Vad kostar en begravning?
Hej, beklagar er sorg!
Några tips - det har varit lite suddigt men om din anhöriga är medlem i kyrkan så är präst, kantor och vaktmästare i samband med begravningen GRATIS!!!! Det har han/hon betalat för i sin kyrkoavgift.
Kolla med begravningsbyrån om kyrkan har ett bårtäcke - det brukar vara ett vackert stort tyg som täcker kistan. Detta betyder både att ni kan ta den billigaste kistan (gjort typ i plywood eller nåt liknande - sån ska jag ha!) eftersom bårtäcket täcker hela kistan. Dessutom har man inga blomdekorationer på kistan då så där sparar ni också mycket pengar.
Ni kan höra med kantorn om det är så att ni vill ha extra sång. Jag vet en del kantorer som gör det gratis och en del tar betalt extra. Annars ingår ingångsmusik och utgångsmusik samt psalmer. Det kan ju faktiskt räcka det också!
Program tycker jag ni kan strunta i - det är vanligare att man INTE har programkort än att man har det!
Långt ifrån alla har minnesstund men vill ni gärna ha det så tillhandahåller kyrkan en lokal som ni får låna GRATIS. Orkar ni kan ni ju faktiskt koka kaffe och göra smörgåstårta själv så kostar det "bara" för maten.
Det här är väl kanske överkurs men när det gäller kistan får man faktiskt gör den själv om man följer vissa regler. Det finns mycket att göra själv. Skulle ni förresten vilja ha kistdekoration kan man själv sätta ihop något. Ibland har det varit en väldigt skogskär person som dött och familjen har byggt en liten dekoration av granris och kottar och mossa och lite annat.
Hoppas det går bra för er och att ni får en fin begravning! Det ligger verkligen inte i hur mycket pengar man lägger!