• Backefru

AMH värde under 0,2 och ingen ägglossning.....

Har hos vår gynekolog fått beskedet att mitt AMH värde är så lågt (under 0,2) att det inte är mättbart, vad nu det betyder. jag har själv gjort ägglossningstester hemma och de visar ingenting.... Mannen ska nu kolla upp sig att det inte är något fel på honom och är det ok med honom ska vi ställa oss i kö för äggdonation. Finns det inget hopp alls om en spontangraviditet??! eller ska man försöka själva iaf? Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden AMH värde under 0,2 och ingen ägglossning.....
  • Pimpinellan

Gjorde du inte en fullständig utredning,d.v.s kollade alla hormoner? Då får man ju svar på mer än AMH som faktiskt är ett rätt osäkert värde. Det ska jämföras med FSH och progesteron (som visar om du haft äl) och med VUL där man räknar äggblåsorna. Har du även dåligt FSH,ingen äl alls och få synliga äggblåsor är chansen låg,men man ska aldrig säga aldrig. Har du regelbunden mens då? Då brukar man ändå ha äl för det mesta och finns det ägg kan man teoretiskt sett bli gravid spontant.

• Backefru

vad jag har förstått är både FSH och progesteronet ok. Däremot har han inte räknat några äggblåsor. Han gjorde ett vul men då sade han bara att det "var ganska dött" där nere så det kanske var det han gjorde då?.... Mens har jag fått tillbaka efter prolaktinom behandling och den är regelbunden, äl är det dock sämre med ju.

• Pimpinellan

Om du haft bra progesteronvärde har du ju äl -om inte jämt då- och bra fsh-värde är ju inte att förakta. Att säga att "det ser dött ut" är ju en plump kommentar! De brukar räkna exakt antal äggblåsor i några cykler för att se förutsättningarna. Regelbunden men sär också bra fö det är vanligare med äl då än om man har oregelbunden mens. Avvakta spermieprovet och se vad läkaren säger då.

• cff

Be dem också att ta ett prov som heter DHEA-S. Om man har en brist på detta verkar det också leda till lågt AMH (även om det inte är vetenskapligt bevisat).

• Backefru

tack för svaren :) Har precis lyckats få utslag på ägglossningsstickan!!!! Äntligen :)

• Fertilitetsresa

Hej
    Jag har ett AMH-värde på 0,2. Blodprov kan visa att du har det hormonet som behövs för ägglossning, det är även det som mäts i ett ägglossningstest att hormonet frisätts, dock betyder inte det att ett ägg verkligen släpps och att du därmed har chans att bli gravid.

Jag har blivit spontangravid en gång, men fick missfall.

Mina tester visade stt jag hade   ägglossning, eller ja att hormonet fanns... Senare visade blodprov att jag har katastrofalt lågt AMH-värde. Nu har jag inlett min första IVF, och går på höga doser, förväntat ägguttag i mitten på mars, bara att hoppas... Och det gör jag för dig också!
    Kram

• Mary7301

Hej alla! Finns det någon av er kvar på denna tråd? Igår fick vi beskedet att mitt AMH är 0,2, ådern är 39 och väger 111 kg. Undrar nu om det finns någon där ute som har haft samma typ utav problem? Läkarn sa att om jag går ner i vikt till 98 kg och får ett bmi på 35 så kan man kanske göra att ivf försök. Finns någon stödgrupp därute som kanske kan hjälpa oss som har dessa amh värden? Hör gärna av er någon ! Ledsen ;(

• Fertilitetsresa

Jag finns kvar! Men jag är inte inne så länge på FL...

Gjorde nyss prvat IVF vårt andra), denna gång med 300 ie Gonal-F och 150 ie Menopur, resultatet - INGA äggblåsor!! Jag är helt förkrossad... Väntar på tfntid med läkaren idag....  

Svar på tråden AMH värde under 0,2 och ingen ägglossning.....