• Käreste

Rengbågsförsök?

Hej igen! 

Hur går det för alla?

Jag och min sambo ska äntligen böja med bebis-försöken nu! Vi ska på första samtalet hos vår läkare här i Köpenhamn första september, för att på en remiss till en fertilitetsklinik. Med remissen får man gratis behandling och insemination (fördel med att bo i Danmark!) och betalar bara för sperman. Vi hoppas att vi ska kunna göra första inseminationen i oktober eller november, men vi får se hur lång tid det tar innan vi har varit på samtal och alla prover är tagna. Vi har inte bestämt klinik än, det lutar åt Triangeln just nu. Är det någon som har erfarenhet därifrån? 

• Käreste

Grattis Yllraz! Vad roligt att det tog sig på førsta førsøket! Håller tummarna att allt ser bra ut på VUL!

• Käreste

Så härligt med era graviditeter Varärstorken och Avokado! Vi ska på samtal imorgon och ser så mycket fram emot att få börja med allt! Det går nog inte en dag utan att vi pratar om barn, om barnvagnar eller något annat som har med barn att göra! :)

• Käreste
    Varärstorken skrev 2014-09-16 21:18:25 följande:

Spännande, håller tummarna snöfrid!

Jag mår bra, har haft en väldigt lätt graviditet hitills. Har varit lite trött, men annars bra!

Var på RUL i måndags och allt ser bra ut. Det verkar som att vi ska få en pojke!!!

Grattis till lilla pojken! :)
  • Käreste

Vi håller på med alla undersökningar som ska göras innan vi få tid hos kliniken. Massa blodprov, klamydiatest och hsg-röntgen av äggledarna. På röntgenkliniken sa de att vi skulle ringa på första mensdagen för att boka tid för hsg, men när jag ringde var alla dagar efter mens och innan ägglossning fullbokade, på alla röntgenklinker i hela Köpenhamn! 

Det var ju inget annat att göra än att vänta på nästa månad, och hoppas att det inte hinner bli fullbokat då också... Väntan känns jättejobbig, vi var ju inställda på att få börja försöka i oktober, men det verkar inte som om det kommer gå...

Någon annan som har erfarenhet av hsg-röntgen? Gör det ont?

• Käreste
    Snöfrid skrev 2014-09-24 06:29:22 följande:

Plussade starkt idag på ruvardag 9 med 5 dagars blastocyst! (Min fru som bär) Vi har använt Fructus Feminadroppar varje dag, som ska hjälpa till att göra livmodern "kladdig" så det lättare fäster. Ska fortsätta med de tills vi sett hjärtljud ? Riktiga testdag är nästa fredag. 3 oktober. Min fru är gravid!!! ????

Grattis till plusset! Var har ni köpt de där klister-dropparna? Låter ju som en väldigt bra idé! Vi ska på samtal på Triangeln om två veckor- längtar! :)
  • Käreste
    Snöfrid skrev 2014-10-02 21:13:43 följande:

Beställde från danska helsehelse.dk . Fructus Femina :)

Åh, tack! Vi måste nog beställa det också :) Kan ju inte skada att prova i alla fall!
  • Käreste

Vi var på samtal och undersökning på Triangeln idag, äntligen! Dock är väntan inte över än, för när vi gjorde ultraljudsundersökning av livmodern såg läkaren en tvillingcysta på den en äggstocken... Vi fick remiss till sjukhuset och ska vänta på operation där innan vi kan gå igång med insemination.. Åh vad jobbigt allt känns! Vi trodde ju att det äntligen skulle vara dags, och så ska vi vänta flera månader till nu! 

Hoppas bara cystan är godartad och att de inte måste operera bort äggstocken också...

• Käreste

Hej igen!

Bebisfabriken: Vad trist med missfall! Låter som en bra idé med fertilitetsutredning innan ni fortsätter. Men att ni fick plus till en början visar ju att ni kan bli gravida - så det är ju i alla fall en bra start, så kanske utredningen visar på något som gör att bebisen stannar nästa gång.

Jag blev opererad för en tvillingcysta på äggstocken förra måndagen, så nu kan vi äntligen börja med insemination! Jag fick min mens igår, så vi har ringt till Triangeln och ska in på ultraljud för att se om äggblåsorna är mogna nästa vecka! Äntligen händer det något! Jag vet egentligen inte om man borde vänta med insemination efter titthålsoperation, men vi chansar. Så spännande det känns!

• Käreste

Blev inseminerad i lördags, är alltså på ÄL+3 idag. Det känns oändligt långt tills den 20 december, då det är officiell testdag! 35 timmar innan inseminationen tog jag en spruta med otrivelle, för att ägglossnigen skulle vara precis före inseminationen.

Jag tog ett test imorse, och det visade två steck, men det är säkert otrivellen som ger utslag, för visst kan man inte plussa så tidigt? 

Just nu har jag stick och ilningar i magen, kan det vara biverkningar från otrivellen eller graviditetssymptom? Hur lång tid efter ägglossning tar det egentligen innan man kan känna av att man är gravid? Vi vill ju så gärna lyckas och få ett plus här till jul! 

• Käreste

Grattis Hoppfullt! Vad roligt!

