• Anonym (jag)

inkomptetenta socialsekreterare

Jag har vart med om en socialutredning på barn och familj. Det var jag och polisen som gjorde en orosanmälan för hur min son har det hos sin pappa.

Nu fyra månader senare är utredningen klar , MEN allt det jag uttryckte oro för har blivit negligerat. Tex uttryckte jag oro för att pappan använder alkohol och eventuellt fortfarande har ett drogmissbruk. Detta tog de till sig och noterade. När jag var på sista mötet där de berättade de det kommit fram till påpekade jag att jag fortfarande ville att de skulle ta reda på hur det låg till med missbruk. De sa de skulle FRÅGA pappan om han VILLE..
    sen när jag hörde från dem sist så hade de "glömt" bort detta och frågade ånyo, " så du är orolig över det.." ja bara JA!! Men sen pratade hon bara bort det..

Till detta hör även att de inte hört eller pratat med de andra anhöriga till mig som jag nämnt hade info om vår situation.
    Jag tycker att denna utredningen är dåligt gjord. De hade fyra månader på sig och efter 2 månader var den klar och under sommaren då de hade tid att göra drogtest eller förhöra sig om den sitsen eller prata med fler av dem jag nämnde har de inte gjort NÅGOT..

Hur går man tillväga???
    jag vill ha en ny utredning och på något sätt uppmärksamma att de har gjort fel.  Jag har ju tänkt överklaga utredningen och så. Men kan man också anmäla dem?

Eller hur gör man?

• Svar på tråden inkomptetenta socialsekreterare
  • Anonym

Hur blev polisen inblandad?
    Gör en ny anmälan? 

• Anonym

Det räcker väl att du överklagar beslutet.... bara för att du inte fick det beslutet som du önskade betyder det inte att dom är inkompetent.

• Anonym

Helt klart skall du överklaga, om inte annat så kontakta socialstyrelsen.
    Sen måste jag få fråga om det möjligtvis kan röra sig om Örnsköldsviks kommun eller om det brister på andra håll i landet

• Anonym

De är inte skyldiga att prata med de som du vill att de ska prata med. De kanske har pratat med pappans nära och kära, arbetsgivare osv. De behöver inte prata med din sida av barnets familj.

Vad konkret har du att ta på gällande att det kan finnas ett missbruk? Alla kan påstå det men få kan förklara.

• Anonym (jag)

Nej det gäller inte örnsköldsvik kommun..

De frågade själv om personer att intervjua i min släkt, de intervjuade min syster. Sedan frågade de om ytterligare namn.
    Angående missbruket är jag helt säker på att han HAR HAFT det i och med att vi bott tillsammans i fem år med tre år emellan, och under alla de åren missbrukade han hasch på daglig basis och drack varje kväll öl. det var standard. Och eftersom min son berättat om två ggr han varit berusad när sonen vart där så är det inte så att jag litar på honom. Jag VET ej om han har kvar missbruket men eftersom det är så mycket som är oansvarigt när det kommer till sonens vistelse och att följa avtalet osv osv så tyder det ju på att han fortfarande KAN HA problem.

Socialen är oavsett om de tror jag ljuger eller ej skyldiga att utreda OM så är fallet. Om det inte är så är jag gladare än någon annan för då kan jag vara lugn när sonen är hos sin pappa.

Socialen är inkompetenta eftersom de har fått helt fel bild av mig och utredningstexten tyder på att de har gått på pappans bild av mig. De har placerat in allt som sagt av mina familj som ledtrådar i hans kontext av hur han uppfattar mig.

