• germany

Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?

Jag gjorde nyligen en HSG-röntgen där det konstaterades att jag hade 1 helt "igenlödd" äggledare. Den andra äggledaren var det motstånd i från början, men den lyckades öppnas upp efter spolningen och betraktas nu som en normal fungerande äggledare. Väntar på svar från läkaren som skickade remissen, tvivlar på att han skickar mig vidare till laparoskopi utan jag lär som vanligt isåfall få tjata mig till alla dessa undersökningar....Det är bara så att vissa landsting är bättre än andra och jag kan inte direkt säga att jag hissar vårat, tyvärr.

• germany
    Lillstoran - Tror inte det bara har med ålder att göra. Min utredningsläkare har uttalat sig (stirrat sig blind på...) om mitt låga AMH och därav mina chanser (vilket jag och min man helt har valt att ignorera så länge medan vi fortfarande kämpar för glatta livet).

Sedan så har det alla gånger också viss betydelse vilket landsting man tillhör. Det som kanske är så självklart för en del landsting, såsom tex äggledarundersökning, det ingår inte i utredningen här där jag bor. Likaså att i det landsting som jag tillhör så är det endast 1 gratis IVF som ingår, i många andra landsting så har andra chans att få hela 3 st IVF bekostade. Med andra ord så ser verkligheten inte ut såsom du beskriver den..... Sedan så handlar nog en del också om man har tur att komma till en bra läkare som verkligen är intresserad att hjälpa en så långt det bara går, något man kan tycka är alla människors rätt. 

Jag fyller snart 39 år (kan inte vara så många år yngre än dig?)
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-09-14 09:54:06 följande:

Okej...jag bor ju i Stockholm men är ju 40 år. Så hade jag inte varit gravid så tror jag ändå inte läkarna hade varit så villiga att skicka mig på laparoskopi, p g a åldern.

Om jag ser till hur min utredning har gått till, så kan jag inte säga annat än att vissa landsting är helt enkelt bättre än andra. Givetvis så handlar mkt om ekonomi. Men oavsett så ska alla som behöver vård få den.
    Sedan har förstås åldern också en betydelse, men det är inte hela sanningen.

Njut av av att vara gravid, ty många av oss kvarvarande kämpar skulle nästan kunna dö för att vara i ditt ställe.
    En dröm som känns ganska avlägsen... 
  • germany
    fannny skrev 2016-07-05 19:59:32 följande:

Hej! Livar upp denna tråden. Precis fått veta via äggledarspolning att det är stopp/blockage i den äggledare jag har kvar, efter ett X för ett halvår sen då den andra opererades bort. Är verkligen helt knäckt och ser bara "tre futtiga IVF-försök" framför mig och eventuell barnlöshet resten av livet :(

Så att läsa detta med att det kanske inte behöver va totalstopp trots att det ser ut så var ju lite upplyftande...... Hur har det gått för alla? Hoppas man först kan göra en sån där laparoskopi för att bekräfta att d faktiskt e stopp (eller ej).Bor i Malmö, hoppas de kan göra det via det offentligt finansierade här...

/Letar hopp :/ 

Har fått 2 barn spontant sedan jag skrev inlägg här. 
    Så tydligen var inte mina äggledare helt odugliga ändå.
    Stort lycka till! Och förkasta inte hemmaförsöken och se till att boosta din kropp på alla sätt och vis för att tex förbättra äggkvaliten, som kan höja chanserna om det nu är så att det enbart är IVF som kan ge barn pga stängda äggledare trots allt
Svar på tråden Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?