Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Det är ok att mitt barn svär!

Jag tycker att det låter för eländigt med både vuxna och barn som svär. Jag kan förstå en svordom någon enskild gång när man gör sig illa rejält eller liknande, men i vardagligt tal för övrigt....nej. Säger som någon annan, när jag hör vuxna människor svära så slutar jag lyssna. Torftig språkmiljö. Har man inget bättre att säga?

• Flickan och kråkan

Jag tycker diskussionen är lite svartvit. Självklart är inte det faktum att man använder svordomar ett tecken på att man har ett dåligt ordförråd. Som någon sa tidigare, så är (och har alltid) svordomar varit en del av vårt språkbruk.   Kraftuttryckens existens berikar självklart språket, men om de urholkas genom att de används vardagligt om allt och inget så tappar de den betydelse och i och med det så är det min uppfattning att språket blir mer torftigt. Språk är ju så mycket mer än ordförråd. Att exempelvis vara medveten om hur man använder sitt språk och hur det uppfattas av andra är ju inte heller oväsentligt.

Jag arbetar på högstadiet och lever därmed i en värld där svordomar och kraftuttryck av diverse slag används mycket flitigt. Jag är inte emot svordomar som sådana, men att svära mycket tillför mycket sällan något kreativt i språket eller i relationen till andra - tvärtom. Svordomar handlar inte heller helt sällan om en jargong, inte minst bland ungdomar. Ofta har de svårt att vilja erkänna att de svär och använder ett generellt rätt grovt språk i kompisgruppen för att hävda sig, vara någon etc. Det är ju egentligen, för dem själva, lite penibelt .

Svordomar är för mig just kraftuttryck, helt ok i vissa sammanhang, men slänger man sig med svordomar i tid och otid så får i alla fall inte jag jättepositiva associationer. Barn tar givetvis efter sina föräldrar så svär man själv så kommer de egna barnen givetvis att använda svordomar. Som vuxen gör man ett medvetet val, förhoppningsvis i alla fall, vad gäller det egna språkbruket. Ett litet barn gör det inte på samma sätt. En 4-åring förstår inte/har inte den språkliga medvetenheten och därför bör man vara extra medveten om/tänka till kring vad man för över till barnen. Svär jag mycket inför mina barn så är det ju i praktiken jag som bestämmer att de ska använda mycket svordomar i sitt språkbruk eftersom små barn kopierar. Ska jag bestämma det åt dem eller ska jag låta dem fatta beslutet när de faktiskt har lite mer förståelse för vad det innebär?

• Flickan och kråkan
    jådåsåatt skrev 2012-09-16 20:29:48 följande:
    Fast barn tar faktiskt inte alltid efter. Jag svär relativt mycket och jag tycker som sagt att det är helt ok om min dotter svär. Trots det gör hon det aldrig och hon kräver konstant en ursäkt av mig varje gång jag svär:)
    Nej, barn tar inte alltid efter sina föräldrar, men det är trots allt rätt vanligt generellt. Barn som svär mycket, har någon i sin närhet som svär mycket. Det kommer någonstans ifrån - föräldrar, mor- eller farföräldrar, kompisar etc. Säger hon åt dig för att hon är medveten om svordomarnas innebörd (på ett djupare plan) och tar större avstånd från dem än du, eller för att det är tillfredsställande att kunna mästra mamma i något ämne ?
  • Flickan och kråkan

Men ni som säger att ni svär hela tiden och som borstbindare.....poängen med det är? Det finns ju inte minsta tillstymmelse till kraft alls kvar när de brukas på det viset......och då faller argumentet vad gäller att kraftuttryck berikar språket. Det enda som finns kvar då är ju "typ"/"liksom"-funktionen.....och då är vi väl ändå tillbaka på torftigt språkbruk, eller? 

• Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-17 05:55:14 följande:

Fast vad ditt barn säger och gör är ditt ansvar inte mitt. Finns många som tycker det är olämpligt med uttryck som "herregud" också men det kan inte jag ta ansvar för, eftersom jag tycker det är ett ok uttryck, precis som jagvtycker om " fan" eller " helvete".

