Anonym (irriterad) skrev 2012-10-04 12:54:23 följande:
OK, men om en kund kommer in och vill klippa topparna och inget mer, är det verkligen nödvändigt att dra hela ramsan om hur dåligt hennes hår är? Kan man inte bara klippa topparna och låta det vara bra så?
Jag är inte frisör men gissar på att det handlar lite om yrkesheder också. Har du fått håret fixad hos en frisör så är du den frisörens reklampelare tills du gör något med din frisyr igen, och då är det väl självklart att frisören vill att du ska bli så snygg som möjligt. Om frisören ifråga har lite vett i skallen, vill säga.
Själv så har jag varit hos en mängd olika frisörer och har träffat flera som varit riktigt bra, och jag har ofta fått positiva kommentarer av folk för färg och klipp. Men så brukar jag också ge frisören fria händer...
Enda gången jag har fått riktigt med negativ kritik var hos en frisör i Kalmar. Jag pluggade och salongen ifråga sökte efter hårmodeller till en av deras elever och då jag som sagt var fattig och gärna provar något nytt så gick jag in för att höra om de var intresserade av mig och mitt hår. Elever såg potentialen i mitt hår, men handledaren... Hon började med att skälla ut mig för att "hårfärgen passade mig ju inte alls". Nehe. Ok. Men vad spelade det för roll med färgen då det ändå var sagt att de skulle färga håret på mig? Sedan så bad hon eleven klippa mig, hela tiden stod hon bredvid och sa hur hon skulle göra. Det såg ut som f-n. Sedan skulle eleven sätta upp håret på mig. Handledaren tyckte inte att det behövdes någo styling, vilket både jag och eleven reagerade på. Självklart blev det pannkaka av det då jag har rätt tunt, typiskt skandinaviskt hår. Och då sa handledaren "Det var det jag visste, ditt hår fungerar inte för våra syften!".
Sedan gick handledaren hem. Som tur är. Och eleven fick nyklarna så att hon kunde stänga för dagen. Och tur var väl det för nu vågade eleven be om ursäkt för handledarens vägnar, färga mitt hår på nytt (även färgen handledaren hade valt var misslyckad) och dessutom rädda frisyren så gott det gick. Och efter omständigheterna så blev det godkänt, men i alla fall betydligt bättre än det som handledaren hade lämnat efter sig