Flickan och kråkan skrev 2012-09-19 22:36:21 följande:
För mig har förstärkningsord ett innehåll och är inte bara pynt. Så ja, jag tycker utan tvekan att det är värre att säga att någon är jävligt dum än enbart dum, på samma sätt som det gäller andra förstärkningsord som inte är svordomar.
Sedan kan jag nog tycka att det finns tillfällen då det faktiskt kan vara helt adekvat att uttrycka sig på det viset. Jag tycker, till skillnad från dig, inte att det är tabu att säga att någon är jävligt dum - det finns situationer då det faktiskt kan vara berättigat......anser jag.
Men det är ju fortfarande inte det diskussionen handlar om. Den handlar inte om huruvida svordomar är rätt eller fel, utan vilken inställning man har till ett överdrivet bruk av svordomar, inte minst om det huvudsakligen handlar om att de används slentrianmässigt och kring allt och inget och framför allt kring barn. Slentrianmässigt, överdrivet och underligt bruk av ord utan att de har någon egentlig funktion, jag jämförde inte för intet tidigare med "typ" och "liksom", berikar knappast språket, eller tycker du det? De flesta upplever den typen av språk som just lite torftigt skulle jag säga. Sedan har fortfarande svordomar av typen "fan", "helvete" och "jävlar" en starkt negativ värdeladdning för många vilket inte är helt irrelevant när man lever i ett socialt sammanhang. Om jag inte missminns mig så var inte heller du lika bekväm med könsord....eller har du samma uppfattning om könsord?
Jag har aldrig påstått att ett barn blir elakare för att han/hon svär. Däremot har svordomar en stark värdeladdning vilket innebär att andra som man har runt omkring sig kommer att reagera på bruket, på samma sätt som de kommer att reagera på andra starkt värdeladdade ord man använder. Att tro något annat är ju rätt naivt. Jag får personligen negativa associationer när vuxen eller barn använder ord som fitta och kuk frekvent. Ja, det handlar givetvis om mina subjektiva värderingar, men självklart är språket fyllt av värderingar precis som våra handlingar är.
Vad är överdrivet bruk då? Fan kan du inte hämta tidningsjävelen som
Ligger på soffhelvetet! Tja , det låter ju som en märklig och inte minst jobbig
Mening att häva ur sig, men särskilt torftig kan jag inte få den till. Men att säga ajfan om du nu slår i tån 10 gånger på en dag är i såna fall helt adekvat, att du anser att det är så oerhört värdeladdade uttrycken är fortfarande din personliga åsikt som du har rätt att ha. Men jag och
Många andra känner inte som dig. Jag förstår vad du säger och hur du tänker, men håller helt enkelt
Inte med. "fan" är inte mer laddat för
Mig än Gud. Helvete är inget ord jag behöver "Spara" på i rädsla för att annars " urholka" det, utan kan användas utan en särskild stund av inre reflektion på samma sätt som
Ordet " himmel"