Inlägg från: ellen89 |Visa alla inlägg
  • ellen89

Sluta amma -resa bort 2 nätter?

Jag vet att det finns många liknande trådar, och jag har läst på.. men ändå fått tillräckligt mycket att gå på att jag känner mig helt trygg i detta..

Min dotter fyller 1 år snart, och vägrar släppa amningen. Hon äter mat och gröt också, dock så hatar hon välling. Hon har aldrig velat använda napp, och har heller inte favoriserat nåt gosedjur eller liknande trots att vi introducerat lite olika för henne när hon ska komma till ro.

Hon ammar inte för att hon är hungrig, utan det har blivit hennes napp/gosefilt/trygghetsgrej... Kvällar och några gånger varje natt, men ofta även någon gång dagtid då jag inte lyckas lugna henne på annat sätt. Och ingen annan finns till hands för att avleda för tillfället.

Jag ska börja jobba lite om en månad, och skulle vääldigt gärna ha slutat med amningen innan dess! Och över huvud taget för min egen skull skulle jag gärna slutat vid 6 månader eftersom det tar så mycket enerig och jag har gått ner mycket i vikt. Orken blir ju lidande och jag har en 3 åring här hemma också, så orken behövs!!

På BVC fick vi nyligen tipset att jag ska åka bort några nätter med 3 åringen som sällskap, och lämna tösen med pappa. Jag berättade att jag hört många historier om att det är ett trauma för bebisen att bli lämnad så, men hon sa att det absolut inte är någon fara när barnet är runt 1 år. Min sambo har dessutom varit sjukskriven och hemma under hela hennes liv, så hon känner honom väldigt väl och är redan väldigt pappig.

Vår skräck inför detta är ju att hon ska bli hysteriskt ledsen och att han inte kan trösta henne. Det har hänt att hon har blivit väldigt hysterisk och okontaktbar när vi försökt avleda amning vid ett par tidigare tillfällen.. Så min sambo är väldigt nervös inför denna uppgift.

Jag har såklart övervägt tanken många gånger att inte åka iväg, utan sova på soffan istället. Men jag är säker på att jag inte kommer att klara av att höra henne ledsen utan att få trösta henne, det kommer göra ont i mig. Och jag kommer tycka att det är jobbigt att höra att min sambo har det svårt att lugna henne eftersom han är sjukskriven för utbrändhet och stress.. Jag tror faktiskt också att hon blir mer förbannad att hon inte får amma när hon vet att jag är hemma. 

Önskar att det hade funnits någon annan till hands som kunde hjälpa till, men mina föräldrar har egna jobb att sköta, och är trötta på helgerna. Sambons familj bor inte här. 

Ja det var bakgrunden, nu till frågan:   

Jag har en fråga till er som har testat den här metoden att mamman åker bort; hur har det gått sen när du helt plötsligt dyker upp igen? Hur har bebisen reagerat då? Velat amma med en gång, eller glömt det? Och i de fall där ni har nattammat innan du åkte, hur fungerar nätterna när du tar över från pappan? Vad gör du istället för att amma för att bebisen ska komma till ro igen, utan att be om amning? Min dotter äter ju inte välling/ersättning tyvärr, annars hade man kunnat ge det. Jag kan ju pumpa ut mjölk som han kan ge i flaska, men jag får inte ut så mycket med pumpen nu för tiden, så jag lär inte kunna bunkra nåt lager åt dem =/                 

Svar på tråden Sluta amma -resa bort 2 nätter?