Inlägg från: Johnny Mnemonic |Visa alla inlägg
  • Johnny Mnemonic

Att göra en app

Jag tycker det låter orimligt överdrivet med en vecka per vy, jag själv gjorde en app till ett företag som skulle ha den i demo syfte på en mässa för ett tag sedan, de hade visserligen gjort en lätt funktionsbeskrivning och illustrerad design hur dom ville ha. Det tog knappt en vecka att göra färdigt hela den appen, och då han jag även lägga till lite blingbling för det skulle vara mer i ögonfallande på mässan. 

Det är också felaktigt att man behöver köpa utvecklingsmiljön för iOS, den är helt gratis- och du kan utveckla utan problem med medföljande simulator. Däremot kostar det ca 800 kr om året för att få certifikat att kunna publicera på appstore, vilket även inkluderar certifikat för att kunna signera applikationerna och installera på riktig hårdvara för testbruk. 

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Johnny Mnemonic
    TantForm skrev 2012-10-04 11:41:06 följande:
    Oj, då har verkligen datautvecklingsbranschen udda villkor.

I reklambranschen där jag verkar, så debiterar vi för faktiskt arbetade timmar, dvs korrekturläsaren får inte automatiskt 168 timmar x 2 bara för att katalogen från början till tryck tar två månader för oss att producera. Likaså får inte copywritern betalt för heltid när originalaren drar igång, även om copywritern får jobba med vissa ändringar och omskrivningar. På min lilla byrå (och på min mans reklambyrå, och faktiskt alla reklambyråer jag har jobbat på) så debiterar man ytterst sällan 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.

Och SJÄLVKLART ska inte kunden debiteras för timmar när datorn strular, eller när man har personalmöten, briefas om en annan kund eller gör på möten som inte är med kunden, det är ju bara löjligt.

Men det är bra att vet, jag håller just nu på att ta in offerter för en barn-app, så här finns ju verkligen skäl att fråga om dom tänker ta betalt för att kaffepauser, snacka i telefon eller om jag får stå för en massa extra timmar om hårddisken går sönder och dom måste börja om från början.
    Oftast brukar det vara tvärtom, konsulter har högre timpenning än fast anställda just av den anledningen att de inte har säkerhet i sitt jobb, om något krånglar och de inte behövs ska de bara gå hem. Hade någon av de konsult firmor vi anlitat (och det är ett antal) tagit betalt för ineffektiv tid så skulle de inte bli anlitade igen, som sagt en konsult kostar betydligt mer per timma en en fast anställd men för tillfälligt ökad belastning är det billigare än att anställa.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Johnny Mnemonic

Jag jobbar visserligen själv inom utvecklingsbranchen och det är definitivt inte dåligt betalt även som fast anställd och utöver lön så har man en heldel andra förmåner. Men min poäng är en fast anställd ska primärt vara på plats och går dator eller dyl sönder så är det företagetsproblem. för en konsult är det konsultbolagets problem och innan det är åtgärdat så kan denne inte utföra något arbete och ska således heller inte ha betalt för det.

Kaffepauser låter vi konsulter ta, lika så möten och dyl som hör till jobbet- det är självklart då möten primärt har någon funktion i projekt sammanhang. Sedan medverkar naturligtvis inte konsulter på sådana möten som enbart gäller företaget och dess anställda.

Personligen tycker jag generellt konsulter är mycket för dyra i förhållande till vad dom kan oftast, utav ca 60 konsulter vi haft som mest samtidigt så har kanske 15 utfört ett arbete med den kvalité man förväntar av en utvecklare, och av dessa 15 så har ca 5 varit riktigt duktiga. Resterande har oftast kommit direkt från skolan och har inte någon koll alls på hur det fungerar i arbetslivet, men även vissa som skrämmande nog hållt på i branschen ett antal år och ännu inte kan göra annat än kommentera ut eller lägga till en if-sats lite här och var (Nu finns det undantag för iallafall 1 av dessa 5 var ny exad). 
    Men tyvärr råder det stor brist på utvecklare i landet och det enda man ofta får tag i är just konsulter. 

Sedan märker man helt klart att vissa konsultfirmor har mer genomgående bättre kvalité än andra, oftast de små firmorna (och i synnerhet en som jag förvisso vet har riktigt hårda antagningskrav) är överlag bättre. 
    Jag vill dock inte nämna några namn, men om jag privat skulle starta ett företag så skulle jag nog undvika vissa etablerade konsultbolag. 

Svar på tråden Att göra en app