Inlägg från: Den vita staden |Visa alla inlägg
  • Den vita staden

Det är ok att mitt barn svär!

Snöviolen skrev 2012-09-17 00:10:57 följande:
    Jag försöker att undvika att svära för jag tycker det låter så illa. Min mamma är en som svär i tid och otid.  Så jag vill inte att mina barn ska svära. Fast den äldsta brukar säga pruttunge till lillebror när han blir sur.
    Låter trevligare än riktiga svärord iaf. Hur svårt är det att lära barnen att säga järnvägar, järnspikar eller liknande i stället för att svära?
    God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • Den vita staden
    Absens skrev 2012-09-17 01:02:05 följande:
    Fast, jag bryr mig ju inte om de svär. Varför ska jag lära dem andra ord när jag inte tycker att det är ett dugg farligt med svärord?
    Ja vad du vill vara för föredöme för dina barn är upp till dig, det är du som har det ansvaret.
    Det tråkiga i detta är när andra människor tar illa upp eller ännu värre ditt barn lär barn som inte hört sådant språk tidigare att svära, på förskolan tex.
    Är väl bara att hoppas på att de har bättre omdöme där än vad vissa föräldrar här i tråden har.
    God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-17 09:08:14 följande:

Fast det är ju din personliga värdering som säger att man är ett dåligt föredöme för barnen om man använder svärord. Just itifrån att du anser det vara fult och dåligt med svärord. Vi som inte tycker att det är så farligt med såna ord, utan snarare anser att de har sin plats i språket anser ju heller inte att vi är dåliga föredömen. Om folk tar illa upp för att de hör någon utbrista i ett "fan" när de slår i tån, är ju den personens problem.
    Tycker du verkligen att dina åsikter ger ditt barn rätt att lära andra barn sådant språk?
    Hoppas att förskolan säger ifrån i sådana fall.
  • Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-17 09:37:38 följande:

Hur mycket ditt barn blir influerat av andras sätt är ju ditt uppgift att styra upp. Som sagt, så finns det ju många som tar illa upp av att folk använder uttryck som "herrgud" också, då det är nån slags hädelse i deras öron, är det då upp till min familj att anpassa oss till det också? Kanske blir det rent av ditt barn som inte svär som påverkar och influerar mitt barn till att inte svära, skulle det kunna vara så också?
    Mina barn har varit minimalt på förskolan, de lärde sig ändå fula ord där ja, men även att man (helst)inte använder dem av både oss och förskolan.
    Hoppas kan man ju alltid, men inte vara säker.
  • Den vita staden
    annniel skrev 2012-09-17 16:59:23 följande:
    Jag är inte så rädd om att "gå miste" om en intelligent konversation :)  Om en person tycker att man ska krydda en konversation med svordomar kommer vi ändå inte ha så mycket utbyte av varandra. 

Du och jag lever lite olika helt enkelt. I mina kretsar är det inte ok att lära dagisbarn att det är ok att svära, inte rapar man och fiser vid middagsbordet heller som det tydligen är ok att göra hemma hos dig. Vi har helt enkelt helt olika värderingar.  Jag vill lära dem vett och etikett från början, sedan kan de välja att göra som de vill när de blir stora. Bra dagis du har iaf som försöker lära ut lite vett och etikett. För mig är det självklart att man lär sina barn att man inte bara släpper sig hursomhelst, var som helst, om man kan hjälpa det. 
    Så rätt du har, bra skrivet!

Jag vet då vilka barn jag skulle tycka var lämpliga kamrater till mina, definitivt dina..
  • Den vita staden
    jådåsåatt skrev 2012-09-17 22:15:21 följande:
    Seriöst? Tycker man att barn som svär är mindre lämpliga lekkamrater till ens barn?
    De värderingarna skadar ju barnen rätt mycket mer än att de får lära sig att det är ok att säga fan när de slår sig. Herregud
    Har inte hört några kamrater till barnen svära här alls hittills, så det är inget problem alls, då är barnen ändå 8½ o. 10år gamla. Beror på vilket sorts umgänge både vi som familj har och vilka barn de själva valt att leka med.
    Queenie70 skrev 2012-09-17 22:17:48 följande:

Ja om du som vuxen i stort sett sitter och dömer ut min 4 åring som kamrat till dina barn så kan man ju lungt säga att användandet av svordomar har rätt liten relevans för hur man blir som människa.
    Tog du åt dig så? Då kanske du borde inse vad du gör mot ditt barn som inte säger ifrån när du borde.
    LillGris skrev 2012-09-17 22:59:08 följande:

Nej men du förstår, det är inte okej för ett barn att i ilska kläcka ur sig ett "jävla sko!!", men det är helt ok för vuxna människor att döma ut barn som ändå svär ibland som olämpliga lekkamrater. Såklart. En svordom är givetvis värre än att döma ut folk baserat på ett litet ord. Eller nåt.
    Hur mycket svårare är det att lära dem att säga järnvägars när de inte hittar skon eller får på den? Inte ett dugg, dessutom låter det betydligt mer städat.
    annniel skrev 2012-09-17 23:30:13 följande:
    Fast  jag tror det är barnets föräldrar man dömer..eller ifrågasätter deras omdöme rättare sagt. 

Precis!

• Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-18 09:14:18 följande:

"Tog åt mig?" Det var ett märkligt inlägg. Vi debatterar väl olika förhållningssätt här eller missförstod jag? Nej, jag tycker inte jag "gör" nånting mot mitt barn. Vad det gäller det aktuella exemplet som handlade om att mitt barn skulle vara en olämplig kamrat enbart utifrån att han ibland säger "fan" så är ju min åsikt att det DU i såna fall skulle utsätta både mitt barn och faktiskt ditt eget barn för är tusen gånger värre än att jag tillåter honom svära. Kan vi inte hålla debatten på en aning högre nivå än "tog du åt dig nivån" Med tanke på foppatofflor och hyresrättdiskussionen som var tidigare
    Foppa tofflor o. hyresrätt? Tror du att det är så vi lever?
    Ledsen, men långt ifrån.