Ja, DU tycker om "fan" eller "helvete". Du gör, som jag skrev tidigare, som vuxen ett medvetet val. En 3-5-åring gör det inte. 
  • Flickan och kråkan
    Absens skrev 2012-09-16 22:14:55 följande:
    Det är ju inte direkt som att man säger "Fan, vi måste köpa så jävla mycket mat för jag är helvetiskt hungrig", men nog slipper det in något fan, helvete, fitta och satan då och då under dagens lopp. Det är klart att jag varvar det med andra ord, men jag svär helt klart mer än mina övriga vänner. Det betyder inte att jag inte använder likvärdiga icke-svordomar. För mig är en svordom bara ett ord och precis som jag inte säger jätte om allt (jättesöt, jättestor) så säger jag inte jävligt eller skit hela tiden.

Men det förlorar ju sin kraft när det används på det sättet. Ord är inte likvärdiga. Ord är laddade med värderingar och innehåll. Detta påverkas av hur vi använder ord. Och av det du skriver i detta inlägg säger du ju du använder "likvärdiga icke-svordomar" = svordomen har tappat sin egentliga betydelse och kraft = urholkning. 
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-17 07:50:17 följande:

Varför skulle dessa ord "urholkas" mer än om du använder ordet "att" eller ordet "hoppsan" flera gånger om dagen?
    Men ser du inte skillnaden? Jämför du ett kraftuttryck med en värdeneutral, till innehållet betydelselös, konjunktion eller infinitivmärke? Citerar någon klok som skrev tidigare:

"Svärorden är en del av språket. Korrekt användande av dem berikar språket. Felaktigt använt låter det fånigt och, låt säga, okultiverat."

Och ja, när ord som är starkt värdeladdade används allt flitigare och i mer och mer vardagliga situationer så urholkas de och ersätts av andra grövre uttryck eftersom de som tidigare förlorat sin kraft.  Kraftuttryck behövs för att berika vårt språk. Urholkas de så söker vi nya. För de ungdomar jag möter dagligen har "fan", "helvete" etc urholkats till att enbart vara en jargon för att hävda sig och vara som alla andra. De använder "hora", "fitta" när de behöver använda kraftuttryck. "Fan", "helvete" och "jävlar" har urholkats till något slags "typ" och "liksom", dvs uttryck som inte berikar språket det minsta.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-17 21:10:10 följande:

Fast nu har jag ju iof inte heller sagt att de används i varannan mening härhemma. Jag säger inte nu ska vi ta ett jävla bad, eller nu tittar vi på nollibompahevetet ! De används på ett adekvat sätt, och då ser jag inte att det " urholkas" mer än ett " hoppsan".
    Nej, jag tror inte heller att du använder det i vart och vartannat ord - mycket få personer gör det - men du skriver flertalet gånger att du svär mycket och i TS säger du att du svär som en borstbindare. Jag utgår från att du talar sanning och använder man svordomar på det viset så urholkas de utan tvekan och berikar inte språket det minsta - tvärtom.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-18 19:02:11 följande:

Jag vill gärna föregå med gott exempel och ge mitt barn god fostran. Kärnpukten här handlar ju om att du ( och många andra) anser att svordomar är nåt fult medan jag och en del andra tycker att de har en adekvat plats i språket och ibland är helt relevanta att använda. 
    Du förenklar rätt grovt. Jag anser att svordomar har en adekvat plats i språket när de används i sitt rätta sammanhang. Svär man mycket handlar det huvudsakligen om något annat, att svordomar har blivit ett slags jargong på ett eller annat sätt. Du skrev tidigare att du svor huvudsakligen på din arbetsplats. Varför just då och där? Det är väl den intressanta frågan, eller hur? Jag arbetar i en extremt "svordoms-fylld" miljö, men däremot så använder nästan ingen av de vuxna jag arbetar med svordomar i någon större utsträckning, på jobbet mer eller mindre aldrig.......och att arbeta med tonåringar skapar en och annan stund av frustration . Det handlar ju om vad man gör till vana och vad man anser vara ett vettigt språkbruk i det sammanhang man är i.

