45 plus längtar efter barn.....!?
Hej!
Jag är en tjej på 45 plus som inte tidigare i livet "tänkt barn", längtat efter eller saknat. Varför vet jag inte. Livet har gått så fort och har varit uppslukad av andra saker......Har inte heller haft något riktigt bra förhållande. Inte förräns nu, i min ålder.....? har längtan och önskan om barn dykt upp. Till saken och en stark orsak kan vara att jag träffade "mannen i mitt liv" för över ett år sedan Vilket jag är överlycklig över. Den här gången har allting fallit på plats och efter att vi "bara" varit ungdomsvänner så kom vi på, efter 20 år att det fanns någonting mer mellan oss......Tja så nu har jag helt plötsligt fått längtan efter att få bli mamma.....Tokigt? Dumt? Naturligt? Jag vet bara att "det" finns där och att vi båda två vill samma sak. Eftersom ingen av oss har barn sedan tidigare så blir det extra påtaligt. Tidsklockan skenar ju mer eller mindre......Jag har aldrig varit gravid och haft oskyddad sex i tidigare förhållanden. Så jag har en egen känsla av att jag inte kan bli gravid....men så behöver det inte vara. Vi skyddar oss inte nu eftersom vi så gärna vill bli gravida....men varje månad så kommer min mens och mina farhågor blir besannade. Vi försöker inte eller är desperata utan mer som så, att blir det barn så är det ett mirakel, ett under..... Men vi har inte all tid i världen på oss, så nu undrar jag om någon vet om det över huvud taget går att få göra en fert.undersökning i Sverige eller om det är tex iga som gäller? Någon som har liknande erfarenhet? Vad brukar problemet oftast vara när det är problem att bli gravid i min ålder, är 46 nu.? Jag har hört talas om hormonbehandling, provrörsbefruktning osv men förstår att orsakerna kan vara många. Har jag ingen ägglossning längre så kan jag väl överguvud taget inte bli gravid, eller?
Jag vet att många rynkar på pannan när man säjer att man vill bli mamma vid min ålder när man egentligen borde bli mormor eller farmor..... Men för mig är det inte så. Jag känner mig inte som någon mormor och varför skulle jag bli en sämre mamma bara för att jag är 45 plus? Ja men tänk på att det inte är så kul att vara 20 år och ha en så gammal mamma.......kan man också få höra.....Vadå inte så kul? Är det inte bättre att ha en mamma som är 65 och älskar en, än att man har en mamma som är 40 och inte bryr sig...... Jag vet inte. Jag vet bara att jag vill bli mamma - Men vet inte hur....!? Kanske bara fortsätta och hoppas på att naturen är på ens sida.....men å andra sidan så vore det dystert om det finns en liten chans med hjälp att bli gravid nu....och så vet man inte det.....
Någon som känner igen sig i detta!?