MaryCaroline skrev 2012-10-04 13:05:00 följande:
Men gud... En riktig frisörs arbete är inte enbart att klippa eller färga hår eller göra som kunden säger att h*n ska göra... Det är en del av frisörens arbete att utvärdera kundens hår och vanor för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt och försöka hjälpa kunden att få ett bättre hår då det behövs. Det handlar delvis om service, frisöryrket är serviceinriktat och att en frisör kommenterar eller frågar angående kundens hår har ingenting att göra med att h*n vill vara elak eller spydig på något sätt. Ska en kund tex färga håret måste ju frisören ibland fråga när kunden färgade håret senast eller vad kunden egentligen gjort med håret, det är inte alltid frisören kan avgöra det själv. Får frisören inte veta vad h*n behöver veta kanske resultatet inte blir det optimala. Om kunden vägrat svara, ja, vad gör man då? Är det då frisörens eller kundens fel att resultatet inte blir så bra?
Som kund kanske man faktiskt inte alltid heller vet vilken typ av hår man har. Alla vet inte om att de har fett hår eller torrt hår eller skadat hår eller slitet hår eller vilken typ av hår det nu är. Ska man som kund inte uppskatta att få veta det då och vad man ska göra åt saken? Det är en del av frisörens arbete. Tål man inte en frisörs arbete kanske man inte ska gå till en frisör överhuvudtaget eller så får man faktiskt säga till INNAN man sätter sig i stolen att man inte vill höra en utvärdering av sitt hår, utan helt enkelt bara få det klippt. Men då får man kanske också räkna med att det faktiskt inte blir lika bra...
Jag håller inte med dig. Går jag till frisören och säger "Jag vill ha håret klippt si och så" betyder det inte "samt en grundlig utfrågning, utvärdering och reklam för hårvårdsprodukter". Du behöver inte veta när håret klipptes sist om jag ber dig klippa 5 cm, för tidigare klipphistorik har inte betydelse för slutresultatet, på samma sätt som det har om man färgar om redan färgat hår. FRÅGAR jag dig om min hårkvalitet är det bra att du har kunskapen att kunna svara på det, men frågar jag inte ska du inte ta för givet att jag vill veta.
Bara en sådan sak som att frisörer är övertygade om att schampo är en nödvändighet. Nej, det är det inte och genom att påstå det och avfärda alla alternativ tappar du förtroende i mina ögon. Du får gärna ha den uppfattningen men att trycka den på mig oombett är inte proffessionellt.