• Hallon mums

Hur långt kan man gå, som "styv" förälder?

Hejsan.

Jag är helt ny här och behöver eran hjälp. Har en massa med frågor och hopps att någon kan komma med råd och tips. 

Jag bor i dag med min sambo ute på landet. Vi har varit ihop i snart 2 år och allt funkar bra mellan oss.  Jag har inga barn sen tidigare men min sambo har 3 st barn sen tidigare. Alla barn är över 18 år och två av dom har egen lägenhet. Nu är det så här att hans yngsta dotter som är 18 år har bott hos sin mamma, enda sen hennes föräldrar skilde sig, och det är nu 9 år sedan detta hände.

Läget mellan dottern och mamma är inte bra. Å i somras fick vi förfrågan om hon kunde få flytta till oss och bo här istället. Jag och hennes pappa diskuterade saken och sa att det var okej, även för min del, men så länge hon hjälper till med hushållet dvs håller reda på hennes saker, plocka/städar upp efter sig när hon är klar i köket, toa m.m. När vi flyttade ihop, så sa jag att jag inte kommer ta på "mamma" rollen utan min sambo får sköta föräldrar biten helt själv tillsammans med barens mamma.

Men min fråga är hur långt kan jag gå, så som att säga till henne utan att det blir en massa med snack och att hon springer till sin pappa?

För nu har hon bott här i snart 1 ½ mån och är enligt min åsikt lite "lat" om man får säga så. Hon slänger tvätten i en stor hög, lägger sina hygien och smink saker över hela huset, plockar inte undan efter sig i badrummet m.m.

Kanske jag är för överkänslig men flera gånger om så har jag hittat dels hennes rakhyvel samt lite andra saker låg framme i hallen. Enligt mig är det inte okej och inte heller fräscht. Sj vill jag gärna ha ordning och reda i hemmet och även om någon kommer på besök så vill man att det skall se fint ut.

Okej att hon är tonåring men det är betyder väl inte att vårat hem skall vara som någon "hotell" service eller?
    Även hennes pappa tycker att hon skall hjälpa till, men efter som jag nu är förtillfälligt arbetslös och går hemma på dagarna så ser och hör jag allt som händer här hemma. Och bara för att jag är hemma så skall jag inte vara hennes hushållerska? För hon är väl tillräckligt stor nog att klara sig själ? eller jag fel?

Oj oj, detta blir långt, men hoppas att någon kan ge mig råd och tips hur man kan få "liv" i henne.

Häls Hallon mums  Glad

• Svar på tråden Hur långt kan man gå, som "styv" förälder?
  • Hallon mums
    Happymom skrev 2012-09-26 19:15:45 följande:
    Är själv skilsmässobarn och det bästa du kan göra är att säga till din sambo om vad han ska säga till henne, om du inte vill förstöra relationen mellan dig o styvbarnet.

Hjälper inte det så be henne "hjälpa till" medan du börjar med tvätten eller plocka undan (säg "du kan väl plocka bort dina saker i huset medan jag städar undan i köket). Min styvmor gjorde så och jag kunde bli arg, för jag var bortskämd hemma hos mamma, men egentligen var det bra.
    Okej tack för rådet. Hon blir inte arg eller så när jag säger till henne, då hennes pappa sa till henne redan från början, innan hon flyttade in.

För hemmas hos sin mamma när hon bodde där, så fick hon göra allt medan hennes mamma låg på soffan och inte gjorde ett skit å klagade på allt hon gjorde. Här hemma är det lugnare och ingen tjatar på henne.

Men när man ber henne om något så tar det oftast lång tid, även flera dagar innan hon ens tar tag i det. Tex, när hon flyttade hit så hade hon med sig flera par skor. Den påsen slängde hon i hallen och blev liggandes i 1 veckan  och jag bad henne säkert 3-4 gånger att hon skulle  ställa in skorna i skostället.  

Förra veckan tog jag ner tvättkorgen till tvättrummet och när jag kom ner så låg det en stor hög kläder som hon bara hade slängt in i en stor hög. Blev då sur och började sortera kläderna, la då hennes kläder i en hög och sa till henne att hon fick ta att tvätta dom. Fick då till svar att: "nä men hur tvättar man då?"  Försökte visa hur man gjorde och hur tvättmaskinen funkar men det var som att prata med en "betong" mur. 