Ja jag kommer överklaga. beslutet var inte det jag ville ha eftersom de inte utrett just det jag var orolig för. Jag kan inte leva med att min son kanske måste umgås med ngn som missbrukar varannan helg om jag kunnat förhindra det.  Annars är jag nöjd med beslutet. Jag var en bra vårdnadshavare, och dessvärre visade sig han också vara det iom att hans familj suttit där och vart fisförnäma och framstått som så bra. Men det är ju inte famijen som ska ha ansvar för min son när han är där, utan hans pappa. Jag är trygg när sonen är med allihopa, men inte när han är bara med pappan.
    Sist så lämnade han ej tillbaka sonen när han skulle hem , enligt avtal Skälet? Jo för han hade missat båten hem, och då ville han ha kvar sonen en dag till och sket i att han har skola. Jag sa nej, men det struntade han i.  Han bad fröken om att få vara ledig istället.. och då var inte hans föräldrar hemma utan det var bara han o sonen.

Ja en väldigt ansvarig förälder

• Anonym (jag)

Polisen blev inblandad eftersom jag bara någon månad tidigare gjort den åttonde anmälan i rad på pappan då han återigen hotat mig till livet.

De anmälde då till soc oxå.

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2012-09-19 13:42:50 följande:
    Nej det gäller inte örnsköldsvik kommun..

De frågade själv om personer att intervjua i min släkt, de intervjuade min syster. Sedan frågade de om ytterligare namn.
    Angående missbruket är jag helt säker på att han HAR HAFT det i och med att vi bott tillsammans i fem år med tre år emellan, och under alla de åren missbrukade han hasch på daglig basis och drack varje kväll öl. det var standard. Och eftersom min son berättat om två ggr han varit berusad när sonen vart där så är det inte så att jag litar på honom. Jag VET ej om han har kvar missbruket men eftersom det är så mycket som är oansvarigt när det kommer till sonens vistelse och att följa avtalet osv osv så tyder det ju på att han fortfarande KAN HA problem.

Socialen är oavsett om de tror jag ljuger eller ej skyldiga att utreda OM så är fallet. Om det inte är så är jag gladare än någon annan för då kan jag vara lugn när sonen är hos sin pappa.

Socialen är inkompetenta eftersom de har fått helt fel bild av mig och utredningstexten tyder på att de har gått på pappans bild av mig. De har placerat in allt som sagt av mina familj som ledtrådar i hans kontext av hur han uppfattar mig.

Ja jag kommer överklaga. beslutet var inte det jag ville ha eftersom de inte utrett just det jag var orolig för. Jag kan inte leva med att min son kanske måste umgås med ngn som missbrukar varannan helg om jag kunnat förhindra det.  Annars är jag nöjd med beslutet. Jag var en bra vårdnadshavare, och dessvärre visade sig han också vara det iom att hans familj suttit där och vart fisförnäma och framstått som så bra. Men det är ju inte famijen som ska ha ansvar för min son när han är där, utan hans pappa. Jag är trygg när sonen är med allihopa, men inte när han är bara med pappan.
    Sist så lämnade han ej tillbaka sonen när han skulle hem , enligt avtal Skälet? Jo för han hade missat båten hem, och då ville han ha kvar sonen en dag till och sket i att han har skola. Jag sa nej, men det struntade han i.  Han bad fröken om att få vara ledig istället.. och då var inte hans föräldrar hemma utan det var bara han o sonen.

Ja en väldigt ansvarig förälder
    Socialen har utrett och bedömt att han sannolikt är en tillräckligt god förälder.

Hur skulle du reagera om jag var din granne och anmälde till soc att jag är relativt säker på att du psykiskt misshandlar ditt barn samt är missbrukare?

Hur gammal är sonen? Har soc inte pratat med honom?

• Anonym

Det är inte förbjudet att vara berusad som förälder. Särskilt inte när barnet inte är ett småbarn.
    Du tyckte inte missbruket var något hinder att vara förälder innan? 

• Lilith Dark

Fast de kan ju aldrig tvinga honom till drogtest. De kan fråga honom om han går med på det, men säger han nej så finns de inget de kan göra. Tyvärr. Har varit där själv.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden inkomptetenta socialsekreterare