• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • Sanjos
    Lizette80 skrev 2012-09-23 17:14:20 följande:
    Som TS skriver så har dem lagt sin son senare men det har inte gjort ngt skillnad på när han vaknar på morgonen..
    Man ska väl inte behöva tvinga barnet att va uppe längre på kvällarna för att ETT par grannar vill sova längre??
    Har dem svårt med det så tycker inte jag att flerfamiljehus kanske passar dem speciellt bra..
    9 på morgonen är ändå rätt sent för att barn..!!
    Finns väl flera barn som sover till 8-9 på helgerna. Vet flera och de inte bara mina barn. 
    Om de bara skulle handla om då och då att man blir väckt av barn så skulle jag inte bry mig men är de varenda lördag och söndag så är de väl klart man reagerar.
    Visst barn är barn och de kan skrika och göra väsen av sig då och då men ändå ska man ju försöka se till att de inte gör för mycket väsen av sig på morgonen. alt, försöka få barnet att vakna lite senare.

• behedwin
    myamone skrev 2012-09-23 17:31:45 följande:
    Bor man i hyreslgh. får man ta hänsyn. Jobbar själv natt och vill ha tyst på dagen, alla som ligger på sjukhus och  bor på vårdboende, vill ju ha pigg och utvilad personal på natten
    Jag bor i bostadsrätt
  • Lizette80
    Snultan skrev 2012-09-23 17:33:28 följande:
    Haha ok. JAG stör mig iallafall mer på att barn skriker än att en hund skäller. Dessutom så ska man inte lämna en hund ensam om den skäller "dagarna i ända". 

Nä det har du rätt i men tyvärr gör ju vissa människor det..
    Tyvärr brukar det ju också vara så att de som själva inte har barn stör sig mer på de som har..
  • Lizette80
    Sanjos skrev 2012-09-23 17:34:49 följande:
    Finns väl flera barn som sover till 8-9 på helgerna. Vet flera och de inte bara mina barn. 
    Om de bara skulle handla om då och då att man blir väckt av barn så skulle jag inte bry mig men är de varenda lördag och söndag så är de väl klart man reagerar.
    Visst barn är barn och de kan skrika och göra väsen av sig då och då men ändå ska man ju försöka se till att de inte gör för mycket väsen av sig på morgonen. alt, försöka få barnet att vakna lite senare.

Har inte sagt ngt om att barn INTE kan sova längre, utan det jag sa var att TS redan har försökt med att lägga senare och det har inte funkat!!
  • Lizette80
    Sanjos skrev 2012-09-23 17:34:49 följande:

Dessutom skriver ju TS att dem faktiskt gör allt dem kan för att deras barn INTE ska störa på morgonen!!

• Minniie
    behedwin skrev 2012-09-23 17:30:25 följande:
    Tack för alla svar.
    Det känns bra att det finns fler som stött på liknande.

Då grannarna bor ovanför oss så hjälper nog inte mattor så mycket.
    Men visst, men mer mjuka leksaker kan man ju styra leken mot....

Jag ska prata med styrelsen (föreningen) och se vad de säger.
    Om de tycker att jag ska göra något, så ska jag försöka göra det så att jag inte ses som en "motsträvig" person ifall min granne oxå klagar.

Men om nu detta skulle gå till en ordentlig utredning etc. Då tar det tid, dvs min son växer upp och saker förändras :)
    Dina grannar måste isåfall vara väääldigt känsliga för ljud, och då kan man faktiskt inte bo i en lägenhet, för ljud förekommer vart man än bor. Då tycker jag att dom kan skaffa ett hus eller någonting i en skog där inga andra bor i närheten som stör... Barn låter. Och ni har lika mycket rätt att bo där som dom.

Be dom skaffa mattor då om dom vill ha mer ljudisolerat...

Sen förstår jag inte riktigt det där med utredning, på vad? Att erat barn som är tre och i trotsåldern inte kan vara tyst som en vuxen... Konstigt.......

Tycker det känns lite obefogat klagomål från deras håll... Ni verkar ju inte störa mer än vanligt i en lägenhet...?

Och man kan verkligen inte jämföra ett barn med en hund...!
  • En struts

Svårt att avgöra av ts hur mycket barnet stör, men är det mycket bang slam och brak och dunder, så kan det väl störa även en granne som är ovanpå. ? Tycker inte att grannarna begär omäktigt mycket om de bara säger att de gärna vill ha lugn till klockan 8.00. Många sover väl rejält mycket längre på mornar. Så att få detta till extremt ljudöverkänsliga grannar. ? Vet inte.
    Visst kan man få barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, att det gör ont om man slår, att man inte får nypas osv. Barn begriper så tidigt, så tidigt. Jag sa till min dotter då hon var 8 månader: "Aj, aj, inte slå. Det gör ont." och hon begrep. Och hon begrep vidare. Allt man sa.
    Bara så man vet detta. Det är aldrig farligt att lära barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, o s v.

Hur mycket brak och bang är det av er son? Väcks ni själva av det?

• NyttLiv

Jag skulle faktiskt testa att viska och säga att grannarna sover vi måste vara tysta. Det funkar OFTAST på vår 2 1/2 åring när lilla syster sover.

• Lizette80
    En struts skrev 2012-09-23 17:45:35 följande:
    Svårt att avgöra av ts hur mycket barnet stör, men är det mycket bang slam och brak och dunder, så kan det väl störa även en granne som är ovanpå. ? Tycker inte att grannarna begär omäktigt mycket om de bara säger att de gärna vill ha lugn till klockan 8.00. Många sover väl rejält mycket längre på mornar. Så att få detta till extremt ljudöverkänsliga grannar. ? Vet inte.
    Visst kan man få barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, att det gör ont om man slår, att man inte får nypas osv. Barn begriper så tidigt, så tidigt. Jag sa till min dotter då hon var 8 månader: "Aj, aj, inte slå. Det gör ont." och hon begrep. Och hon begrep vidare. Allt man sa.
    Bara så man vet detta. Det är aldrig farligt att lära barn att leva sig in i att andra störs, inte mår bra, o s v.

Hur mycket brak och bang är det av er son? Väcks ni själva av det?
    A fast det är ju inte det som dem har problem med..!!
    Tror Ts vet att man kan lära sitt barn saker o ting..
    Han skriver även att det kan handla om en liten leksak som ramlar ner från bordet...då inga stora brak och dunder.!!
    Dem försöker ju sätta barnet vid en film o mackor just för att låta tiden gå så mkt som möjligt för just grannen..!!
    Vissa tycks inte läsa ordentligt det Ts skriver!!
  • Snultan
    Lizette80 skrev 2012-09-23 17:37:06 följande:
    Nä det har du rätt i men tyvärr gör ju vissa människor det..
    Tyvärr brukar det ju också vara så att de som själva inte har barn stör sig mer på de som har..
    Ja, och de som har hundar stör sig mindre på andra hundar :) Allt handlar ju om förståelse (även om vissa människor saknar det). Det viktiga är ju att förstå varför ett barn skriker eller helt enkelt att dom faktiskt gör det ibland (samma som jag tänker om en hund skäller, vilket jag inte stör mig på tills det blir olidligt förståss..)
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??