• Lie71

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Hej.

Jag är också född 1971, och vi har gjort ÄD i Finland på AVA, Åbo.

Fick reda på att jag va i förtidigt klimakterium 2010 och nu i juli så fick jag de efterlängtade guldklimparna, en tjej och kille.Satte in 2 ägg.
    Lyckades med andra donatorn. Så det kan gå.
    Kolla gärna tråden "Vi som gör äggdonation i Finland"
    Många åker till Spanien, Riga också och det är lika bra som Finland.
    Skillnaden är väntetider, samt anonym eller inte angående donatorn.  

Lycka till nu oavsett vad ni väljer.
    Lie71

• Lie71

Vi har skickat in papper till FK, men min handläggare har inte hunnit kollat på kompletteringspapprena än. Och jag var lite ödmjuk och sa att stressa inte.
    Så vi väntar på svar.

Vi lyckades inte med första donatorn, och sen fick vi en ny. Det brukar aldrig vara samma donator vad jag vet.
    Man får bara acceptera donatorn, om det käönns rätt.

• Lie71

De pratar svenska på alla kliniker i Finland, då även deras befolkning är finlandssvenskar.

Man måste titta till vad man vill/kan betala, magkänsla, anonym donator eller inte, väntetider sen vilket land man väljer är också mer personligt.
    Jag valde Finland då jag är född finsk och har släkten där, annars hade det nog blivit AVA Riga, som låg som nr 2 på listan.
    Läs, läs och läs igenom trådar och leta på nätet och gå på vad er magkänsla säger vid val av klinik. 
    Dvs leta egen information och fråga gärna.
    Lycka till, kram  

• Lie71

Fråga på

Jag fick bara progynon och crinone(progesteron). Trodde att man skulle få mer mediciner, men de gör en induviduell bedömning av varje person och vad din historik är. Sen så hade jag innan levaxin för min svenska gyn läkare ordinera det i samband med att försöka bli gravid. Det skulle ligga under 2,0 för att vara bra. 
    Sen så ska man äta folsyra som också är bra, det kan man äta innan och gör inget för äd, utan är bra för fostret om man blir gravid. 

• Lie71

Hej Germany,

Jag va 39 år då jag bytte läkare för han hade redan sinkat oss ett bra tag, ca 1,5 år.
    Och min nye läkare försökte ringa Huddinge och förklara läget, men det vart nej till att ens ställa sig i kö då jag aldrig skulle hinna fram innan jag vart 40 år.
    Så min gyn sa tyvärr du måste vända dig utomlands. Jag har dock kommit i förtidigt klimakterium sedan många år tillbaka, vilket jag inte visste förrän 2010.

Sagt och gjort, vi valde Finland då jag är har släkt där.
    Första besöket Feb 2011, och nu efter 2:a donatorn och andra ET försöket så kom våra efterlängtade twins i juli 2012.
    Skickade in papprena till FK i maj 2012, med journaler, journaler från Finland, kopior från Wilda Mathildas blogg där hon har en del matnyttigt under Försäkringskassan. 
    Och nu fick jag ersättning tillbaka från dem för bägge försöken, så du behöver inte stå i kö för ÄD för att få tillbaka.

Lycka till nu
    Lie71           

• Lie71

Om du ska få ÄD via landstinget och betalt så måste din läkare skriva en remiss till
    den svenska kliniken som utför ÄD..
    I Umeå finns det också en privat klinik och om du ska betala själv så behövs ingen remiss från någon läkare.
    Även i Finland behövs ingen remiss, men det underlättar för deras läkare om man har en diagnos ställd.
    Annars så tas alla prover om som de ändå behöver.
    Proverna får inte vara äldre än 6 månader och vissa max 1 år i Finland alltså.

Mina provsvar sa att ÄD är det enda alternativet, så inget mer hade jag.
    Du, jag var helvilsen när jag fick reda på att ÄD var enda alternativet, men jag letade på nätet och lusläste allt som jag kom över inkl här på FL  Så läs, läs och åter läs.  

Lycka till nu och så hoppas vi på ett plus sen

• Lie71

Jag skrev att jag inte skulle hinna fram och hävdade paragraferna 56&57 i Eus förordning,
    Du hittar dem under Wilda Mathilda´s blogg.
    Jag hade inget intyg alls om något, utan skrev ett personligt brev med, där jag beskrev att jag inte hinner fram i svenska kön pga ålder och sen så säger de till om de vill ha kompletteringar och vad de vill ha.
    Svarar så gott de går Måste mata twinsen nu. 

Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?