• Anonym

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Anonym skrev 2012-10-04 12:16:19 följande:
    Jo, fast många kunder är faktiskt inte sådana. Säg att man har ca 10 kunder om dagen varav 8 uppskattar att man berättar hur håret ser ut, vad man kan tänka på vad gäller produkter, värmestyling, kvalitet osv. Och 2 som inte gör det. Det är ganska svårt att veta vilka kunder som tar illa upp av det, och jag kan bara svara för min salong, men det är inte menat som kritik. Och nej, det spelar kanske ingen roll när DU klippte dig senast när du klipper dig nästa gång, men för många är det en bra utgångspunkt. Säger någon ex. "jag vill ha det ganska mycket kortare", så är det en definitionsfråga, klippte sig kunden för 6 veckor sedan så är 2 cm förmodligen ganska mycket (om man har en kort frisyr). Klippte sig kunden däremot för 6 månader sen så är 2 cm ingenting. Det är snarare en säkerhetsåtgärd så man inte klipper för mycket.
    Vad sägs om att FRÅGA kunden om de vill ha en utvärdering av håret och produkter när du ändå håller på? Då får du veta!

Be dem använda en vedertagen måttenhet eller visa med fingrarna så slipper du definitionssvårigheterna kring längd.

Är det verkligen så svårt att fråga och dubbelkolla? Blir mållös, hoppas inte jag ska bli klippt av dig någon gång. 
  • Anonym

Fast det finns ju ingen anledning att bli irriterad och hoppa på mig i en tråd i ett forum. Jag hoppas aldrig jag behöver ha dig som kund heller, så snarstucken. Jag är väldigt omtyckt som frisör för att jag faktiskt lyssnar på kunden, oavsett vad du tror. Sedan kan du fundera lite på vedertagen måttenhet, förvånansvärt FÅ personer kan mäta ut tre cm mellan sina fingrar. Så SJÄLVKLART ber jag dem mäta på håret själva hur mycket de vill ta. Vad spelar det för roll om jag då frågar för säkerhets skull om hur länge sedan de klippte sig, hellre för säker på vad och hur man skall klippa än en missnöjd kund tänker jag. Du kanske skulle överväga att klippa dig själv i framtiden, så kan du ju låta bli att fråga dig om hur håret mår? :) för hursomhelst så finns det ju produkter för att hjälpa håret, därav säljer vi dem. Och visst är det så att vi säljer för att gå med vinst, för det gör man knappast genom att bara klippa med tanke på alla kostnader som är ovan nämnt. Så det kanske är något man får ta om man går till en frisör, säg ifrån om du inte trivs med det.

• Anonym

Är förbluffad över hur otrevliga folk är i en diskussionstråd! Trodde det var det man skulle göra, diskutera? Inte bråka eller kasta skit på varandra

• Anonym

Fast nu jämförde jag det inte med en hjärtoperation heller, eller hur? Jag jämförde det med en överansträngd muskel i ryggen. Precis som jag sade tidigare. Varför går ni till frisörer och de är så dåliga/kritiska/underutbildade. Klipp dig hos någon som du får positiva kommentarer av då? :) som inte ser hur håret egentligen mår.

• Anonym

Jag ska VERKLIGEN börja uppskatta mina kunder märker jag, världens ljuvligaste personer. Jobbar också som frisör och hade aldrig orkat med så dålig attityd "de ska göra som jag säger och inget mer", tänker definitivt inte göra något som jag vet inte är bra för håret eller kommer se förjävligt ut. Det är fortfarande utbildad professionell personal, något som många kunder inte verkar förstå när de kommer insläntrande tio minuter för sent, eller vill bleka håret från svart till platina

• Anonym

Nej, Det har du helt rätt i, det behövs inte. Det är faktiskt sällan jag gör det heller, för precis som sagt innan så vet många (speciellt om man har långt hår) om det är torrt. Det är om det är väldigt torrt eller väldigt slitet jag säger något, eftersom det i sådana fall kan påverka slutresultatet på klippningen. Verkar inte kunden särskilt intresserad av kvalitet osv så fortsätter jag inte trycka på det. Men du har rätt, man blir nog ibland för inrutad i "sitt" tänk, dvs vad som är bäst för håret. Jag ska tänka på det i fortsättningen!

