Inlägg från: Anna 816 |Visa alla inlägg
  • Anna 816

Mammor i Trollhättan

Hej! Jag är jättemed på babyträffar! Är mammaledig med mitt första barn som är 6 veckor. Inte så gammal än, men har också börjat känna mig ensam. Det blir lite enformigt att mest bara sitta mellan hemmets fyra väggar. Dessutom är jag nyinflyttad så har ingen stor arme av vänner i stan. Eftersom lillakillen är så liten än har inte öppna förskolan känts aktuellt. Så promenad, fika osv låter jättemysigt!

• Anna 816

Jag har precis som du vuxit upp här men bott borta ett antal år. Och även om en del gamla bekanta finns kvar så har ju inte alla stått och väntat på att jag ska komma tillbaka direkt. ;) Och jag saknar just också kompisar som har barn. Livet är ju minst sagt annorlunda nu! Med helt andra funderingar än tidigare.

Jag bor mitt i stan. Var bor du? Har ingen profil här och är egentligen inte medlem. Men var ju tvungen att svara på din tråd. ;) Ska vi helt enkelt ses någon dag och ta en barnvagnspromenad?

• Anna 816

Nja, rutiner är det lite si och så med.. Dagsformen kan variera något otroligt! Men det brukar gå rätt bra ändå. Han är duktig på att äta och sova lite var och när som helst, och i vagnen är han nästan alltid lugn. ;) Antar det är ganska annorlunda med en 4-månaders? Hur har ni det med tider?

• Anna 816

Då får vi vänta lite till då. =/ Det funkar rätt bra eftersom han är så lätt att ha med sig, men man längtar ju ändå lite efter att kunna veta innan ungefär hur nästa dag kommer se ut. Det jobbiga är att han har börjat äta mycket oftare på nätterna nu. Men bara på nätterna! Då vaknar han och vill ha mat varannan eller var tredje timme, men på dagen dröjer det alltid 4-5 timmar. Förut väntade han 4-5 timmar på natten också. Jag förstår inte varför han gör så. Borde det inte vara tvärtom? Så är det med sovtiderna också. För ett par veckor sedan tyckte jag att vi hade fått in någon slags rutin. Han var vaken varje morgon, sov mitt på dagen, och var vaken igen på kvällen. Kändes som att vi hade en jättelätt bebis. Men sedan ballade det ur totalt. Han är vaken och sover precis när som helst och humöret är antingen på topp eller i bott när han är vaken på vilka tider som helst. ;) Jag har helt enkelt bara accepterat att han gör som han vill och att jag inte vet innan hur dagen kommer vara.

Vilken BVC går ni på förresten? Vi är på Maria Alberts. 

• Anna 816

Ja, vi har också Kerstin. =) Var där igår och hon föreslog att jag skulle försöka mata på mer under dagen så han blir mättare inför natten och förhoppningsvis inte vaknar lika lätt. Så jag gjorde så under kvällen och han sov först i flera timmar. Och när han nästa gång vaknade lite snabbt så provade vi med napp och han somnade om en timme till! Så nu känner jag mig faktiskt utvilad för första gången på flera veckor. Så härligt! Hoppas bara det håller i sig. Sömnen har verkligen varit ett problem.

Vad jobbigt ni måste ha haft det med koliken! Måste varit underbart när allt bara vänder så där. Vår lilla kille har också haft en hel del magproblem. Men det verkar vara mjölkallergi. Har jag hållit mjölkfritt i en vecka nu och det har nästan blivit helt bra.

• Anna 816

Oj, vad kul att det blivit några fler! Jag är 32 år. Längtar tills min lilla är lite större, som era, så vi också kan gå på öppna förskolan. Nu skulle nog inte han få ut så mycket av det. Funderar dock på babysim, men är rädd att han är för liten för att orka vara igång en stund. Vi brukar babysimma i badkaret på kvällarna söm en förberedelse och då blir det inte många minuter! Däremot har vi börjat på mamma-barn-gympa och det funkar jättebra! Men där kan han ju sova eller vara vaken precis som han vill. Det är ju mest jag som tränar. ;)  

• Anna 816

Haha, jag är också rädd för skriksessioner på gympan så jag matar på ordentligt innan vi går hemifrån och tar en rask promenad på vägen dit så han somnar i vagnen. Sedan lyfter jag bara försiktigt över honom till golvet istället och så sover han lugnt vidare. ;) Brukar funka finfint! 

Har ni förresten sett att biblioteket har ramsor och sångstund för 0-3-åringar? Imorgon samt 7 och 28 nov är det. Det lät skojsigt! Särskilt för er med någt äldre barn tänker jag.

• Anna 816

Ajdå, han får krya på sig! Här har det också varit förkylt, men nu börjar det bli bättre. Ni får prova att gå i november istället. Det ska jag nog också göra, för då tror jag att lillakillen borde ha blivit mer utåtriktad.

• Anna 816

Nej vad säger ni tjejer, ska vi ta och ses för en barnvagnspromenad någon dag alla som vill? En sväng runt Spikön kanske? Så får vi "ragga" lite IRL istället? ;)

• Anna 816

Vad skoj! Ska vi bestämma en dag? Till exempel fredag kl 11? Så skulle vi kunna ses på Drottningtorget i Trollhättan. Eller något annat som passar bättre?

• Anna 816

Klockan 10 kanske istället då? Det funkar lika bra för mig.

Svar på tråden Mammor i Trollhättan