• Anonym

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Senaste gången jag var hos frisören så var hon jätteotrevlig, sa i och för sig ingenting om min hårkvalitet men hon verkade väldigt ointresserad i allmänhet. Hon verkade till och med sur (kanske på sin chef?) och det gick ut över mig. I slutet borstade och fönade hon mitt hår väldigt aggressivt, vilket var obehagligt, och la mitt hår så det såg helt knäppt ut. Sen tog hon oengagerat fram spegeln i en halv sekund, hann inte se någonting av hur det såg ut bak. Vågade inte säga något heller, då jag är ganska blyg.  

• Anonym
    Feltryck01 skrev 2012-10-04 14:58:14 följande:
    Men blä! Det där var ju då att gå lite för långt. Jag tycker ditt hår låter skittufft. Kan inte frisörer inse att alla vill inte ha sitt hår honungsblont/kastanjebrunt och långt och halvlockigt? Eller att feminiteten inte sitter i längden på håret...

Tack! Känner mig tuff oxå
  • Anonym
    DropDeadUgly skrev 2012-10-04 21:03:32 följande:
    Nästa gång du klipper dig TS så säga att du tvättar håret med balsam, då kommer du får höra hur äcklig du är och att ditt hår är ofräscht et cetera. Jag har varit med om det flera gånger så jag drar mig verkligen för att gå till frisören. 

Jag tål inte schampo - inget schampo. Har provat allt från billigaste till snordyrt, jag tål det inte. Jag bli alltid ifrågasatt av frisören och måste förklara gång på gång varför de inte får tvätta håret på mig och varför jag själv inte använder schampo utan tvättar med balsam. Och mitt hår är rent, blankt och vackert. Jag får ofta komplimanger för mitt vackra hår så även av frisörer tills de hör att jag tvättar med balsam...
    Jag brukar också få komplimanger för att jag har så friskt hår. De blir lite snopna när jag säger att jag bara tvättar det med Coops balsam för tio kronor flaskan. Skrattande
  • Anonym
    sweetcandy skrev 2012-10-04 21:30:11 följande:
    Två gånger har jag haft negativa upplevelser i samband med att gå till en frisör..

Ena gången hade jag en period då jag hade mjäll.. Och frisören börjar kolla i håret och säger högt och tydligt så alla andra hör "jag måste kolla om du har löss".. WTF?? Kan man inte kolla det och hålla tyst, och skulle jag nu ha haft det, så hade hon kunnat säga det diskret till mig.. Nu var det ju inte så, utan det var enbart MJÄLL :(

Andra gången var i våras, jag hade gett mig på att färga håret själv, och det vart lite ojämt, Var hos en frisör några veckor efter för att bara klippa topparna, och hon var på mig som sjutton om att jag minsan MÅSTE färga håret.. Och hon forsatte att tjata om det hela klippningen.. trotts att jag sa att jag visste om det, men hade inga pengar till att fixa till det i nuläget, utan jag tyckte det var viktigare att få det klippt..

Annars har jag inget emot att dom säger att mitt hår är slitet/torrt.. Bara dom inte tjatar om det.

Mitt sista besök hos en frisör var jag jätte nöjd med, hon berätta att mitt hår var slitet, och dom tipsade om en olja som jag är galet nöjd över att jag faktisk köpte! Mitt hår är super mjuk och luktar jätte gott nu. Och den skulle hjälpa till att reparera hårtopparna =)
    Bara så att du vet så går det inte att reparera slitet hår eftersom hår är ett dött material. Det går däremot att maskera skadorna så att man får illusionen av att det är reparerat.
  • Anonym

Mina frisörer säger alltid "för du håller väl inte på och sparar till långt hår" när jag kommer in med taskig hårkvalite som blivit lite halvlångt får alltid en känsla av hur hopplöst de tycker att det är att någon med tunnt ljust hår skulle vilja ha det långt ...