Har inte gjort något emot mina barn, har aldrig hört varken dem eller deras vänner svära när de lekt här.
    Dvs. vi har aldrig behövt välja bort/styra bort barnen från någon olämplig kamrat av den anledningen(eller någon annan heller för den delen).
    Skulle det vara synd om dem för att de är mer väluppfostrade än att använda ett sådant språk?
  • Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-18 09:49:48 följande:

Nej, det var inte det jag skrev. Nu börjar det irritera mig då jag misstänker att du "läser fel" med flit. Tycker sånt är tråkigt då det leder till ett fattigt debattklimat. Det var ju de som drog slutsaten att om man tillåter svordomar så bor man i hyresrätt och har foppatofflor. Själv ser jag inget sådant samband. Jag ser inte heller något samband mellan förbud mot svordomar och akademisk utbildning och högre samhällsklass. Som synes i tråden så är vi ganska många akademiker med ett hyfsat rikt språk och förmåga att uttrycka sig som samtidigt anser att det är ok med svordomar.

Den otjänsten jag anser att man skulle göra ett barn som är värre än att tillåta svordomar, handlade om att kanske förbjuda en lekkamrat som är snäll, rolig, kamratlig enbart utifrån att barnet kommer ifrån en familj som använder andra ord. De värderingar man då pålägger sitt barn, anser jag vara betydligt skadligare än att man tillåter ett "fan" då och då.
    Nej, läser inte fel med flit, men har inte läst hela tråden o. antagligen därför missat det du menar.

Var läste du att vi valt bort någon? Det behöver man inte om man är noga med sina val ifrån början(när de var yngre främst menar jag då) eller för den delen uppmuntrar egna utmärkta val.
    Nu börjar de ju bli större o. få mer egen smak, hoppas att vi med det då lagt en bra grund till både språk o. val av vänner.
  • Den vita staden
    LillGris skrev 2012-09-18 16:12:36 följande:

Svårare är det nog inte, mer än att jag själv skulle få ändra mitt sätt att uttrycka mig. Men det du inte förstår är att för mig ÄR det inte en stor sak om sonen skulle svära ibland (eller jo, han är 9 månader nu så jag skulle nog bli lätt förvånad om han svor faktiskt), och därför ser jag ingen som helst anledning att lära honom att säga järnspikar exempelvis. Ibland är skon en jävla sko, och då får han säga det. Ibland är det en skitdag och då får han säga det. Jag ser ingen vettig anledning att lära honom alternativ till svordomar då svordomar inte är en biggie i min värld.
    Synd när föräldrar hellre föregår med dåligt än bra exempel. Gissar att det kommer startas en (gnäll)tråd när/om barnet får tillsägelser, och andra påpekar att det inte är trevligt med svärande barn.
    Malinka3 skrev 2012-09-18 18:01:53 följande:
    Ok Då kan ju gå o ta sönder min sons leksaker när ja blir arg på honom, för så gör vi hemma. 
    Om sen  min son blir arg på ditt barn o tar sönder dens saker,  då är de ditt ansvar inte mitt.
    Tycker de e onödigt att säga till barnen att de  e ok o svära, för på dagis o skolan sen får man ju inte svära. Så de e ju barnet som får "problem" och inte ni.

Precis så, det är barnet som får lida pga dålig uppfostran och inte föräldrarna .

• Den vita staden
    Queenie70 skrev 2012-09-18 19:02:11 följande:

Jag vill gärna föregå med gott exempel och ge mitt barn god fostran. Kärnpukten här handlar ju om att du ( och många andra) anser att svordomar är nåt fult medan jag och en del andra tycker att de har en adekvat plats i språket och ibland är helt relevanta att använda. Det handlar alltså inte om attman skiter i att fostra utan om att man har ett annat förhållningssätt till språket. Förstår du skillnaden?
    Ja och så länge de flesta tycker att det är fult(tack och lov för det), så kommer ditt barn tack vare dig riskera få tillsägelser.
    Tycker du verkligen att det är rätt emot barnet att riskera det?

Men visst, anser du det viktigt att få svära, lär barnet det, och låt det ta smällen.
  • Den vita staden
    Malinka3 skrev 2012-09-18 21:06:09 följande:
    Kanske är lite skillnad o skrika fan om man slår i tån, än att prata vardagligt med svordommar, tex fan va de regnar.
    Handlar vell inte om att man aldrig får svära men mer att om man hör att barnen svär kanske man säger till att det är fult att svära. istället för att säga  att dom får svära hemma. ser du någon skilland?
    Tack du svarade bra på inl.
    Förskolor o. skolor brukar ju jobba bra emot sådant som tur är, vad andras barn säger hemma hos sig när inte mina barn riskerar att höra det, är upp till dem.
    LillGris skrev 2012-09-18 21:38:36 följande:

Mjo men jag tycker ju inte att det är fult att svära, jag kan mycket väl kläcka ur mig att "det var då själva faaan vad det ska regna hela tiden", och ser liksom liksom inte varför Carl ska få bassning för att han använder ord som jag använder. Därför kommer jag inte säga till honom att det är fult att svära. Däremot kommer jag förklara att vissa människor anser det fult, och på dagis/i skolan/hemma hos någon som så önskar svär man inte. Hemma däremot är det ok.
    Bättre så.
Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!