• Queenie70

Det är ok att mitt barn svär!

Jag svär som en borstbindare. Min 4 åring har också börjat svära ( såklart)
    Jag har inget emot svordomar. Så länge man har ett rikt språk förövrigt så anser jag att svordomar är kryddor och förstärkningsord i språket som absolut inte behöver innebära att man har ett fattigt språkbruk eller dåligt ordförråd. Jag tillåter således mitt barn att svära. Det handlar om att utbrista "va fan" om nåt inte fungerar som det ska som exempel. Jag har dock talat om för
    Mitt barn att många tycker det är fult att säga så och att han kanske inte får säga så på dagis. Däremot så har jag uttalat att det är ok hemma. Det som däremot inte är tillåtet är att svära ÅT någon eller att vara elak vare sig elakheten innehåller svordomar eller ej. Någon som har nån kommentar om mitt förhållningssätt?

• Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!
  • Placebo

Håller med TS. Så länge det är på en rimlig nivå och inte riktar sig personligen till folk och är elakt.
    Lärde min dotter senast i dag att säga skitunge även om det är harmlöst.

Svära känns i min värld harmlöst så länge man behärskar talet i övrigt och kan formulera sig ordentligt.
    Jag svär ganska mycket men det är inget jag tänker på. Min mamma svor också så det är väl därifrån jag fått det.    

• Queenie70
    avocadoo skrev 2012-09-15 22:09:36 följande:
    Men du tror inte barn som kommer från ett hem där inte svordomar används tar mer illa vid sig av ett - du är dum, än ett -du är så jävla dum?

Barn bråkar och dina barn kommer att svära åt andra barn. 

Jag har svårt att se att ett "jävla" i sammanhanget gör varken till eller ufrån. Det är ju kränkningen och

Viljan att göra nån ledsen som är det relevanta. Jag tycker det är värre om ditt barn till en kompis säger " du är dum" än om mitt barn säger "jävlar" när han spiller ut mjölken.
  • Queenie70
    avocadoo skrev 2012-09-15 22:11:32 följande:
    Jag tycker dessutom att man se mönster i att barn som svär kommer oftare från struliga familjer. Barn som bli svurna åt, svär. Och det tycker jag är så tragiskt.

Det finns säkert föräldrar som är superbra föräldrar och som tillåter sina barn svära, men så tänker inte jag när jag hör barn säga "Ge tillbaka bilen för i helvete" i sandlådan. Då tänker jag - stackars barn...  

Nu vet jag inte om du

Vände dig till mig men just detta att inte svära åt nån annan är ju en rätt central del i mitt ställningstagande. Jag svär, men svär inte ÅT nån.
  • Marlean
    Jag tycker dessutom att man se mönster i att barn som svär kommer oftare från struliga familjer. Barn som bli svurna åt, svär. Och det tycker jag är så tragiskt.

Det finns säkert föräldrar som är superbra föräldrar och som tillåter sina barn svära, men så tänker inte jag när jag hör barn säga "Ge tillbaka bilen för i helvete" i sandlådan. Då tänker jag - stackars barn...  

Jag ser inte behovet av att "lära" barn ett dåligt språkbruk.
  • rumpkullan

• Pissenisse

När jag hör vuxna människor som svär så slutar jag lyssna, det är både fult och trist.
    Så självklart skulle jag inte låta mina barn svära. Men det finns bra mycket värre saker att störa sig på än folk som svär..

• Flickan och kråkan

Jag tycker att det låter för eländigt med både vuxna och barn som svär. Jag kan förstå en svordom någon enskild gång när man gör sig illa rejält eller liknande, men i vardagligt tal för övrigt....nej. Säger som någon annan, när jag hör vuxna människor svära så slutar jag lyssna. Torftig språkmiljö. Har man inget bättre att säga?

• sussieluss

Alla gör såklart precis som dom vill, men det jag tänker är att det kan bli lite rörigt för barnet med "det är ok att svära hemma men inte på dagis" svära åt någon är inte ok osv, tror det kan bli lite knepigt för en fyra åring att hålla reda på "ordningsreglerna" tror att man får vara beredd på att reglerna kommer att brytas.

Själv får mina barn inte svära då jag inte tycker att det låter trevligt, tycker inte det finns en anledning för svordomar... Ibland kan hon dock säga "åh jag blir så arg så jag tänker svära!! " hi hi

• jådåsåatt

Jag undrar lite över det här med att folk som inte svär har ett så stort behov av att hävda att de som gör det har ett torftigt ordföråd och kommer från struligare miljöer.

Jag har verkligen inte upplevt det så. Läser man här i tråden så är det snarare så att de som låter sina barn svära är noga med att förklara konsekvenserna av det istället för att bara förbjuda.
    Att bara säga till sina barn att de ute får svära för att det är fult blir bara konstigt. Vad som är fult är subjektivt och jag vill att min dotter ska vara en kritiskt tänkande individ som inte bara köper allt som kommer från vuxenvärlden när det inte ens finns några bra argument.

• Maline
    jådåsåatt skrev 2012-09-16 08:42:50 följande:
    Jag undrar lite över det här med att folk som inte svär har ett så stort behov av att hävda att de som gör det har ett torftigt ordföråd och kommer från struligare miljöer.

Jag har verkligen inte upplevt det så. Läser man här i tråden så är det snarare så att de som låter sina barn svära är noga med att förklara konsekvenserna av det istället för att bara förbjuda.
    Att bara säga till sina barn att de ute får svära för att det är fult blir bara konstigt. Vad som är fult är subjektivt och jag vill att min dotter ska vara en kritiskt tänkande individ som inte bara köper allt som kommer från vuxenvärlden när det inte ens finns några bra argument.
    Ungefär så tänker jag också. I meningen "Du är så jävla dum" är det  beskrivningen av hur den andra personen är, alltså dum, inte "jävla" jag först skulle prata med mina barn om. Sedan kanske vi diskuterar "jävla" och hur det används.
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!