När hennes pappa kom hem så sa jag att han fick ta tag i det och att det inte var okej att det låg med en massa med kläder där. Tills slut blev det så att han började tvätta hennes kläder istället, när hon själv kunde ha gjort det.
  • Hallon mums
    Skit i det du skrev 2012-09-26 19:27:50 följande:
    Satsa på smart förvaring osv så det blir lättare för henne att hålla ordning. Skapa utrymme för henne. Och behandla henne som en vuxen.
    Jaså, hon har sitt rum i källaren och det är bara hon som har sina saker där nere. Så förvaring  har hon gott om.

Utrymme har hon oxå och vad hon gör i sitt rum bryr jag mig inte om. Men jag tänker inte plocka upp efter henne och tar hon ner saker från köket så tycker jag att man kan ta upp det oxå.... 

Och min sambo tycker att hon borde kunna klara sig själv.

Lika dant är det på morgonen. Varje morgon går han ner och väcker henne och säger att hon måste går till skolan. Men vissa dagar kommer hon ens inte iväg och skyller på allt och inget.  
  • Hallon mums
    Happymom skrev 2012-09-26 20:11:43 följande:
    Åh, nästan hela mitt inlägg försvann.. Orkar inte skriva om det just nu.
    Aha, lugnt.

Bar ner tvättkorgen i dag igen och återigen fick jag sortera kläderna. Sa till henne nu på kvällen att hon kunde börja tvätta, så få se hon om nu.... 
  • Hallon mums
    Brumma skrev 2012-09-27 07:08:31 följande:

Ligger enbart hennes kläder i högen? isåfall - sortera inte alls..
    Vi har två tvättkorgar, en för underkläder o en för övrigt. Så länge kläderna ligger i tvättkorgen så tvättar jag dom. Ligger dom inte där så tvättas dom inte - enkelt :)
    Min tös bär inte ens ut kläderna från sitt rum - o sen kommer hon, samma dag som det behövs o klagar på att hon inte har några rena kläder. Då är det lätt att peka på att man tvättat allt i tvättkorgen. hamnar det inte där så sorry, då får du gå utan kläder..
    Då brukar hon samla upp sina kläder o så hjälper jag henne vid maskinen (hon är bara tolv), men hon får då sortera, lägga i maskinen, sätta igång den (med stöd av mig) och sedan hänga upp sina kläder på tork.
    Hon brukar sköta det i några veckor efteråt iallafall Flört

Funkar även på andra än bonusbarn såklart.. En kompis sambo la alltid sina kalsonger bredvid sängen på kvällen, sen kom dom aldrig vidare. Hon vägrade plocka upp utan började istället putta in dem med foten under sängen.. Efter ngn vecka upptäckte han att han inte hade NÅGRA rena kalsonger o undrade var dom var - kolla under sängen var svaret..
    Numera ligger de alltid i tvättkorgen  Skrattande

Vad gäller rakhyvel, smink mm.. Ok att hon har ett eget rum, men vem har sitt smink o rakhyvel på rummet?
    Sätt upp ett eget skåp till henne i badrummet, där hon kan förvara sina hygienprodukter utan att ni skall känna att hon stökar till. Det finns superfina badrumsskåp, som passar en artonåring, kanske kan hon få vara med o välja ett själv. Då blir det roligare att sköta det..
    Det är nog så viktigt att ha plats till sina saker.. Om det är så att ngn i hushållet är mer pedantisk än man själv iallafall. Hos oss är vi ganska röriga, men vi är det allihop..
    Den där påsen med skor hade lätt kunnat bli stående både en och fem veckor...
    Är man inte van vid att plocka efter sig konstant så är det jättesvårt att "bara börja". Det kommer INTE naturligt för alla.. Och det betyder INTE att man inte bryr sig, man ser det helt enkelt inte som lika viktigt..