Små barn tycker jag inte ska pådyvlas svordomar. De gör inget medvetet val. Tar man det aktiva och medvetna valet som vuxen att använda mycket svordomar, så gör det för all del, men gör det inte till en slentrianmässig vana hos barnen. Det är en vana som kan vara svår att bryta......och man kan ju faktiskt vilja det. Min erfarenhet vad gäller barn är också att steget är väldigt kort mellan att svära kring saker och att svära om/gentemot personer. Inte för att de är elakare eller mindre väluppfostrade i grund och botten utan för att det är en språklig vana. Jag kan helt ärligt säga att jag inte har någon elev (i tonåren) som svär mycket som inte också svär åt/mot personer. Och det är inte särskilt sympatiskt.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-18 20:05:50 följande:

Vet inte om jag skulle kalla det ett " aktivt val" mitt språkbruk är ju nåt som var väl etablerat hos mig , nåt jag fått med mig hemmifrån. Alla svär rätt bra i min släkt och har ett mustigt språkbruk. När språket väl är etablerat så är det väl egentligen mest att likna vid en reflex. Det sitter på nåt vis i ryggmärgen även om man givetvis också kan justera sig själv i vissa situationer. På samma sätt kommer givetvis mitt barn att influeras av miljön han växer upp i, det är ofrånkomligt. Om jag hade upplevt att mina svordomar på nåt vis hade begränsat mig eller skapat svårigheter för mig så hade jag troligtvis varit mer benägen att försöka sluta svära. Men då så inte är fallet , utan jag istället upplever att svordomar helt enkelt kryddar mitt språk samt ger mig frustrationsutlopp på ett helt ofarligt sätt så är jag jy givetvis inte särskilt benägen att " göra nåt åt" något som jag verkligen inte upplever som ett problem.
    Anledningen till att jag mest svär på jobbet är helt enkelt pga att det är det livsområde som genererar mest frustration.
    Men det du skriver här tycker jag personligen faktiskt är lite tragiskt. Du svär slentrianmässigt, enbart pga den uppväxtmiljö du befunnit dig i och verkar heller inte reflektera över det överhuvudtaget. Och dina barn är fortfarande inte du. DU kan göra ett aktivt och medvetet val kring ditt språk, inte minst i förhållande till dina barn (därmed inte sagt att du gör samma val som jag eller någon annan, men inte bara köra på slentrianmässigt). Det kan inte din 3-5-åring. 
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-18 21:36:37 följande:

Skulle du verkligen inte kategorisera denna tråd och alla dess inlägg som reflektioner? Att du tycker det är tragiskt beror ju på att du anser svordomar vara något negativt. En åsikt som jag inte delar. Jag anser att svordomar är en helt adekvat del av språket som jag inte hittar en enda vettig anledning att avstå ifrån.
    Nej, det är inte det jag tycker är tragiskt. Jag har inte tyckt att något du skrivit tidigare i tråden har varit tragiskt på något vis, men ditt inlägg #168 tyckte jag var det. Och fortfarande anser jag inte att man ska avstå från svordomar. 
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-18 21:52:36 följande:

Jag tolkade ditt inlägg som att det faktum att jag fått med mig en " kultur" av svärande hemifrån och att jag
    Nu för vidare denna till mitt barn var nåt som var dåligt, eller missförstod jag dig?

Det jag tyckte kändes sorgligt med ditt inlägg var synen på språkbruket - som något slentrianmässigt; något man får med sig hemifrån som man sedan oreflekterat använder sig av och för vidare till nästa generation - reflexartat. Visst kan man se på och använda språket på det sättet, men särskilt rikt eller mångfacetterat lär det inte bli på det viset.
  • Flickan och kråkan

Queenie70 skrev 2012-09-19 11:11:53 följande:

Därom kan man ju tvista. Personligen anser jag att jag har ett tämligen rikt språk och sätt att uttrycka mig ändå, så jag ser inte tragiken eller problemet. Jag tror ändå att de flesta talar "reflexmässigt" till vardags, och att man oftast inte medvetet väljer sina ord med omsorg. Sen att språket utvecklas genom hela livet är ju en sak. Men grunden har man ju onekligen med sig hemmifrån.

Man har ju dessutom fler "språk" i sin arsenal. Ens vardagsprat, ens sätt att uttrycka sig i sms, ens sätt att uttrycka sig i ett debattforum, eller språket man använder när man exempelvis gör en myndighetsutredning. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag tycker utan tvekan att ett vardagsspråk där man använder mycket svordomar slentrianmässigt och oreflekterat är ett rätt trist och torftigt språk. Huruvida det är fult eller inte är självklart en värderingsfråga, men särskilt rik, kryddat eller mångfacetterat är det ju knappast. Jag har lite svårt för tanken att man som vuxen är underkastad språklig impulsdrift. Man väljer att vara aktiv vad gäller sitt språk eller att passivt bara "köra på" av slentrian. Av vilken anledning ditt vardagsspråk ser ut som det gör vet ju enbart du. 

