Afrohår
Hej!
Jag rekommenderar inte "relaxing"/rakpermanent. Det verksamma ämnet i rakpermanenter är lut, eller liknande ämnen, som jag tycker är alldeles för starka för ett litet barns hud. Man skulle ju inte ens hälla lut på sin bil eller på sitt parkettgolv, så varför på sitt lilla barn?
Jag har själv afrohår, så jag rekommenderar att köra helt naturligt.
Att ha utsläppt hår när man är liten och har afrohår är tyvärr inte särskilt lätt. Håret trasslar sig ju snabbt och det blir inte fint. Det får vara något man sparar till fotograferingar eller liknande.
Det vanliga mönstret för flickor med afrohår är att tvätta håret en gång i veckan (vanligtvis på helgen) med enbart balsam för att undvika att torka ut håret så mycket som möjligt. Red ut håret med fingrarna när det är fullt med balsam i, kamma försiktigt från topparna och inåt efteråt. Skapa en frisyr, låt torka. Frisyren brukar kunna sitta i under hela veckan. Det enklaste är att dela håret i sektioner, fläta eller tvinna håret och fästa med snoddar och/eller spännen.
Sova med en silkig nattmössa eller sjal, alternativt på sidenkudde är bra för att inte rufsa till håret för mycket. Om håret är rufsigt på morgonen, kan du ta lite vatten och olja på händerna och stryka över framdelen av håret (mot pannan) och sätta på en sjal i ca 30-60 minuter så blir det platt och fint igen.
Här är en bra hemsida med tips och idéer för frisyrer. http://beadsbraidsbeyond.blogspot.se/