• Anonym
    Anonym (vet inte, men...) skrev 2012-10-05 09:04:32 följande:
    Jag kan tänka mig att man som frisör försöker få kunden att inse att man borde göra nåt åt sitt hår genom att informera kunden om att håret inte är i ett ok skick. Vissa människor envisas men att gå omkring med risbuskar på skallen för att dom vill ha långt hår. Snyggt? Näe!

Sen om jag var frisör skulle jag ju va rädd om mitt rykte. Dvs om någon med ett risigt hår klipper 2-3cm fast den borde klippa 15 så ser det fortfarande illa ut. Sen går kunden ut och säger: "jag klippte mig hos Lisa idag!"
    Vill någon klippa sig där då? Eh knappast!

Men samtidigt är kunden missnöjd med att frisören klippte 15cm när den bad om 3cm så kommer kunden gå och varna (precis som någon annan sa) sin familj och vänner för att gå dit, för frisören lyssnar inte utan skiten i kundens önskemål, och hur bra skulle det vara?

om frisören klipper 15cm när jag ber om 3cm! ja, då jävlar kommer det inte gå så bra för den frisören i framtiden (kan ju även varna främlingar tack vare internet.)

yrkesheder i all ära, men lyssnar du inte på kunden utan kör över deras vilja så får du skylla dig själv och borde söka dig till ett annat yrke.

och hon som vägrade klippa 15cm utan bara klippte 5cm på mig, ja hon hade det inte så roligt sen kan jag säga.

jag tycker nästan att det kan jämnföras med ett "övergrepp" att totalt köra över någons vilja och göra något som du själv vill, och det är kunden som måste leva med det sen. 
    om frisören vill varna, visst men lyssna på kunden! kunden har alltid rätt, särskilt när det gäller dens egen person.       
  • Anonym
    darkangel82 skrev 2012-10-05 13:28:36 följande:
    Men herregud den som går till frisören ger dom rätt att kommentera ditt hår! Det är liksom grejen med frisörer dom ska ta hand om ditt hår o frågan hur llänge sen gick du till fisören kan ju helt enkelt vara en fråga för att veta hur länge sen var det, vad gjorde du då vill du göra samma sak idag!! ilands problemt ringe o undrar om du hade något mer att tillägga

vart står det?

jag går till frisören för att dom ska klippa mitt hår, thats it
    jag vill inte köpa några produkter, höra vad dom tycker om mitt hår eller hårfärg eller bli hånad/sedd ner på.

men som sagt jag går inte till frisör längre, för dom har noll koll på min stil, vilja och förutsättningar för mitt hår. (och öppenbart så vill dom inte få koll heller, då dom inte lyssnar när man säger något!)     
  • Anonym
    Memphis skrev 2012-10-05 15:29:20 följande:
    Tråkigt att så många blir missnöjda när ni går till frisören!
    De här tipsen har jag som själv är frisör till de som kanske aldrig reflekterar över hur viktigt det är med "kundpsykologi".

- Lär dig att läsa av kunden snabbt. Blir människan märkbart supernervös av tystnad, håll konversationen igång så det känns avslappnat.
    Om kunden svarar kort på dina första frågor, inse att kunden vill sitta tyst och koppla av, och knip igen käften.

- Klipp hellre för lite än för mycket! Och klipp lite till sedan om kunden sedan önskar. Det är mer effektivt än att få missnöjda kunder. Under alla omständigheter.
    "Riktigt kort" kan betyda en sak för kunden och en helt annan för dig. Toppar på tex långt hår, visa hur mycket du vill ta bort och fråga om det är ok. Vill kunden ta mindre trots att det skulle behövas klippas mer, lyssna på kunden och klipp det hon/han okejat. Spelar ingen roll hur friskt håret blir om kunden går hem och gråter för att det är för kort.

