• Anonym

Deprimmerad efter barnbesked

Jag är själv adopterad från Sydkorea när jag var under 1 år. Tyvärr tror jag inte att det är ovanligt, även om få erkänner det, att saknaden alltid kommer att finnas efter ett biologiskt barn, få bli gravid, likheter, gener, arv. Har alltid upplevt skillnader mellan min pappas två äldre brn som är hans egna barn dvs. genetiskt arv.

• Anonym
    Litet My skrev 2012-09-25 04:55:01 följande:

Fast faktum är att du inte kan dra alla över samma kant, jag motsäger mig inte att det finns de som alltid kommer att sakna ett biologiskt barn, graviditeten och tycker att likheten och gener är viktiga, men det gäller långt ifrån alla adoptivföräldrar.
    och det gör hon inte heller. Hon skriver "inte ovanligt", det betyder inte att det är så för ALLA.
  • Anonym

Låter ganska rimligt att man får lite panik när det blir verklighet. När man slås av att det inte finns nån återvändo, hur ska man nu klara det här osv. Det händer ju även kvinnor som blir gravida med planerade barn.

• Anonym
    Anonym (Ordrättare) skrev 2012-09-25 07:37:40 följande:
    Hon drar inte alla över samma KAM.
    Helt OT naturligtvis men ordrättare: både KAM och KANT är korrekt i sammanhanget. Man kan alltså använda båda orden
  • Anonym

Hoppas det går bra i vart fall. Jag är nog inte rätt person att fråga hur du ska stötta din väninna. Kanske någon som själv varit i liknande situation kan råda.

• Anonym
    Anonym (Gör en kopp te..) skrev 2012-09-25 22:18:50 följande:
    Gör en kopp te och säg att allt blir bra... Din väninna har längtat ihjäl sig. Hon kommer älska sitt barn. Jag fick lite panik när vi fick vårt bb. Har aldrig varit lyckligare och samtidigt så var det så att vi som så många idag hade ett brett medgivande och önskade ett eller två barn noll till fyra år. Fick en underbar son på lite över 4. Paniken var att säga hejdå till alla andra tänkbara kombinationer. Det var nu definitivt att vi aldrig skulle få uppleva ett litet småbarn. Vi skulle aldrig få en tjej, Vi skulle inte få syskon som vi kanske velat. Inget i vårt liv har varit bättre än att få bli förälder till vår son men då när man inte träffat eller sett honom var det en liten separation att säga farväl till alla andra fantasibäbisar och syskon man burit med sig ett antal år. När man får biobarn vet man ungefär vad man får, man kan föreställa sig. Man vet oftast ganska tidigt hur många det handlar om och definitivt hur gamla barnen eller barnet är. Med alla breda önskemål nu så blir det klart en chock vad det blir. Jag tror inte man kan fatta känslan utan att ha varit där Jag tror en bäbis hade varit samma sak för oss.. Drömmen att få ett barn som var lika gammalt som alla våra vänners barn hade fått dö (ja fast nu blev det ju just så.. men ni förstår.)

Intressanta reflektioner. Jag vill bara fråga en sak. Bli nu inte arg eller upprörd. Men som du själv skriver så var det en sorg initiallt att inte kunna få ett biologiskt barn. När kom vändpunkten, kom den plötsligt eller skedde det gradvis?
  • Anonym
    Anonym (Vem vet?) skrev 2012-09-25 23:34:18 följande:
    och jag tror inget. Vi har ju ingen aning om hur ts väninna har det! Det finns adoptivföräldrar som inte tillräckligt mycket bearbetat sin besvikelse över det där magbarnet som inte blev av. Låt oss hoppas att ts väninna inte hör till dem. 

Jag tror också det finns adoptivföräldrar som sörjer det biologiska barnet och tänker på detta långt upp i åren. Hoppas TS har kommit över detta och inte tillhör dem.
  • Anonym
    Anonym (har adopterat) skrev 2012-09-28 00:03:33 följande:
    Jag reagerar direkt på ts teori kring sorg över biobarn. Om det inte är så att ts VET att vänninnan känner så, så tycker jag det är djupt taskigt att anta att hon sörjer detta i denna stund. Jag skulle själv bli mycket upprörd om omgivningen gick omkring och trodde att jag sörjer biobarn. För mig, och de allra, allra flesta som adopterat barn är det just ett adopterat barn man vill ha och som man är helt inställd på. (Tro mig, har blivit spontant gravid och chockad också...) Man läser in sig på landet, vänder ut och in på sig i en utredning, går kurs, man ser ett barn på 1 år plus framför sig och inte en nyfödd. Beslutet att adoptera är väl överlagt och inget som kommit över en natt, man har ställt in sig på det betydligt längre än en gravid ställt in sig på att embryot en dag ska födas... Så gå inte omkring i onödan och tro att vi som adopterat sörjer biobarn, eller är avundsjuka. Jag skulle aldrig byta ut mina adopterade barn mot hur många biobarn som helst... De är mina och så var det alltid tänkt. Det känner jag nu. MEN när man just fått barnbesked så är man omtumlad och jag vet att somliga inte alls reagerar som man tror att man ska, man får besked om ett  barn man ännu inte känner, man har en resa framför sig och man vet ofta inte ens när man kommer få träffa barnet. Kommer man klara det stora ansvaret. Allt känns overkligt och man kanske inte vågar tro att man får barnet förrän man kommit hem med det. Så kan det ju vara kön och ålder och antal barn som inte stämmer med det man helst hoppats på och det tar ett tag att ställa in sig.

Varför är barnen så gamla? När jag läst i adoptivtrådarna verkar det som även adoptivföräldrarna själva vill ha så små barn som möjligt. Man borde kunna sätta en ram med de kriterier man vill, för att slippa bli besviken för att det inte blev vad man hoppades på.
Svar på tråden Deprimmerad efter barnbesked