Inlägg från: ThisIsMyYear |Visa alla inlägg
  • ThisIsMyYear

Bidrag för hemmaboende 20-åring???

Soc kan hon ju få från, varför har hon inte gått dit redan i juni?

• ThisIsMyYear

Soc får man visst när man bor hemma, det fick jag. Så får man bestämma en hyra man ska betala till föräldrarna, 1500 eller nåt, och sen 2-3000kr till att leva på.

Tycker f.ö att det är sjukt att föräldrarna inte anses försörjningsskyldiga medan en sambo gör det.. Hur många klarar sig på en lön liksom? 

• ThisIsMyYear
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:57:44 följande:

Vi har det inte så gott ställt, så pengarna skulle behövas! Sverige har så sjuka lagar när det gäller sånt här, jag fattar inte, om inte vi hade haft råd att ha henne hemma skulle vi ha kastat ut henne då eller vad??? Det är ju inte det enklaste att få tag i en lägenhet heller. Jag trodde att man åtminstonde kunde få bostadsbidrag, när man bor 3 vuxna & en ungdom i en lägenhet varav 1 helt utan inkomst. Ja ja det är bara att gilla läget.

Men ni är inte försörjningsskyldiga för henne så vad är problemet?? Hon kan söka soc from studentdagen tills hon får aktivitetsstöd! Och sen när hon får aktivitetsstöd så kan hon få resten av "normen" av soc! Ni har ju inte kollat upp nånting, hon kan ju få bidrag och betala hyra till er, ni skriver ett kontrakt som hon tar med till soc och så betalar dom hyran + ger henne bidrag att leva på!
Svar på tråden Bidrag för hemmaboende 20-åring???