Att göra en app
1. Du behöver inte starta ett nytt företag för appen utan kan köra på i ditt företag. Däremot kan det vara bra att registrera att du även sysslar med Data- och IT-tjänster på www.verksamt.se
2. Ja, det kostar en del att låta någon utveckla en app. Jag utvecklade en ganska enkel app från april till augusti, dvs. 5 månader, men då jobbade jag "bara" 10-20 timmar per vecka med den. En avancerad app som kräver en server-backend får du nog räkna med minst 6 månaders utvecklingstid för en utvecklare. Pris hamnar på runt 100000 kr + moms/månad (ca 600 kr/h + moms).
Tänk också på att mjukvara alltid har buggar och defekter som måste åtgärdas snabbt. Det måste även läggas till nya funktioner under lång tid framöver för att appen ska vara intressant att köpa. Så räkna gärna med att första året kostar kanske 1 miljon + moms med allt. Sen kommer kostnaden att sjunka efterföljande år.
Jag antar att appen kommer att kosta pengar. Räkna då baklänges och se om det bär sig rent ekonomiskt. Hur många är intresserade av en sån app, hur många kan tänkas köpa den (mycket färre än man tror tyvärr), tänk på att man endast får behålla ca hälften av priset man sätter i app-butiken (om man sätter ett lågt pris, dvs. runt 10 kr. Vid högre priser får du behålla desto mer.).
3. Det är alltid svårt att berätta tillräckligt mycket för att väcka intresse och samtidigt inte avslöja hela idén. Om du vänder dig till en konsultfirma där du köper timkonsulter så behöver du inte berätta så mycket om idén utan då handlar det mest om timtaxa och kompetens på konsulter.
Om du däremot vill ha ett långsiktigt samarbetsavtal med en firma som ska användas för framtida uppdateringar och kanske även få del av vinsten mot att de sänkar timtaxan lite så behöver du berätta allt.
Skriv sekretessavtal om du är orolig.
Timpris hamnar kanske på 600 kr/h men flera företag tar nog 800-1000 kr/h. En liten firma kanske kan gå under 600 kr/h, men under 450 kr/h tror jag är svårt. Du kanske även kan få till ett fastprisavtal, men då kräver det noggrant planerande av hela arbetet. Se också upp med att gå helt på pris. Be att få se vad firman har gjort för appar tidigare och bedöm om de kommer att kunna leverera. Det finns många gold diggers där ute som vill ha en bit av app-kakan. Det är lätt att utveckla appar, men svårt att göra det bra.