• Anonym

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    Fast nu får du ju lägga av. Du tror inte jag förlorar fler kunder på att bleka sönder ett hår på en kund som sedan berättar för sin omgivning vart hon varit och att håret blev förstört? Om du aldrig har stött på en bra frisör, du kan inte tänka dig att någonting av det kan bero på dig själv? Det är ju lätt att lägg fel hos andra. Och jag blir faktiskt uppriktigt lite ledsen, på min salong är vi 15+ frisörer som alla är utbildade och med höga betyg från gymnasiet, flera av oss även högskoleutbildade men som stannat kvar i frisöryrket för att vi trivs. Är man ointelligent som du säger så blir man förmodligen inte heller kvar i yrket särskilt länge, precis som i de flesta andra yrken.

  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 12:54:23 följande:
    OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?

    Jag är inte frisör men gissar på att det handlar lite om yrkesheder också. Har du fått håret fixad hos en frisör så är du den frisörens reklampelare tills du gör  något med din frisyr igen, och då är det väl självklart att frisören vill att du ska bli så snygg som möjligt. Om frisören ifråga har lite vett i skallen, vill säga.

    Själv så har jag varit hos en mängd olika frisörer och har träffat flera som varit riktigt bra, och jag har ofta fått positiva kommentarer av folk för färg och klipp. Men så brukar jag också ge frisören fria händer...

    Enda gången jag har fått riktigt med negativ kritik var hos en frisör i Kalmar. Jag pluggade och salongen ifråga sökte efter hårmodeller till en av deras elever och då jag som sagt var fattig och gärna provar något nytt så gick jag in för att höra om de var intresserade av mig och mitt hår. Elever såg potentialen i mitt hår, men handledaren... Hon började med att skälla ut mig för att "hårfärgen passade mig ju inte alls". Nehe. Ok. Men vad spelade det för roll med färgen då det ändå var sagt att de skulle färga håret på mig? Sedan så bad hon eleven klippa mig, hela tiden stod hon bredvid och sa hur hon skulle göra. Det såg ut som f-n. Sedan skulle eleven sätta upp håret på mig. Handledaren tyckte inte att det behövdes någo styling, vilket både jag och eleven reagerade på. Självklart blev det pannkaka av det då jag har rätt tunt, typiskt skandinaviskt hår. Och då sa handledaren "Det var det jag visste, ditt hår fungerar inte för våra syften!".
    Sedan gick handledaren hem. Som tur är. Och eleven fick nyklarna så att hon kunde stänga för dagen. Och tur var väl det för nu vågade eleven be om ursäkt för handledarens vägnar, färga mitt hår på nytt (även färgen handledaren hade valt var misslyckad) och dessutom rädda frisyren så gott det gick. Och efter omständigheterna så blev det godkänt, men i alla fall betydligt bättre än det som handledaren hade lämnat efter sig
  • Anonym

    Usch råkar alltid ut för det.. därför har jag helt slutat gå till frisörer överhuvudtaget, klipper mig själv 2 gånger om året och har blivit ganska bra på det också.

    jag har illa psoriasis i hårbotten, men i princip alla frisörer tror att det är mjäll och försöker sälja en massa olika schampoo och oljor till mig
    och kommenterar både min hårfärg och att jag vill ha en speciell frisyr
    jag bleker håret lite då och då, för det är det enda som mildrar min psoriasis (testat alla tänkbara mediciner och skit) och sen ibland blir det orange eller så slänger jag i nån rolig färg, och jag gillar det, jag har inget emot gul/orange hår faktiskt
    men frisörer verkar vara av den åsikten att alla ska ha "perfekt" hår i färgerna blont, brunt eller svart, något eget eller "misslyckad" färgning går bara inte utan måste åtgärdas..

    och nej, mina axlar blir inte alls kantiga när jag har kort hår! en frisör vägrade klippa mig kort (inte ens särskilt kort egentligen, bara upp till käklinjen) jag bad henne 3 gånger men hon kom bara med fler förolämpningar    
    jag har haft den frisyren en massa gånger och både jag och folk i min omgivning älskar den 
    men hon vägrade och jag slösade mina sista pengar på en skit klippning

    visst en frisör kan berätta saker och visa en men säga nedlåtande saker med en bitter ton är sånt som får dom att förlora kunder.  

