annniel skrev 2012-09-17 15:34:22 följande:
Och jag tycker att det ÄR en brist. Vi tycker olika. Det betyder INTE att jag är "intolerant" som du försöker antyda att jag är. Bara för att jag har större respekt för folk som talar korrekt och kan föra fram sin poäng utan att ta till svordomar har inget med tolerans att göra. Jag tycker helt enkelt att det låter fult när någon svär som en "borstbindare" och tappar därför intresset för konversationen ganska snabbt. Varför tror du tex Reinfeldt och Sahlin inte låter som du? Jo för att de vill att folk skall lyssna.
Så då lär du dina barn att ljuga alltså? Du gör ju det så då antar jag att dina barn också måste få det? Jag menade just det som du sa, ibland tar man till en nödlögn men inte lär jag mina barn att det är ok att ljuga för det...vita lögner får de ägna sig åt när de blir stora, svära likaså om de väljer att göra det. Men aldrig att jag skulle lära dem ljuga och svära från barnsben.
Vidare är jag inte ett dugg arg..varför skulle jag vara det? Tycker mest din inställning är sorglig bara. Du bad om synpunkter, this is mine.
Fast du verkar bli väldigt upprörd över att jag INTE anser att det är en brist, det är det jag liksom förundras över. Och jag måste även ställa mig frågan om det ändå inte handlar om intolerans när du säger att du respekterar vissa människor mindre pga. ett visst språkbruk. Det är ju alltid svårt att avläsa nyanser i skrift, men jag uppfattar ändock dina inlägg som tämligen agressiva. Nej, jag lär inte mina barn aktivt att ljuga eller ägna sig åt vita lögner, men givetvis så finns de med i min vardag och formas av mitt beteende, precis som dina barn gör, det kan du väl inte komma ifrån? Om du ägnar dig åt vita lögner i form av socialt smörjmedel så kommer de att uppfatta det även om du inte sitter ned med ditt barn och aktivt "lär" dem att ljuga. På samma sätt är det med språk ser du inte det?JAg sitter inte ned och lär mitt barn; säg; Faaaan nu lilla pojke. Jag har svårt att se korrelationen med dina upprepade exempel om lögner. Jag kanske är förvirrad men, du kanske kan klargöra lite mer vad det är du försöker få fram?