Jag är på äl+7 idag, och tog ett test idag. Det visade negativt... Tittade jag jättejättenoga kunde jag ana en liten färgskiftning där det andra strecket skulle vara, men det kan lika gärna vara inbillning. Jag har läst att ägglossningstest kan visa en graviditet tidigare än graviditetstest, så jag provade det också, men det var lika negativt :/

Jag har annars ömma och svullna bröst (men det brukar jag ha före mens också) och ont i magen. Hoppas på att det är graviditetssympom! Hur tidigt har ni kunnat känna att ni varit gravida?

• Käreste
    villblifler skrev 2015-03-15 20:30:25 följande:

Hej! 
    Hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa två förvirrade tjejer att få lite hopp om tillvaron, eller lite koll på läget iaf. 
    Vi gjorde inseminationsförsök tidigare i månaden, och sen har allt bara flutit på som vanligt. Men i torsdags så kom det en väldigt liten blödning, dag 12 efter ÄL och inseminationsförsök. Den var väldigt ljus och mer slämmig än blodig. Sen har det dock fortsatt så, med ungefär samma lilla mängd varje dag från i torsdags till idag. BIM är på tisdag, vi tog gravtest idag för att se om det kunde vara så att vi lyckats, men det var dessvärre negativt. 

Kan en nidblödning vara i flera dagar? I nuläget 4 dagar? 
    "Mensvärk" har funnits där sedan iaf 2 dagar innan blödningen startade. 

Någon som varit med om liknande? 
    Någon som vet om vi ska förvänta oss mens eller om vi bara testat för tidigt? 

Vi känner just nu att hoppet är påväg utför och bara väntar på att mensen ska "komma igång" på riktigt.. Kan ju tillägga att mensen aldrig tidigare har varit på detta sätt. Den har varit 100% regelbunden i över 15 års tid och alltid startat på samma dag varje månad och då kommit igång direkt. Vilket också gör oss ännu mer förvirrade. 

Hur gick? Kroppen blir nog ganska förvirrad övar alla hormoner man tar, så tror aldrig man kan lita på att något ska vara som det brukar under försöken...
  • Käreste

Vi är på insemination 4 nu, och jag fick ta pergotime den här månaden för att öka chanserna. När vi var till vul såg de tre fina ägg, och när jag blev inseminerad prickade vi ägglossningen precis! Två hade precis släppt och det tredje var på väg! Tidigare har jag alltid haft ägglossning en bra stund före före inseminationen, trots ägglossningssputor, men inte den här gången! Läkaren vi var hos den här gången, höjde dessutom upp ena ändan av stolen efter inseminationen, så simmarna skulle få lite hjälp åt rätt håll :)

Tror att det var tack vare pergo, bra timing och lyft rumpa som vi idag, bim-2, fick en svagt plus! :D Tror nästan inte att det är sant! Vi provade med två olika test, och båda visade plus!

• Käreste
    Lyckan 382 skrev 2015-03-25 15:13:16 följande:
    Vad roligt! Grattis!
    Tack Lyckan382! 
    Nu hoppas vi bara att det lilla fröet stannar kvar i magen! Om tre veckor ska vi tillbaka till kliniken och göra vul, då får vi också se hur många små frön det är i magen, med tanke på att det var tre äggblåsor, finns ju chansen att det är tvillingar! <3
  • Käreste
    Ønskebarn skrev 2015-04-06 16:37:43 följande:

Gratis käreste, det är ju helt fantastiskt att ni fått plus!

Och så ger det hopp om att vi andra ska få lyckas. Håller tummarna för att det går bra på Vul om en-2veckor.

Får jag fråga vad Pergorime är? Vad för hormoner å så har ni använt?

Vi har hittills varit utan hormoner på våra försök och det har varit skönt. Men samtidigt märker jag att man påverkas av att vara i denna process, så den tidigare helt regelbundna mensen verkar lite mer ostabil och ÄL kommer väldigt olika från månad till månad. Nu har vi en paus då påsken kom ivägen för detta försök.

Lycka till vidare och lycka till ni andra här inne med.

Tack! Det känns också helt overkligt! På vulet fick vi se en jättefin liten jordnöt! Tänk vad häftigt att det nu växer en liten människa i mig!

Pergotime är små tabletter man tar i fem dagar, som gör så att det mognar fler än ett ägg per ägglossning, så man har större chans för att bli gravid. Chansen för tvillingar ökar ju också, så det är något man ska vara medveten om. Jag fick inga biverkningar alls av pegotimen, så har man provat ett par gånger utan hormoner tycker jag absolut att man ska försöka med pergotime. En ask kostade dessutom bara omkring 40 kronor med recept på apotek (i Danmark), så har förstått att det är väldigt billigt i jämförelse med andra hormoner man kan ta. Äggblåsarna växer sig lite större innan ägglossning om man tar pergotime, mina släppte när de var omkring 22 mm, istället för 19 mm annars. Men sånt har ju läkarna bra koll på, så de mätar och gör insemination på rätt tidspunkt. Med flera mogna äggblåsor har man ju också större chans att pricka rätt tid, eftersom äggen kan lossna med ett par timmars mellanrum.

Förutom pergotime har vi fått ägglossningsspruta Otrivelle vid varje insemination, annars inga fler horrmoner :)

Lycka till med försöken Ønskebarn!
Svar på tråden Rengbågsförsök?