massa aktiviteter med ett sjukt barn? Finns ju mycket man kan göra som att hyra film och bara mysa om barnet orkar. 

• Anonym
    Litet My skrev 2012-10-05 00:25:27 följande:
    Du skulle ju kunna prata med pappan ang lugnare aktiviteter alt kolla om ni kan ta umgänget en annan dag istället. Vi gjorde så ett tag att sonen var kvar hemma när han var sjuk men pappan/sonen fick umgänget ändå en annan dag.

Men pappan borde väl ha förståelse för att man inte hittar på en massa aktiviteter med ett sjukt barn? Finns ju mycket man kan göra som att hyra film och bara mysa om barnet orkar. 
    Jo precis, min största oro inför att ställa in umgänget är att vi föräldrar har ganska grava samarbetssvårigheter och har svårt att kommunicera med varandra. Jag är orolig inför hans reaktion och om jag verkligen kan ställa in 7-timmars umgänge pga sjukdom.
    Men för barnet är jag övertygad om att det blir det bäst att stanna hemma och läka än att behöva åka 15miltur/retur.

• h8him
    Anonym skrev 2012-10-05 00:37:58 följande:
    Jo precis, min största oro inför att ställa in umgänget är att vi föräldrar har ganska grava samarbetssvårigheter och har svårt att kommunicera med varandra. Jag är orolig inför hans reaktion och om jag verkligen kan ställa in 7-timmars umgänge pga sjukdom.
    Men för barnet är jag övertygad om att det blir det bäst att stanna hemma och läka än att behöva åka 15miltur/retur.

Så förklara att barnet är sjuk men att han givetvis får igen umgänget när barnet är frisk igen. Är han ledig på dagarna? Hur ofta har han umgänge?
  • Anonym

Försök att hitta en lösning istället för att ställa in, tror det kommer bli mer konflikter av att ställa in det lilla umgänget han har.
    Åker barnet till pappans stad eller kommer pappan till eran?
    Föreslå att pappan får vara hemma hos dig under umgänget så kan dom ju titta på film och bara mysa.
    Du kan ju hitta på andra saker och behöver inte vara hemma under den tiden.

• Anonym (lugn!)

Jag har ett barn på snart 2 år gammal, jag och pappan bor i två olika städer.
    Det du kan göra är att höra av dig till honom, förklara hur barnet mår, fråga honom om han har lösningar, vad tycker han är barnets bästa, om barnet åker bil och han förstår att ha hemmadag så ser jag inget fel i att ert barn åker, finns nässpray, filtar, om barnet sovit dåligt borde det somna i bilen, om han träffar barnet regelbundet så att det inte skadar deras relation så kan barnet stanna hemma, erbjud då en annan dag med umgänge så att han slipper känna att du tar barnet ifrån honom/ser honom som att han inte kan sköta ert sjuka barn med mera.
    Var beredd på att han kan vela att du går till distriktssköterskan och får antecknat att barnet är sjukt, fått veta av socialen att det händer när man har riktigt mycket problem.

Jag har extrema problem med kommunikation och umgänge med mitt ex men tack gode gud så förstår han att är barnet sjukt, så är det, han litar på min förmåga om jag säger att barnet måste stanna hemma, jag ger han andra dagar och sen faller vi tillbaka till rutinerna.

Jag är nyfiken, vad har ni för umgänge i dagsläget?
    Mitt barn är borta varannan helg torsdag till söndag och ett dygn i veckan han inte har helg, enligt rekommendationer.
    Jag försöker få det minskat för att barnet har börjat visa tendenser att inte må bra, bor som sagt i olika städer så blir glad om du kanske har några ider hur vi kan lösa umgänget.

• torka

Kan du inte lägga upp det såhär: Barnet är sjukt, hon skulle nog behöva ta det lugnt idag. Vill ni träffas och ha en lugn dag, eller ta det en annan dag när hon har frisknat till. Att du lägger över valet på honom, så det inte verkar som att du krånglar.

Det kan ju vara mer värt att det inte skär sig helt i samarbetet än att barnet får vila sin snoriga näsa, även om kunde behöva det. Pappan märker väl hur hon är. Och det kan som någon sagt vara mysigt att vara sjuk och kolla på film tillsammans också.

• slutatsnusa

kan du föreslå pappan att han är hemma hos er och att de stannar inne eftersom barnet är sjukt?

och så åker du iväg över dan

antingen så funkar det eller så vill han inte för han tycker det blir tråkigt för honom att ta hand om ett sjukt barn

men då är det han som ställer in och kanske föreslår en annan dag

• Anonym (lugn!)
    slutatsnusa skrev 2012-10-05 09:14:20 följande:

kan du föreslå pappan att han är hemma hos er och att de stannar inne eftersom barnet är sjukt?

och så åker du iväg över dan

antingen så funkar det eller så vill han inte för han tycker det blir tråkigt för honom att ta hand om ett sjukt barn

men då är det han som ställer in och kanske föreslår en annan dag

eller så tycker han det är jobbigt att inte ha umgänge i sin egen bostad, behöver inte handla om att smita undan att ta hand om ett sjukt barn!
  • Barbamamah

Jag föreslår att du diskuterar med pappan och informerar honom om att barnet är sjukt och frågar vad han anser skulle vara det bästa under omständigheterna. Han är barnets far och det är barnets umgängestid med pappan. Kanske klarar pappan av att komma på någon bra lösning lika bra som du. Det är ju inte säkert att han inte kan se till barnets bästa bara för att han är umgängesförälder.

• slutatsnusa
    Anonym (lugn!) skrev 2012-10-05 09:18:12 följande:
    eller så tycker han det är jobbigt att inte ha umgänge i sin egen bostad, behöver inte handla om att smita undan att ta hand om ett sjukt barn!

vad jag förstår av ts så bor pappan en bra bit därifrån så umgänget består av roliga saker tillsammans på stan och inte umgänge i hemmet.

om barnet är sjuk och har feber är det väl schysstast mot barnet om det slipper åka 15 mil/ t o r och att pappan kommer till det.

tycker jag
Svar på tråden Barnet förskyld, kan jag ställa in umgänget?