• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sisisisi skrev 2013-04-17 17:24:35 följande:

Om du kollar på säkerhetsbutikens hemsida under "fråga dr Bob" så har han skrivit ett svar där att det är okej att ha barnen bakåtvända trots att de väger mer än 25 kg, om de inte är för långa för stolen.

Tommy Pettersson på VTI säger å andra sidan att man aldrig ska överstiga viktgränsen.

Jag skulle ändå gå på vad Bell säger, det känns orimligt att det vore säkrare för ett barn på 27 kg att åka framåt än bakåt!
    Jag håller med, jag skulle ha kvar sonen i stolen även om han väger 27kg för att det är bättre att åka bakåt än framåt. Om man nu inte har en bil med bakåtvända säten då går det ju att sitta i ett sådant.
  • t0va
    Aileen Allannah skrev 2013-04-29 22:47:42 följande:
    Herregud. Det finns alltså folk som vänder sina barn vid ett års ålder, för att skydda benen vid en olycka. "Vad är bäst, att barnet bryter benen och får sitta i rullstol hela livet eller att det får ett blåmärke på bröstet?"

Snälla någon, lagstifta om bakåtvänt åkande!
    det är påväg, men bara fram till 15 månader eller vad det nu blev. Men det är ett steg åt rätt håll.
  • t0va
    mikroE skrev 2013-05-01 10:40:41 följande:
    Tänk om de hade satt gränsen vid åtminstone tre år, det hade varit bra på så många sätt. Dels att barnen skyddas minst så långt, dels för att det finns även om de är få treåringar som inte passar i nuvarande bakvända stolar som bara är godkända till 25 kilo och därigenom skulle det finnas mer press att faktiskt försöka få stolar godkända till högre vikt än 25 kilo så att fler föräldrar kan se att man kan ha barnet bakvänt väldigt länge. Skulle det stå en ännu högre vikt än så skulle fler ha barnet längre tror jag.

Om man gjorde krockdockorna tyngre men inte längre så säger experterna att dagens stolar skulle klara 36kg, så stolar finns nog som fixar mer kilovikt men testerna är inte utformade efter det. Man går efter att en normal 3åring väger 15kg och en "normal" 5åring väger 20kg så det finns lite marginal men man går inte efter att det finns de som inte följer dessa kurvor och att det finns bilar där barnet kan åka bakåt länge.

I svärmors citroen c1 så kan man fälla passagerarstolens rygg så den är nästan plan. Då kan sonen sitta fram och ha ca 1.5meters benutrymme, så kan man offra ett säte så kan man ha barnet bakåt länge med tanke på benutrymmet, så de borde göra stolar som funkar för stora barn inte att de ska funka för små och halvstora. men marknaden för det är liten tyvärr.
  • t0va
    4blevde skrev 2013-05-05 23:17:15 följande:
    Ni som kan det mesta. Vi ska på kryssning om en månad, min yngsta son är då 18 mån, väger ca 11,5 kg. Vi kommer åka buss från dalarna till stockholm där båten går ifrån. Jag vägrar ha sonen i knät eller lös på bussen. Han har några cm kvar i längden på ett babyskydd och vikten har han inte uppnått (13 kg) Vi har både en britax hi way och en two way hemma.
    Kan jag ha sonen i babyskyddet? Eller är det dumt med tanke på hans ålder? Går bussbältet på anslutningsbussarna runt skyddet?
    Eller ska jag ta two wayen ? Går det att spänna remmarna på stolen framför?

Jag är såå tacksam för svar, jag grubblar ihjäl mig på detta snart. Dom andra barnen 5,5 år och 7 år kommer åka på bälteskuddar. 
    Det beror lite på, är det 2punkts bälte så kan man egentligen inte fästa babyskydd utan bas, jag gjorde det ändå när sonen var i samma ålder men vägde 14kg och vi skulle åka buss en kortare sträcka. Satte fast fram och inte runt ryggen för det fanns bara 2puntks bälte. Bättre än att sitta löst, babyskyddet satt sen emot sätet framför, så det skulle inte komma så långt. Hade ingen annan stol som skulle funka i buss då och kudde kändes inte ok.

