• Brumma

Hur långt kan man gå, som "styv" förälder?

SkrattandeHallon mums skrev 2012-09-26 20:49:07 följande:
    Aha, lugnt.

Bar ner tvättkorgen i dag igen och återigen fick jag sortera kläderna. Sa till henne nu på kvällen att hon kunde börja tvätta, så få se hon om nu.... 

Ligger enbart hennes kläder i högen? isåfall - sortera inte alls..
    Vi har två tvättkorgar, en för underkläder o en för övrigt. Så länge kläderna ligger i tvättkorgen så tvättar jag dom. Ligger dom inte där så tvättas dom inte - enkelt :)
    Min tös bär inte ens ut kläderna från sitt rum - o sen kommer hon, samma dag som det behövs o klagar på att hon inte har några rena kläder. Då är det lätt att peka på att man tvättat allt i tvättkorgen. hamnar det inte där så sorry, då får du gå utan kläder..
    Då brukar hon samla upp sina kläder o så hjälper jag henne vid maskinen (hon är bara tolv), men hon får då sortera, lägga i maskinen, sätta igång den (med stöd av mig) och sedan hänga upp sina kläder på tork.
    Hon brukar sköta det i några veckor efteråt iallafall Flört

Funkar även på andra än bonusbarn såklart.. En kompis sambo la alltid sina kalsonger bredvid sängen på kvällen, sen kom dom aldrig vidare. Hon vägrade plocka upp utan började istället putta in dem med foten under sängen.. Efter ngn vecka upptäckte han att han inte hade NÅGRA rena kalsonger o undrade var dom var - kolla under sängen var svaret..
    Numera ligger de alltid i tvättkorgen  Skrattande

Vad gäller rakhyvel, smink mm.. Ok att hon har ett eget rum, men vem har sitt smink o rakhyvel på rummet?
    Sätt upp ett eget skåp till henne i badrummet, där hon kan förvara sina hygienprodukter utan att ni skall känna att hon stökar till. Det finns superfina badrumsskåp, som passar en artonåring, kanske kan hon få vara med o välja ett själv. Då blir det roligare att sköta det..
    Det är nog så viktigt att ha plats till sina saker.. Om det är så att ngn i hushållet är mer pedantisk än man själv iallafall. Hos oss är vi ganska röriga, men vi är det allihop..
    Den där påsen med skor hade lätt kunnat bli stående både en och fem veckor...
    Är man inte van vid att plocka efter sig konstant så är det jättesvårt att "bara börja". Det kommer INTE naturligt för alla.. Och det betyder INTE att man inte bryr sig, man ser det helt enkelt inte som lika viktigt..

Du, eller din man, skall däremot inte behöva plocka upp disk mm från hennes rum. Det gör man inte för sina egna barn heller efter att de är typ 8.. Däremot brukar jag slänga ut frågan om barnen är i närheten när jag fyller diskmaskinen - Har ni ngn disk på rummet. O så ber jag dem gå o kolla, och ställa ner sin disk i maskinen. Man kan tycka att de skall komma ihåg det själva, men som jag sa tidigare, man tänker inte på det alltid - och vad gör det EGENTLIGEN att ställa frågan? Är det ren princip att man inte skall göra det? Eller är det faktiskt inte hela världen?
    Huvudsaken är ju att hon SJÄLV hämtar det, men hon kanske behöver lite uppbackning med att komma ihåg det Glad
  • Brumma

Bra jag kunde hjälpa ;) Tycker det låter som om du lägger mycket tanke på att ni skall fungera ihop, så det blir säkert bra i slutändan  Kommer ni bara ihåg att respektera varandra och ge varandra lite space så kommer ni att hitta era "roller". Det är ju faktiskt inte ett barn som flyttat in hos er, utan en ung vuxen. En människa som redan börjat leva "sitt" liv. Har hon sedan fått ta mkt av ansvaret hos sin mamma så är hon van att kunna göra saker på sitt sätt, utan att ngn kommer och har synpunkter.. Det är naturligtvis en omställning för dig, som dels inte är van vid tonåringar samt att det är din mans dotter, inte din.. Glöm bara inte att det är en lika stor omställning för henne 

• Brumma
    dahlian skrev 2012-10-04 20:02:28 följande:
    Tro mej det kommer förmodligen aldrig att bli bättre.. Pappor har en förmåga att behandla sina tonårsdöttrar som om de vore av porslin. De behöver aaaaldrig göra något och de har aaaaldrig fel. De mest rationella män blir som mesiga lerklumpar framför sina "perfekta" döttrar.

Fast det håller jag inte riktigt med om.. Min man har ganska bra krav på sin dotter (nybliven tonåring) o han ser genom hennes tonårsfasoner ganska bra :) Likadant gjorde min pappa med mig o min syster  Så det är nog ganska individuellt det där...
Svar på tråden Hur långt kan man gå, som "styv" förälder?