• Anonym

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Ayyla skrev 2012-10-04 15:52:24 följande:

Vissa frisörer är rätt bra på att kritisera sina kollegor också. En gång fick jag frågan av en frisör: Men gud vem är det som har klippt dig?! (med negativ klang).
    Jag svarade ärligt: ehh, det var du... Flört 

Haha! Vad svarade hon?
  • Anonym
    Thaleya1 skrev 2012-10-04 16:06:01 följande:
    Jag har aldrig mött en frisör som gör något de själva inte tror blir snyggt.

Jag har tillexempel aldrig fått blondt hår (två har kompromissat och sagt att det kan slinga lite)
    Jag har aldrig fått klippa håret, de vill endast toppa mig för jag har ju så långt fint hår.
    Jag har aldrig fått svart hår, för de skulle göra mig aldelles för blek i ansiktet.
    De vägrar rakpermanenta mitt hår, för tat jag har ju så vackert självfall..

Vad finns de där för då? Om man som kund inte kan komma in och säga vad man vill. Visst meddela om riskera men det är väl mitt jävla beslut vad jag vill göra.

Jag blir så less på frisörer som aldrig gör som man vill, såvida det inte är vad de tycker att man passar bäst i.

Tacka vet jag Thailand, där kan man säga exakt vad man vill o0ch de gör det, SNYGGT dessutom, och håret mår bra efteråt. Hädanefter klipper och färgar jag mig bara själv vilket sliter ut, sen åker jag till thailand och de reparerar min hårkvalite :)
    Inte hör man någon målare vägra att sätta upp tapeterna för att de är fula?
  • Anonym

Jag är väl en frisörs mardröm har inte varit hos en frissa på 12 år :) Jag färgar själv hemma och min äldsta dotter toppar håret emellanåt på mig. Men det kanske börjar bli dags att bege sig dit.

• Anonym
    fjonkelina skrev 2012-10-04 16:25:39 följande:
    Jag har slutat gå till frisören just på grund av det som kommer fram i tråden här. Avskyr att bli nedtryckt av en person som dessutom ska ha betalt för att stå och säga hur "fult" hår jag har. Det är ju inte så att man kan resa sig och gå därifrån när dom väl börjat klippa.....Tack å lov är min make superduktig på att klippa tjejfrisyrer:))

Kommer aldrig mer (så länge jag är gift) att betala för den förnedringen som en frisör utsätter mig för.
    Nej sen tar de så väldans mycket betalt dessutom
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 11:31:58 följande:
    När jag går till frissan är det för att klippa håret. Inte för att sitta och få höra kritik. Ändå är det alltid samma sak. Frisören bara måste påpeka att mina hårtoppar är slitna, att mitt hår är torrt, att mitt hår är tunnt etc. etc. "När var du senast hos frisören?" är en ofta återkommande fråga.

VARFÖR? Vem har gett dem rätten att kritisera mig? Jag ber dem inte om åsikter angående mitt hår, som jag faktiskt tycker är rätt bra och snyggt, och jag skulle aldrig kommentera deras hår. Varje gång jag lämnar frissan går jag dock ut och känner mig fulare än när jag kom in, eftersom frisörerna tydligen älskar att trycka ner folk på det där sättet. Det är kanske därför jag aldrig går till samma frisör två gånger, de bara får mig att känna mig skit och jag hoppas väl att nästa är bättre.

Nån här som känner igen detta beteende? Nån frissa som känner igen sig i beskrivningen och kan förklara varför ni tycker detta är ok?
    Så tycker jag att det var för 15 år sedan men inte nu längre. Jag skulle aldrig gå tillbaka till en frisör som inte beter sig okej. 

Jag gick för att göra ansiktsbehandling hos en terapeut som suckade djupt och undrade om jag "tvättade ansiktet". Jo faktiskt, med de produkterna som hennes salong hade rekommenderat. Jag gick inte dit igen.  
  • Anonym

Vad många det är som blir otrevligt behandlade av frisörer! Intressant! Vad säger det egentligen om frisörerna som grupp? Är de bittra pga att yrkesvalet inte var så kul som de hoppas? Småkorkade?

• Anonym
    KiaL skrev 2012-10-04 16:49:43 följande:
    Kan direkt börja med att säga att jag inte läst hela tråden...bara de första sidorna så jag kommer säkert upprepa mig.

Men hallå TS vakna upp! Det är deras jobb. Det är inte för att kritisera dig utan för att de ser saker om ditt hår du kanske inte ser.
    De vill ju tipsa dig om hur ditt hår ska bli bättre.

Jag vet att mitt hår är torrt och slitet och blir tacksam när de påpekar det och ger mig tips om hur jag ska kunna åtgärda det.

Du har aldrig tänkt på att ditt hår som DU tycker är fint kanske inte ÄR det...??       
    Hör du inte själv hur dumt det sista du skrev låter?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 16:50:47 följande:
    Vad många det är som blir otrevligt behandlade av frisörer! Intressant! Vad säger det egentligen om frisörerna som grupp? Är de bittra pga att yrkesvalet inte var så kul som de hoppas? Småkorkade?
    Jag tror att de som kritiserar kunderna på ett drygt är någon konstig kvarleva från eran när det var riktigt coolt att bli frisör och krävdes typ 5,0 för att bli det. Hos dem verkade attityden att de är coolare än kunderna ha grundmurats. 
    Även tanterna i sminkdiskarna var otroligt nedlåtande förr i tiden. Jag tycker att det skedde en förändring runt millennieskiftet. Elaka tanterna med kakig foundation byttes ut mot yngre förmågor som insåg att kunden betalade deras löner, bäst att vara serviceminded och lyhörda alltså.  
  • Anonym
    KiaL skrev 2012-10-04 16:49:43 följande:
    Kan direkt börja med att säga att jag inte läst hela tråden...bara de första sidorna så jag kommer säkert upprepa mig.

Men hallå TS vakna upp! Det är deras jobb. Det är inte för att kritisera dig utan för att de ser saker om ditt hår du kanske inte ser.
    De vill ju tipsa dig om hur ditt hår ska bli bättre.

Jag vet att mitt hår är torrt och slitet och blir tacksam när de påpekar det och ger mig tips om hur jag ska kunna åtgärda det.

Du har aldrig tänkt på att ditt hår som DU tycker är fint kanske inte ÄR det...??       
    Det är inte frisören som ska bestämma vad som är fint eller inte utan de är där för att göra kunden som köper tjänsten nöjd. 
  • Anonym
    KiaL skrev 2012-10-04 17:01:31 följande:

Nu pratar jag inte fint som i typ stylat och iordninggjort utan om hur håret mår.

Om de ser ett hår som är väldigt slitet, kluvna toppar, sprött osv.. så är det väl bra om de upplyser om det istället för att strunta i det.

Sköter man inte om sitt hår så blir det ju heller inte ett fint hår..

Väldigt enkelt.     
    Det finns bra och dåliga sätt att säga det på. 

*suck, rulla ögon* Ja... du har ju VÄLDIGT slitna toppar, när klippte du dig senast egentligen? = mindre bra.

*kammar igenom håret* Jag ser att dina toppar behöver kapas en bit, kanske fem centimeter för att få bort det som är slitet. Tror du att det blir bra? = bra.  
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?