Anonym (har adopterat) skrev 2012-09-28 00:03:33 följande:
Jag reagerar direkt på ts teori kring sorg över biobarn. Om det inte är så att ts VET att vänninnan känner så, så tycker jag det är djupt taskigt att anta att hon sörjer detta i denna stund. Jag skulle själv bli mycket upprörd om omgivningen gick omkring och trodde att jag sörjer biobarn. För mig, och de allra, allra flesta som adopterat barn är det just ett adopterat barn man vill ha och som man är helt inställd på. (Tro mig, har blivit spontant gravid och chockad också...) Man läser in sig på landet, vänder ut och in på sig i en utredning, går kurs, man ser ett barn på 1 år plus framför sig och inte en nyfödd. Beslutet att adoptera är väl överlagt och inget som kommit över en natt, man har ställt in sig på det betydligt längre än en gravid ställt in sig på att embryot en dag ska födas... Så gå inte omkring i onödan och tro att vi som adopterat sörjer biobarn, eller är avundsjuka. Jag skulle aldrig byta ut mina adopterade barn mot hur många biobarn som helst... De är mina och så var det alltid tänkt. Det känner jag nu. MEN när man just fått barnbesked så är man omtumlad och jag vet att somliga inte alls reagerar som man tror att man ska, man får besked om ett barn man ännu inte känner, man har en resa framför sig och man vet ofta inte ens när man kommer få träffa barnet. Kommer man klara det stora ansvaret. Allt känns overkligt och man kanske inte vågar tro att man får barnet förrän man kommit hem med det. Så kan det ju vara kön och ålder och antal barn som inte stämmer med det man helst hoppats på och det tar ett tag att ställa in sig.
Varför är barnen så gamla? När jag läst i adoptivtrådarna verkar det som även adoptivföräldrarna själva vill ha så små barn som möjligt. Man borde kunna sätta en ram med de kriterier man vill, för att slippa bli besviken för att det inte blev vad man hoppades på.