-Ta Aldrig upp saker gällande håret som kan tänkas vara känsliga såsom tunnhårighet, eksem, psoriasis, alopeci osv utan att kunden själv tagit upp det, vilket de ofta gör då de vill ha tips om vad som passar bäst. Har kunden tex en åkomma som ser ut att göra ont på nåt sätt vid beröring, fråga då försiktigt och på ett sånt sätt att kunden förstår att det är helt från en praktisk synpunkt för att du ska kunna göra ett bra jobb. Att toppar är slitna och hårets kvalitet är inget man kastar i ansiktet på kunden om de inte själva frågar om råd.
    Tycker jag.

- Tipsa om produkter på ett ödmjukt sätt. Du märker skitsnabbt om kunden är intresserad av att köpa saker. Om inte så lägg ner.
    Skillnad på att erbjuda och pracka på.

- Tänk på att mest invecklat inte alltid är bäst. Alla vill inte ha värsta spabehandlingen. Många vill bara bli klippta och gå därifrån med mindre hår.

- Fråga, för Guds skull, innan du vräker i massa produkter. Ingen vill orsaka allergiska besvär hos sin kund. Vissa vill ha håret nytvättat och fräscht också, behöver inte vara allergisk för att vilja avstå.

- Lyssna på kunden! Gör det bara. Blir extremt mycket enklare då. Vill de ha en frisyr som du ryser vid tanken på, föreslå din idé lite kort, kanske öppnar det en tanke hos kunden. Om hon/han fortfarande är helt inne på sin idé, gör som kunden vill. Spelar ingen som helst roll hur, enligt dig, snygg eller korrekt klippning du gjort om den inte stämmer överrens med kundens önskemål.
    Kör förfan aldrig över någons idéer och tankar.

- Fråga inte personliga frågor om inte kunden inbjuder till det. Du har inte med det att göra. Och prata inte massor om dig själv! Herregud, det är Kundens tid och då är dina barn, din middag och din trasiga bil förmodligen ganska ointressant.

Kan nog komma på en hel del fler "paragrafer" men det får räcka med dessa nu :)
    *applåder*
  • Anonym

TS! Jag hade i stort sett frisör-fobi för 3 år sedan, hatade att klippa mig men har ett hår och en stil som gör att jag tycker att jag ser bäst ut med proffs-klippt hår, vill inte bara ha långt hår i tofs utan en "riktig" frisyr. Min räddning blev en BRA frisör. Hon är guld, när jag nojjat över att håret är fult, tunnt (tappar en del hår ibland, mer än vad man brukar) etc. är hon skitpeppande utan att vara lismande, ja, bra på alla sätt och vis. Om du bor i Örebro kan jag rekommendera "folk" där hon jobbar Oavsett vart du bor hoppas jag att du hittar en bra frisör snart, vet hur hemskt det kan vara och hur utsatt man kan känna sig.

• Anonym
    hmq skrev 2012-10-05 14:39:36 följande:
    Jag har precis samma erfarenhet och går aldrig tillbaka till såna frisörer - ja, jag VET att jag har tunt hår som är slitet i topparna när det klipps var 8:e vecka, jag vill inte höra hur gräsligt det ser ut och särskilt inte med de väldigt tråkiga tonfall som det oftast levereras med. Jag blir HELT avtänd på att köpa de produkter som dessa frisörer rekommenderar för att lösa mina problem. En gång sa jag faktiskt "skulle du kunna bara klippa mig, om det är OK?" när en frisör inledde en sån där harang, varpå hon blev skitsur.

Nu har jag dock kommit på en lösning och det är att gå till manliga frisörer! Hittills har ingen av dessa klankat på mitt hår, utan bara klippt topparna som jag har efterfrågat. Tipptopp. 