Huvudproblemet vad gäller barn - vilket är det vi egentligen diskuterar - är ur min synvinkel att jag faktiskt inte stött på ett enda barn/ungdom (och möter många dagligen sedan otalet år tillbaka) som svär mycket som inte också involverat personer i detta språkbruk. TS handlade om att svära mycket, inte om ett barn eller vuxen som någon enstaka gånger utbrister "Fan!" när han/hon slår hammaren på tummen.    
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-19 14:13:25 följande:

Måste ändå återigen påpeka att din uppfattning av att ett språk som innehåller svordomar inte samtidigt kan vara rikt eller mångfacetterat är din subjektiva värdering. Som jag som sagt inte alls delar.

När det gäller barn då. Jo alla barn kommer ibland att göra nåt dumt, eller säga nåt elakt. Om elakheten sedan innehåller en svordom eller inte är för mig helt betydelselöst. Det viktiga i det sammanhanget som behöver justeras är viljan att säga eller göra nåt i syfte att skada eller göra ledsen. Om ett barn säger: Du är så jävla dum, eller "bara" du är dum! El. Du är fan ful, eller "bara" du är ful. Spelar i mitt tycke ingen som helst roll. Elak får man inte vara helt enkelt. Som synes i tråden så går det bra att vara elak, kränkande och hånfull utan en enda svordom inblandad.

Nej, det är inte alls det jag säger vilket jag förklarat flera gånger. Jag har hela tiden sagt att svordomar är en del av vårt språk och används de på ett adekvat sätt så berikar de språket, men att svära mycket, slentrianmässigt och oreflekterat - i vardagsspråk eller annat sammanhang - handlar inte om språklig rikedom, tvärtom.

Och ja, jag tycker att det är en väldig skillnad om exempelvis en av mina elever talar om för mig att han eller hon tycker att jag är dum eller om han/hon kallar mig för jävla dumhuvud, eller jävla fitta för den delen. Horunge, bögjävel, jävla idiot etc etc. det kommer från ungdomar som i sitt vardagsspråk svär mycket om allt. Det brukar däremot inte komma från dem som någon enstaka gång utbrister "Fan!" när de klämmer sig i dörren men för övrigt inte svär i någon större utsträckning. Konstigt, eller hur!? 

Jag har inga problem med att mina barn eller min sambo (eller någon annan för den delen) tycker att jag är dum och agerar dumt ibland, men jag accepterar inte att bli svuren åt och det hoppas jag ingen annan heller gör om jag ska vara ärlig. Menar du på fullaste allvar att du inte tycker att det finns en gradskillnad i att tala om för någon att han/hon haft en tråkig föreläsning eller gjort ett mindre bra arbete kring något eller att tala om för honom/henne att han/hon håller så djävligt tråkiga föreläsningar eller "Fan vad du gör ett dåligt jobb!"? Du tycker inte att det är någon skillnad på att tala om för någon att hans/hennes beteende är störande eller att säga att han/hon är en störig fan? Du tycker inte att det är någon skillnad på att tala om för någon att han/hon har svårt att förstå det han/hon läser och att säga att han/hon har så djävla svårt att förstå vad han/hon läser? Eftersom en svordom är ett värdeladdat kraftuttryck vars syfte är att förstärka, så är det ju liksom underförstått att personen inte bara är dum, utan mycket mer än så, oavsett om man tycker svordomar som sådana är fula eller inte.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-19 16:48:29 följande:
    Nej, jag tycker nog inte att själva svordomen i sig är det avgörande, utan vad det är man uttrycker. Jag tycker inte det är ok att säga åt någon att "du är dum" eller "du är så jävla dum" Syftet i det handlar enligt mig bara om att skada, vare sig man använder svordomar eller ej. Att man är missnöjd eller arg på något/nån har man både rätt att tycka och uttrycka, men då säger man det på ett annat sätt och utgår ifrån sina egna känslor. Exempelvis, jag tyckte inte föreläsningen var bra, eller jag tycker inte det du gjorde var bra, jag blir ledsen av det. Eller för all del, jag blir jävligt ledsen av det. Då svär du inte åt nån annan, inte heller belägger du någon med att "vara dum" vilket är ett karaktärsmord som inte är ok.
    Och du menar att ett litet barn, som fortfarande i hög utsträckning är impulsdriven och inte har den vuxnes språkliga medvetenhet, kan göra och framför allt agera utifrån den distinktionen? Verkligheten av att arbeta med barn, ändå upp i ganska hög ålder, säger mig något helt annat.

