Inlägg från: Anonym (beklagar sorgen!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (beklagar sorgen!)

Vad kostar en begravning?

Beklagar sorgen!!

Min mormor dog i somras , nu hade ju hon sparat till sig egen begravning sedan hon var typ 50 år så där var pengar inte ett problem.
    Dock så fixade vi allt själva, vi tog inte kontakt med en begravningsentrepenör, DOM ÄR HUTLÖST DYRA!!!!

Var personen med i kyrkan kan dom hjälpa till med mycket!
    Dom fixade allt i kyrkan, vi fixade maten och fikat och dukade själva i församlingsgården som kyrkan hyr ut gratis, kyrkans personal bar in henne i kyrkan och tände alla ljus osv..
    sedan när vi anhöriga kom till själva begravningen så hade vi inga program , dom psalmer vi sjöng står ju framme vid altaret.. sedan gick vi alla runt och la en röd ros på kistan och sedan lämnade vi henne i kyrkan. Efter maten / fikat så for vi upp på graven och där hade dom redan sänkt ner henne i jorden och grävt över och lämnat alla blommor på marken, skönt att inte se henne sänkas ner i jorden tyckte vi....

Sedan så skötte min mammas karl all bouppdelning med kvitton osv...
    Så man kan göra det billigt, det som var dyrast på mormors begravning var då Fonus körde mormor 3 kg, från ålderdomshemmet till kylrummet, det kostade 12 000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  helt sjukt.
    Sedan tog dom den snyggaste kistan, en vit enkel, som också var den billigaste men verkligen inte ful! tror den kostade runt 5000:-
    Att rista in ett namn på en befintlig sten är rätt dyrt, jag tror det kostade drygt 5-6000:- att få mormor inristad på hennes mans( min morfar) kista  ( dom ligger i samma grav)
    Sedan blommor och dyligt vet jag inte vad det kostade men det brukar vara jättedyrt med uppsättningar om det är till bröllop eller begravning. Alternativet är att beställa "lös" blommor och göra egna dekorationer om man är duktig på sån`t. Sedan baka fika och sån´t själva...

• Anonym (beklagar sorgen!)

glömde att säga att dödsannonsen i lokala tidningen kostade drygt 3000:- ,
    hur kan dom ta sådana priser !!! Helt sjukt !

Svar på tråden Vad kostar en begravning?