Jag tycker att det är extremt märkligt att läxa upp betalande kunder sådär, det bidrar inte till att frisörbesöket blir en trevlig upplevelse. Det måste väl gå att antingen linda in det lite om man nu absolut måste anmärka på den stackars kundens hår eller ännu hellre fråga om denna är intresserad av skötselråd.  
    Känns som Folktandvården...
  • Anonym

Antingen har jag haft tur, eller så har jag fruktansvärt snyggt högkvalitativt hår Jag brukar hålla mig till ett par frisörer, går inte till olika, och jag känner aldrig att jag blir kritiserad. Visst, någon gång har min frisör visat mig nån sliten hårslinga, MEN hade jag inte haft det hade jag ju inte gått dit. Jag gillar att gå dit och tar åt mig av komplimangerna jag fått av dem istället

• Anonym
    Anonym (Mysan) skrev 2012-10-06 11:06:15 följande:
    Man kan ju säga saker på olika sätt, det är garanterat mycket trevligare att gå till frisören om man får känna sig fin den stunden man sitter där.... Jag har ganska tunna hårstrån (men många) och håret blir lätt torrt och får kluvna toppar. Eller lätt och lätt... Tror jag har ganska vanligt hår. Tycker själv det är fint för det mesta, ganska långt är det. Men har sååå många gånger känt mig ful hos frisören. Tror de anmärker så på ens hår för att man ska tycka att de kommer som en räddare i nöden, TUR att du kom hit så det blir någon ordning på ditt hår! Typ... Dessutom tycker jag inte alls om att få håret tvättat hos frisören. Nu har jag äntligen hittat en frisör som passar mig. Där jag känner mig fin hela tiden, som visst diskuterar slitna toppar men på rätt sätt. Som inte tvättar håret. (Naturligtvis rengörs alla saxar, kammar mm. efteråt ifall ngn undrar.) min frisör har en liten salong, det är en lite äldre utländsk man. Såå himla bra är han! Och priset för en klippning är 300 kr, som hittat! Och nu ser jag fram emot att gå dit, känner mig fin både under och efter besöket
    Oj, själv tycker jag att 300 kr är dyrt.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-06 11:43:36 följande:
    Är 300 kr för en klippning dyrt? Och det ingår då rådgivning, klippning, eventuell hårtvätt, föning och styling?! Det kallar jag INTE dyrt, jag tycker det är normalpris eller i vissa fall till och med lite billigt. Och jag tycker det är ganska svårt att hitta klippning under 360 spänn, även i en småstad. Jag bor själv i en väldigt liten stad där de flesta tar minst 360 kr för en klippning. Som jag vet är det bara två frisörer som tar 300 och under... Och hittar man en billigare är det ofta elever som klipper eller så är det en frisör som inte förstår att man inte alls kommer tjäna vad man behöver för att täcka alla utgifter som behövs + att man själv ska kunna plocka ut åtminstone en liten lön varje månad. 
    Jag vill varken ha rådgivning, hårtvätt eller styling/produkter ikletade när jag går till frisören. Jag vill bli klippt, punkt. Ja, håret får de ju gärna föna så att det blir torrt också men det är lite av ett nödvändigt ont för att slippa gå därifrån med blött hår eftersom jag annars föredrar att låta håret lufttorka eftersom fön/värme sliter på håret.

Jag tycker också att det är svårt att hitta en billig frisör så tyvärr får jag betala vad det kostar för att få det gjort eftersom jag inte kan klippa mig själv. Så även om jag betalar vad de begär tycker jag det är dyrt när det är över 300 kr.
  • Anonym
    sukiojag skrev 2012-10-09 10:28:48 följande:

Ja men var i detta spyr jag galla över ALLA som kommer till mig? Det där är inte att spy galla, det där är ett konstaterande att det är inte alltid så lätt att vara frisör, där folk ibland har orimliga krav. Men du tycker inte att det låter som orimligt att få från svart till vitt hår på en behandling?
    Ja, och vi i tråden har konstaterat att frisörer ibland är egotrippade bitchar..

vi har inte heller diskuterat färgning från vitt till svart
    utan att frisörer tycker sig ha bestämmande rätt över hur mycket dom får klippa, mot kundens önskemål!
    och att dom är elaka och taskiga!    

och i och med att så många har varit med om det, pekar ju på att något är ruttet i branchen. det spelar ingen roll hur ni frisörer upplever er själva, för det är kundens upplevelse som bestämmer, och den stämmer inte överens med eran. 
    Kunden har rätt.   
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?