• supertjejen

Om barnen tycker jag är för gammal?

Hej alla!

Jag har turen att ha en kompis som ställer upp för mig på äggdonation, den kommer att ske som korsdonation i början på 2013. Då kommer jag snart att fylla 42. Jag har ett barn som fyller 4 snart, tillkommen med IVF.Glad Det som oroar mig är att om det skulle sluta så lyckligt att det blir ett till barn, att barnet skulle tycka att jag blir för gammal som förälder. Har ingen svårighet med andras olika åsikter, men hur möter man barnets? Har själv gamla föräldrar, tyckte det var jobbigt i tonåren, men nu känns det mer som att hur gammal man är beror mer på person än på ålder. Men jag vet att jag kommer att bli ledsen om barnet störs mycket av min ålder. Vad säger ni?

• Svar på tråden Om barnen tycker jag är för gammal?
  • E Maria

Det finns alltid saker som barn hakar upp sig på i tonåren.. Är det inte gamla föräldrar så är det tjocka, smala, korta eller långa föräldrar.. Tror dock det är kortvarigt.. Ett barn älskar sina föräldrar innerst inne i de flesta fall :) För mina barn blir väl det stora samtalsämnet i deras tonår åldersskillnaden mellan mig o min man.. 17 år.. Han är 44 nu när andra barnet kommer, var 43 när vi fick vårt första barn.. Så han kommer ju vara relativt gammal.. Men som person e han barnslig och ungdomlig.. Jag tror inte du behöver bekymra dig :)

• Flisan79

Finns ju massor av pappor över 40-50 år där man inte ens reflekterar över åldern.

Är du någorlunda ung i sinnet så tror jag inte det är några problem

• raffebo

Jamen, så är det ju. Mina barn kommer säkert att skämmas för mig och min man som är äldre, jag var 36 år med sonen och 39 med mina tvillingar. Men jag kunde inte få barn tidigare helt enkelt, alla är IVF-barn. Sen tycker jag att det är ett litet pris att betala för de kom faktiskt helt perfekt för mig, allt kändes stabilt och tryggt när de väl kom. Det är faktiskt inget jag funderat på, jag skämdes för att mina föräldrar var så unga när jag växte upp men så är det nog alltid i tonåren anyway. Det viktigaste måste ju ändå vara att man kan erbjuda sina barn ett tryggt och stabilt hem med känslomässigt mogna föräldrar - oavsett ålder.

• Pippi70

Hej ! Jag är 42 år och försöker nu bli gravid med mitt fjärde barn! Känner mig inte speciellt gammal och har en yngre man. När våra barn kommer upp i tonåren skäms de för oss föräldrar oavsett om vi är unga eller gamla.. Däremot går jag o oroar mig för vad mina stora vuxna barn ska säga... Fick mitt första barn när jag var 19... Och hon är ju i en ålder där hon själv kanske får barn snart.. Jag har inte vågat berätta för någon i min omgivning eller i min familj om detta... Skulle gärna vilja dela mina tankar, men tycker det är lite jobbigt och vill inte bli dömd. Jag är inne här ibland för att läsa om er andra och känner mig då mindre ensam. Står nu inför ett IVF försök i oktober men oddsen är små Hoppas på mirakel:)

• Astakvasta

Det ingår i tonåren att skämmas för sina föräldrar, oavsett i vilken ålder de är. Om ni kommer märka ut er som äldre än andra beror mycket på var ni bor. I storstäder är det vanligt att få barn när man är i 40års åldern.

Svar på tråden Om barnen tycker jag är för gammal?