  • Anonym

    Fast varken jag eller en annan frisör med yrkesstolthet kommer bleka sönder ett hår för att kunden vill det, det får du fixa hemma. I yrkesbeskrivningen står det följande; "För att kunna ge rätt behandling har frisören kunskaper om hårets och hudens egenskaper, kvalité och kondition och hur det reagerar på olika behandlingar. Frisörer ger också råd om hårvård. " så jo, jag har med hennes kvalitet och göra. Okej, tråkigt att du har gått till över tjugo olika frisörer och inte en enda har lyckats uppfylla vad du önskar, det är tråkigt.

  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:18:42 följande:
    Jag har aldrig varit med om att en frisör försökt pracka på mig en massa dyra frisörprodukter. Det händer till och med att de rekommenderar billiga produkter i Ica-hyllan :P Eller helt enkelt kommer med enkla råd som vanliga inpackningar, inte tvätta håret så ofta, inte använda fön och tänger osv för att skydda håret och inte slita på det... Eller att inte använda vissa typer av produkter för att håret inte ska bli fett osv...... För att nämna några exempel bara. Att frisörerna frågar handlar inte bara alltid om att de ska få sälja sina dyra produkter som de har i salongen, jag har faktiskt aldrig varit med om det. 

    Och olika smak, ja det kan ju hända att kunden och frisören har olika smak. Men det handlar inte bara om smak. En kund kanske vill göra någonting med sitt hår som inte passar dennes kvalitet på håret och då blir resultatet helt enkelt inte bra. Ska frisören inte upplysa kunden om det då? 
    Jo, för i det fallet är det relevant att upplysa kunden om det. Men när jag bara vill klippa topparna har jag ingen användning för att veta att mitt hår är torrt.
  • Anonym

    Ja, det gör jag! Och det är stor skillnad på att förstöra kundens hår och att ha åsikter på hur kunden sköter sitt hår? Det är ju inte alls det tråden handlar om. Om andra kunder ser en man/kvinna lämna min salong med ett hår som uppenbart är förstört kommer de förmodligen inte komma till mig. Så ja, jag nekar en kund att förstöra hennes hårkvalite. Då får du som sagt bleka det hemma.

  • Anonym

    Jag har varit till ett 20-tal frisörer. 2 av dessa har varit bra (men jag har tvingats sluta gå dit pga flytt).
    Mina kompisar och släktingar har ungefär samma erfarenhet. Frisörer verkar vara ganska kassa överlag faktiskt.

  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 

    Exakt! Det är det jag menar, hur skall man kunna göra alla nöjda när alla har så olika inställningar till yrket
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
    Ja, det kan vara värt att veta. OM kunden VILL veta. Kunden kanske inte bryr sig om att håret är torrt. Är det så svårt att fråga "Vill du att jag ska ge dig några tips om ditt hår medan jag klipper dig?"

    Skulle en frisör börja babbla på om att jag ska använda den och den stylingprodukten och det och det schampot skulle jag inte gå tillbaka eftersom jag varken använder stylingprodukter eller schampon, och inte vill ha en föreläsning jag inte har bett om. Ställer frisören frågan om att tipsa om produkter har jag möjlighet att tacka nej. Får jag då ingen föreläsning vet jag att frisören har någon form av social kompetens och då går jag tillbaka nästa gång om jag blir nöjd med klippningen.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:35:53 följande:
    Kanske inte just för tillfället när du klipper dig. Men det kan ju vara värt att veta ändå så man kan få råd och tips för vad man ska göra åt det och du kanske inte ens är medveten om att håret är torrt? Du kanske har trott att du har en hårtyp som sedan visar sig vara fel och då har du troligtvis använt fel typer av produkter i håret och då kommer håret troligtvis inte komma ifrån att det är torrt. Hur ska frisören ifråga veta om kunden är medveten om sin hårtyp eller inte och hur ska frisören veta om kunden vill ha råd och tips om sitt hår eller inte? Ska frisören istället vänta på att kunden själv frågar lär det aldrig hända... 
    Det är väl skillnad på att höra sig för (t.ex. fråga vad kunden använder för produkter) och fråga om man kan ge lite rekommendationer - och att vräka ur sig en massa kritik och otrevliga synpunkter som ingen har bett om?
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?