Du, eller din man, skall däremot inte behöva plocka upp disk mm från hennes rum. Det gör man inte för sina egna barn heller efter att de är typ 8.. Däremot brukar jag slänga ut frågan om barnen är i närheten när jag fyller diskmaskinen - Har ni ngn disk på rummet. O så ber jag dem gå o kolla, och ställa ner sin disk i maskinen. Man kan tycka att de skall komma ihåg det själva, men som jag sa tidigare, man tänker inte på det alltid - och vad gör det EGENTLIGEN att ställa frågan? Är det ren princip att man inte skall göra det? Eller är det faktiskt inte hela världen?
    Huvudsaken är ju att hon SJÄLV hämtar det, men hon kanske behöver lite uppbackning med att komma ihåg det Glad
    Brumma skrev 2012-09-27 07:08:31 följande:

Ligger enbart hennes kläder i högen? isåfall - sortera inte alls..
    Vi har två tvättkorgar, en för underkläder o en för övrigt. Så länge kläderna ligger i tvättkorgen så tvättar jag dom. Ligger dom inte där så tvättas dom inte - enkelt :)
    Min tös bär inte ens ut kläderna från sitt rum - o sen kommer hon, samma dag som det behövs o klagar på att hon inte har några rena kläder. Då är det lätt att peka på att man tvättat allt i tvättkorgen. hamnar det inte där så sorry, då får du gå utan kläder..
    Då brukar hon samla upp sina kläder o så hjälper jag henne vid maskinen (hon är bara tolv), men hon får då sortera, lägga i maskinen, sätta igång den (med stöd av mig) och sedan hänga upp sina kläder på tork.
    Hon brukar sköta det i några veckor efteråt iallafall Flört

Funkar även på andra än bonusbarn såklart.. En kompis sambo la alltid sina kalsonger bredvid sängen på kvällen, sen kom dom aldrig vidare. Hon vägrade plocka upp utan började istället putta in dem med foten under sängen.. Efter ngn vecka upptäckte han att han inte hade NÅGRA rena kalsonger o undrade var dom var - kolla under sängen var svaret..
    Numera ligger de alltid i tvättkorgen  Skrattande

Vad gäller rakhyvel, smink mm.. Ok att hon har ett eget rum, men vem har sitt smink o rakhyvel på rummet?
    Sätt upp ett eget skåp till henne i badrummet, där hon kan förvara sina hygienprodukter utan att ni skall känna att hon stökar till. Det finns superfina badrumsskåp, som passar en artonåring, kanske kan hon få vara med o välja ett själv. Då blir det roligare att sköta det..
    Det är nog så viktigt att ha plats till sina saker.. Om det är så att ngn i hushållet är mer pedantisk än man själv iallafall. Hos oss är vi ganska röriga, men vi är det allihop..
    Den där påsen med skor hade lätt kunnat bli stående både en och fem veckor...
    Är man inte van vid att plocka efter sig konstant så är det jättesvårt att "bara börja". Det kommer INTE naturligt för alla.. Och det betyder INTE att man inte bryr sig, man ser det helt enkelt inte som lika viktigt..

Du, eller din man, skall däremot inte behöva plocka upp disk mm från hennes rum. Det gör man inte för sina egna barn heller efter att de är typ 8.. Däremot brukar jag slänga ut frågan om barnen är i närheten när jag fyller diskmaskinen - Har ni ngn disk på rummet. O så ber jag dem gå o kolla, och ställa ner sin disk i maskinen. Man kan tycka att de skall komma ihåg det själva, men som jag sa tidigare, man tänker inte på det alltid - och vad gör det EGENTLIGEN att ställa frågan? Är det ren princip att man inte skall göra det? Eller är det faktiskt inte hela världen?
    Huvudsaken är ju att hon SJÄLV hämtar det, men hon kanske behöver lite uppbackning med att komma ihåg det Glad
    Hej.

Tack dina tips. Det hjälpte ganska mycket Glad Har själv frågat min sambo vad han tycker om jag "styr och ställer" för mycket, men han säger att det är bara bra att det blir lite ordning och reda i huset.

Å sidan är jag inte van att ha en tonåring i huset. Men det är bara att kämpa på....
  • Hallon mums
    Skit i det du skrev 2012-09-28 07:07:03 följande:
    Jo, när jag var 18 hade jag bott själv i 2 år. Ingen skötte nåt åt mig..

Tvätta kan man lära sig, ställ lite krav på det där. Okej att hon inte alltid måste tvätta själv, lite kan man pyssla om dem men låt henne inte ta det för givet.

Kräv närvaro i skolan mot belöningar, att tex ha internet är ju ingen rättighet kan jag tycka och går man inte till skolan så kan man inte ha detta tex..

Jobbar man får man ju en belöning i form av lön som man sen spenderar på iaf nån sak/tjänst osv till sig själv..
    Tack för hjälpen Glad
Svar på tråden Hur långt kan man gå, som "styv" förälder?