• von Hiram

Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?

Hej,
    är det någon som fått diagnosen blockerade äggledare efter kontraströntgen och sen plötsligt fått dem kontrollerade igen - och haft passage?

Vi har försökt få barn i fem år. Efter en extratrauterin graviditet fick jag konstaterat blockage i båda äggledarna, så dessa fem år har handlat om en massa IVFer och två äggdonationer. När alla blodprover behövde förnyas inför en ny omgång ÄD fick jag tag på en läkare som började intressera sig lite för vad vi gått igenom, och ville göra en kontraströntgen för att se om där inte var passage i äggledarna trots allt. Jag vet inte vad som fick henne att vilja detta - hon var ovanlig och optimistisk och sa att de kanske bara hade krampat vid förra undersökningstillfället, sånt hände tydligen.

Mina äggledare och äggstockar ligger lite gömt, så hon hade svårt att se exakt hur vätskan rann igenom, men man såg tydligt hur livmodern spärrades ut av vätskan och sen krympte ihop. Och inget rann ut. Så enligt denna läkare är det passage! 

Jag blev så lycklig att jag blev helt stum (inte så vanligt, tro mig) - efter allt mög man gått igenom var detta det första positiva som hänt. Nu tror jag knappt att det är sant. Har jag bara drömt alltihop?

Visserligen är jag "gammal", 43 år, men att bara ha lite hopp vid "vanligt" barn-makande i sänghalmen skulle  förgylla tillvaron... Dessutom stärker det min teori om att det är makens spermier som inte är så levnadskraftiga - jag har ett barn sen innan.  Kanske dags för embryodonation trots allt? Något klinikerna alltid avråder från - de vill köra med makens sperma, säger att bara de är dugliga för ICSI så kan det sannolikt inte bero på dem att vi misslyckas.

Men visst är det helt skumt med äggledarna! Skulle vara kul att höra om någon varit med om detsamma. 

• Svar på tråden Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?
  • von Hiram

Tack för era svar.

Men va? Vad är det ni säger? Aldrig någon som ens nämnt laparoskopi.Hade vi vetat detta för fem år sedan hade vi ju inte ägnat massa tid åt IVF och elände, utan gått direkt på donerade spermier eftersom de varit på gränsen och tveksamma...  Jag har hela tiden känt att det inte "stämt", frågat om det där med äggledarna och velat göra ett nytt test etc, men blivit direkt nekad och avrådd. Nu blir jag ledsen... Nu är jag som sagt 43 - chansen att bli gravid vid 38, var ju betydligt större... Men som sagt, klart inte klinikerna vill  bli av med säker inkomstkälla från ett par som de kan köra både 3 och 4 IVFer med. Jäkla ockrare. Så utsatt man är!!!! 

Jaha, jag får väl ställa mig i kö till laparoskopi och hoppas på spontan graviditet som du Lillstoran... Glad  

Svar på tråden Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?