Att svära som en borstbindare och använda det slentrianmässigt och oreflekterat i vardagsspråket är för mig fullkomligt obegripligt, framför allt runt barn. 
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-19 20:40:41 följande:

Nej jag förväntar mig inte det lika lite som jag förväntar mig att han alla gånger som 4 åring ska klara av att motstå impulsen att knuffa en kompis när han blir arg. Allt detta är övningssaker som succesivt kommer att gå bättre och bättre. Poängen är fortfarande att jag inte tycker det är värre att säga; du är så jävla ful än att " bara" säga du är ful! Det är inte svordomen i detta. Problemet är elakheten. Ett barn som svär blir inte ned automatk elakare än andra barn.

Fortfarande hävdar jag att det faktum att du anser att "slentriansvärande" är illa på ett annat sätt än " slentriananvändande" av andra ord ( hoppsan, jesus, herregud) eller vad det nu kan vara, ju måste bottna i att du anser att en svordom av typen " fan" på nåt vis är mycket märkvärdigare på nåt vis än ovan nämnda exempel. Den åsikten delar ju som sagt inte jag.
    För mig har förstärkningsord ett innehåll och är inte bara pynt. Så ja, jag tycker utan tvekan att det är värre att säga att någon är jävligt dum än enbart dum, på samma sätt som det gäller andra förstärkningsord som inte är svordomar.

Sedan kan jag nog tycka att det finns tillfällen då det faktiskt kan vara helt adekvat att uttrycka sig på det viset. Jag tycker, till skillnad från dig, inte att det är tabu att säga att någon är jävligt dum - det finns situationer då det faktiskt kan vara berättigat......anser jag.

Men det är ju fortfarande inte det diskussionen handlar om. Den handlar inte om huruvida svordomar är rätt eller fel, utan vilken inställning man har till ett överdrivet bruk av svordomar, inte minst om det huvudsakligen handlar om att de används slentrianmässigt och kring allt och inget och framför allt kring barn. Slentrianmässigt, överdrivet och underligt bruk av ord utan att de har någon egentlig funktion, jag jämförde inte för intet tidigare med "typ" och "liksom", berikar knappast språket, eller tycker du det? De flesta upplever den typen av språk som just lite torftigt skulle jag säga. Sedan har fortfarande svordomar av typen "fan", "helvete" och "jävlar" en starkt negativ värdeladdning för många vilket inte är helt irrelevant när man lever i ett socialt sammanhang. Om jag inte missminns mig så var inte heller du lika bekväm med könsord....eller har du samma uppfattning om könsord?

Jag har aldrig påstått att ett barn blir elakare för att han/hon svär. Däremot har svordomar en stark värdeladdning vilket innebär att andra som man har runt omkring sig kommer att reagera på bruket, på samma sätt som de kommer att reagera på andra starkt värdeladdade ord man använder. Att tro något annat är ju rätt naivt. Jag får personligen negativa associationer när vuxen eller barn använder ord som fitta och kuk frekvent. Ja, det handlar givetvis om mina subjektiva värderingar, men självklart är språket fyllt av värderingar precis som våra handlingar är.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-19 22:54:10 följande:

Vad är överdrivet bruk då? Fan kan du inte hämta tidningsjävelen som
    Ligger på soffhelvetet! Tja , det låter ju som en märklig och inte minst jobbig
    Mening att häva ur sig, men särskilt torftig kan jag inte få den till. Men att säga ajfan om du nu slår i tån 10 gånger på en dag är i såna fall helt adekvat, att du anser att det är så oerhört värdeladdade uttrycken är fortfarande din personliga åsikt som du har rätt att ha. Men jag och
    Många andra känner inte som dig. Jag förstår vad du säger och hur du tänker, men håller helt enkelt
    Inte med. "fan" är inte mer laddat för
    Mig än Gud. Helvete är inget ord jag behöver "Spara" på i rädsla för att annars " urholka" det, utan kan användas utan en särskild stund av inre reflektion på samma sätt som
    Ordet " himmel"
    Ur språklig synvinkel tycker jag inte att det är bättre att slänga ur sig himmel och gud i var och varannan mening heller. Du skriver i TS att du svär som en borstbindare och det är vad jag utgår från. Du kanske inte svär särskilt mycket, vad vet jag? Det är du som skriver att du svär mycket. Överdriven användning är när det används i tid och otid utan något verkligt innehåll.