• Anonym

Nej, man behöver inte göra vad kunden vill. Vill kunden bleka hela håret från svart till vitt har jag min fulla rätt att säga nej om jag inte tror det blir bra. Sedan tycker jag inte man skall uttala sig om en hel yrkesbransch som man inte har full insikt i. Och till Pallas; jag var ironisk.

• Anonym

Ingen fara, jag med som i mina dimmor skrev det otydligt!

• Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:05:00 följande:
    Men gud... En riktig frisörs arbete är inte enbart att klippa eller färga hår eller göra som kunden säger att h*n ska göra... Det är en del av frisörens arbete att utvärdera kundens hår och vanor för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och försöka hjälpa kunden att få ett bättre hår då det behövs. Det handlar delvis om service, frisöryrket är serviceinriktat och att en frisör kommenterar eller frågar angående kundens hår har ingenting att göra med att h*n vill vara elak eller spydig på något sätt. Ska en kund tex färga håret måste ju frisören ibland fråga när kunden färgade håret senast eller vad kunden egentligen gjort med håret, det är inte alltid frisören kan avgöra det själv. Får frisören inte veta vad h*n behöver veta kanske resultatet inte blir det optimala. Om kunden vägrat svara, ja, vad gör man då? Är det då frisörens eller kundens fel att resultatet inte blir så bra?

Som kund kanske man faktiskt inte alltid heller vet vilken typ av hår man har. Alla vet inte om att de har fett hår eller torrt hår eller skadat hår eller slitet hår eller vilken typ av hår det nu är. Ska man som kund inte uppskatta att få veta det då och vad man ska göra åt saken? Det är en del av frisörens arbete. Tål man inte en frisörs arbete kanske man inte ska gå till en frisör överhuvudtaget eller så får man faktiskt säga till INNAN man sätter sig i stolen att man inte vill höra en utvärdering av sitt hår, utan helt enkelt bara få det klippt. Men då får man kanske också räkna med att det faktiskt inte blir lika bra...  
    Jag håller inte med dig. Går jag till frisören och säger "Jag vill ha håret klippt si och så" betyder det inte "samt en grundlig utfrågning, utvärdering och reklam för hårvårdsprodukter". Du behöver inte veta när håret klipptes sist om jag ber dig klippa 5 cm, för tidigare klipphistorik har inte betydelse för slutresultatet, på samma sätt som det har om man färgar om redan färgat hår. FRÅGAR jag dig om min hårkvalitet är det bra att du har kunskapen att kunna svara på det, men frågar jag inte ska du inte ta för givet att jag vill veta.

Bara en sådan sak som att frisörer är övertygade om att schampo är en nödvändighet. Nej, det är det inte och genom att påstå det och avfärda alla alternativ tappar du förtroende i mina ögon. Du får gärna ha den uppfattningen men att trycka den på mig oombett är inte proffessionellt.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:08:55 följande:
    "Kunden har alltid rätt" stämmer inte alltid. Det handlar om kommunikation och överenskommelse mellan kund och frisör. Alla har inte alla förutsättningar för att göra allt med sitt hår. Alla har olika typer av hår och alla passar inte heller i allt. Jag tycker att en bra frisör faktiskt ska sätta gränser och säga nej om h*n inte tycker det blir bra eller om det inte passar kunden. Det är faktiskt bättre än att man går från frisören med ett dåligt resultat och att man inte är nöjd. Som kund ska man ju tala om hur man vill ha håret, men tycker frisören att det inte går eller att det inte passar ska ju frisören naturligtvis tala om det och varför det är så och sedan försöka komma överens om någonting annat. Jag tycker att en frisör är kass om h*n bara gör som kunden vill om det sedan blir dåligt...
    Om frisören och kunden har helt olika smak då? Det har vi sett exempel på tidigare i tråden, när en fick sin mycket omtyckta frisyr totalsågad av en frisör.

Sen har du inget krav på att klippa någon, du väljer själv vem du vill ingå avtal med. Men är kunden säker på sin sak ser jag ingen anledning för dig att nödvändigtvis hålla med, så länge du kan utföra det kunden ber om. 
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?