• Anonym

Gifta, ej sammanboende och dödsfall

En släkting på barnens pappas sida dog nyligen och det jag undrar är ifall någon vet vad som händer nu.

Personen var gift, men hade inte bott med mannen på 40år.  Då dessa togs upp för många år sen när jag kom in i familjen (som ung 17åring) sa släktingarna att eftersom de inte bott ihop på 2år så räknas de automatiskt som skilda
    Jag, ung hade ingen aning om någonting sådant och det rörde ju inte mig heller. 
    Men nu slog det ju mig att den avlidne var gift. (kollade upp henne på ratsit och det står gift)

Men vad händer nu då?  
    Kommer mannen hon inte bott med på 40år, som har en annan familj att ärva henne innan hennes barn gör det?

Jag vet inte ens om familjen ens tänkt tanken att hon fortfarande är gift med den mannen.

• Svar på tråden Gifta, ej sammanboende och dödsfall
  • Anonym

Kan hon inte vara skild och ha gift sig med den nye utan att du vet om det?

• Anonym

Nej hon har varit singel sen hon och mannen hon är gift med flyttade ifrån varandra. 

Det är mannen hon är gift med som bor och fått barn med en annan.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:38:36 följande:
    Då dessa togs upp för många år sen när jag kom in i familjen (som ung 17åring) sa släktingarna att eftersom de inte bott ihop på 2år så räknas de automatiskt som skilda

eh, vad fan har de fått det ifrån?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:45:09 följande:
    eh, vad fan har de fått det ifrån?
    Fråga mig inte för jag har ingen aning.
    De är inte alltid de vassaste knivarna i lådan om man säger så..

Jag tyckte ju det lät konstigt då jag fick höra det som 17åring, men det var ju inte min sak att ifrågasätta.
    Men jag kom på det nu efter hon avlidit att hon är ju fortfarande gift,

Och om jag hört det en gång och kommer ihåg det så borde hennes familj inte skylla på att de inte minns det.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:50:10 följande:
    Fråga mig inte för jag har ingen aning.
    De är inte alltid de vassaste knivarna i lådan om man säger så..

Jag tyckte ju det lät konstigt då jag fick höra det som 17åring, men det var ju inte min sak att ifrågasätta.
    Men jag kom på det nu efter hon avlidit att hon är ju fortfarande gift,

Och om jag hört det en gång och kommer ihåg det så borde hennes familj inte skylla på att de inte minns det.  
    det kvittar om de minns det eller ej.
  • Anonym
    Höghus skrev 2012-09-22 13:51:21 följande:
    Tillhör ni någon grupp i samhället som har "egna" regler? Är ni romer? Givetvis är släktingen rent lagligt gift även om hon inte sågs som gift av er. Arvsskiftet kommer att utgå från det.
    Det där var ett rejält diskriminerande svar att dra in Romer i allt detta. 

Det är jag som sagt att hon fortfarande ÄR GIFT. Och därför undrar vad som händer nu. Ifall mannen hon är gift med kommer ärva henne innan hennes barn gör det.

Så skriv inte att hon inte sågs gift av oss. För jag såg henne som gift, men inte hennes barn. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:57:27 följande:
    Det där var ett rejält diskriminerande svar att dra in Romer i allt detta. 

Det är jag som sagt att hon fortfarande ÄR GIFT. Och därför undrar vad som händer nu. Ifall mannen hon är gift med kommer ärva henne innan hennes barn gör det.

Så skriv inte att hon inte sågs gift av oss. För jag såg henne som gift, men inte hennes barn. 

barnen har väl rätt till hälften ändå, men resten får han.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:52:10 följande:
    det kvittar om de minns det eller ej.
    Det jag menade var alltså att jag hörde det en gång för 11år sen och minns det. och de har vetat det hela livet så de kan inte komma och säga "nehe det visste vi inte"  och leka dumma på det sättet. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-22 13:58:36 följande:
    Det jag menade var alltså att jag hörde det en gång för 11år sen och minns det. och de har vetat det hela livet så de kan inte komma och säga "nehe det visste vi inte"  och leka dumma på det sättet. 
    men det spelar ingen roll om de spelar, är äktenskapet registrerat och inte upplöst så ärver han vad de än säger.
Svar på tråden Gifta, ej sammanboende och dödsfall