Jag har inte det minsta problem med ett uttryck av typen "Hon/han/du är så jävla dum!" - vilket du har - om det kommer i ett relevant sammanhang. I ett sammanhang med mycket starka känslor inblandade så handlar det just om att använda ett kraftuttryck för att uttrycka dessa och inte heller om elakhet eller liknande. I det läget berikar svordomen språket eftersom det innehåller just det jag vill uttrycka. Att däremot lite hipp som happ svära kring allt och inget tycker jag utan tvekan är språkligt torftigt och ett uttryck för ett behov av att hävda sig på ett rätt plumpt sätt. Konkret exempel. Jag satt för ett par år sedan med en liten 14-årig tjej som störtgrät för att hon mådde så dåligt. Hon hade det jobbigt hemma. Det var skilsmässa på gång och pappan var alkoholist. Att hon pratade om att må så in i helvete dåligt och om sin jävla pappa kändes rätt adekvat i det läget. Hon var inte elak, jag hade nog aldrig hört henne svära innan, men uttryckte språkligt starka känslor. Att däremot slänga ur sig svordomar om pennan som går av, boken som glömdes i skåpet 5 meter utanför klassrummet eller att det råkar vara fisk till lunch är bara tramsigt och ja, språkligt rätt banalt. 

Det är mycket möjligt att "fan" inte har något som helst värdeladdning för dig. Det innebär fortfarande inte att vi inte lever i ett socialt sammanhang där det är många som faktiskt anser att det är ett uttryck med stark negativ värdeladdning och det är inte ointressant eftersom vi använder språket i just sociala sammanhang med andra. Det finns dem som har precis samma uppfattning som du vad gäller könsord och liknande, som inte tycker att fitta, kuk och hora är något annat än ett relativt neutralt epitet. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur du ställer dig till den typen av svordomar.   
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-20 09:05:36 följande:

Jag svär när jag anser det att adekvat. Ibland mer ibland mindre. Du anser det plumt, banalt och torftigt. I get it. Men din åsikt är en åsikt, inte en sanning. Jag håller inte med dig

Jag är medveten om att det är starkt värdeladdat för många, och att jag med all sannolikhet nån gång kommer att möta reaktioner om jag i ett offentligt sammanhang inte säger ifrån åt mitt barn om han säger fan eller helvete, det var därför jag startade tråden, för att få lite inblick i hur den delen av befolkningen tänker, och hur jag ska bemöta det. Nu har jag fått bilden lite mer klar för mig hur "ni" tänker omkring det hela.

Jag vill minnas att jag tidigare i tråden talade om hur jag ställer mig till ord av typen fitta, och hora. Ovh varför jag anser att de befinner sig i en helt annan dimension.

Ja., det är klart att det är min åsikt . På samma sätt som det är din åsikt och ingen sanning att man bör dra gränsen vid vid fitta, kuk och hora. Det är precis samma sak .
  • Flickan och kråkan
    kitkat skrev 2012-09-20 22:31:59 följande:

Hora, fitta, kuk osv är nedvärderande ord som liksom alla andra nedvärderande grejor inte borde få finnas.       

På vilket sätt är kuk eller fitta mer nedvärderande? Jag tycker att det är intressant att så många som svär mycket och tycker att svordomar är ok har undantag för ord av typen kuk och fitta. 
  • Flickan och kråkan
    kitkat skrev 2012-09-21 12:50:21 följande:
    för mig är inte fan vad kul nedvärderande alls. fast vi alla är ju olika...
    kitkat skrev 2012-09-21 12:54:06 följande:
    kan du ge exempel på hur man kan använda hora, kuk och fitta på ett positivt sätt i ett positivt sammanhang? kannff () kan ff inte se hur skitkul osv kan anses negativt? kan inte redigera texten från mobilen förresten....
    Alla svordomar är nedvärderande om man riktar dem mot någon. Brister man ut i ett "Fan!" eller "Kuk!" när man slår sig på tummen med hammaren så har jag svårt att se att man just nedvärderar någon.

Jag använder svordomar mycket sällan, men har lite svårt att se logiken i att tycka att det är helt ok att svära som en borstbindare, men att just kuk och fitta är tabu. Och som någon annan tidigare varit inne på det så är det starkt kulturellt betingat. I vissa kulturer (inte alltför långt ifrån oss) är könsord helt ok, men däremot så är svordomar med religiös koppling grova. 
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!