Förra sommaren åkte vi buss och då satt sonen i en TW, det var inte helt enkelt att montera, var 2punktsbälten då med men den kan man montera med 2punkts.

Jag fäste stolen som vanligt med bälte och underförankringsband men i hålen i ryggen där man fäster bältet om stolen är framåtvänd satte jag ett spänband runt stolen och sätet framför så stolen satt fast. Är inte en godkänd montering men bara genom att dra i banden lyckades jag inte dra åt så stolen satt hårt. Men bättre än att sitta löst.

Bra att du använder kuddar och inte bältesstolar, för är det 2punkts bälten så ska man inte använda bältesstol för barnet kan skopas ur stolen och bältet när ryggen på stolen åker framåt och det inte är ett bälte över axeln som håller emot. Så bättre med kudde även om kuddarna inte är godkända för 2punkts bälte. Men det är återigen bättre än att sitta utan.

Är det 3punkts bälte så är det bäst men alla bussar har ju inte det tyvärr.
  • t0va
    Galia skrev 2013-05-09 18:02:46 följande:
    Undrar en sak ang. vår Axkid kidzone. Har haft den installerad ett tag och tycker att det låter om den, det klickar liksom så som det gör när man drar åt bältet och spänt färdigt och släpper. Under körning alltså. Då och då klickar det liksom till. Är det normalt?
    japp, är bältet som låter, det är ju självåtdragande och när barnet rör sig så dras bältet åt och då åker nackstödet upp lite. 2-3klick är ok, är det mer så behöver man dra åt selen lite hårdare, på mindre barn så kan det klicka mer och då kan man behöva babydynan och är det ett väldigt litet barn så nackstödet är i lägsta läget så kan man få en spärr att sätta in om det inte är så att man har de nyare stolarna med spärr redan inbyggd.

På vår så klickade det fram till sonen var ca 2år, så helt normalt och är et inte fler än några klick så påverkar det inte säkerheten negativt utan tvärrt om.

• t0va
    Galia skrev 2013-05-09 20:42:35 följande:
    t0va: Åh tack! Vad skönt vatt det är normalt. Vi har sittdyna till minstingen (fick en genom att kontakta Tony som du tipsade om) men hur många klick det rör sig om vet jag inte. Tycker det klickar till någon gång då och då under körningen liksom. Stora barnet har fått sitta där någon gång och då tänkte jag inte på om det klickade. Stora är lika gammal som din son tror jag (drygt 2,5) och närmar sig metern så då borde det ju vara skillnad som du säger. Angående bältet så försöker jag alltid dra åt riktigt hårt.
    men då är det nog lungt om du inte är säker på hur många det är. För är det massor då reagerar man nog. Vi hade kidzofixen och de självåtdragande banden låter likadant så jag trodde först hela stolen satt löst när jag körde första gångerna och det klickade, fick lite panik eftersom jag var säker på att stolen satt hårt när jag monterade.

Men det var nackstödet och ett par är ingen fara, du kan kolla nästa gång hur högt upp nackstödet åkt, om jag inte minns helt galet så ska det vara i höjd med örat som högst upp. Kan kolla imorgon med sonen.
  • t0va
    crispy skrev 2013-06-01 21:00:37 följande:
    En liten fråga som jag hoppas någon här inne kan hjälpa oss med...

Vi har precis bytt från babyskydd till en Axkid Minikid för lillkillen på 7,5 månad då han sitter stadigt och konstant försökte sätta sig upp i babyskyddet. Vi valde Minikid för att vi sedan tidigare har en Maxi Cosi Mobi till stora tjejen (snart 4) och eftersom vi vill ha möjlighet att sätta båda stolarna bredvid varandra därbak, så behövde vi en nättare stol (Mobin är bra, tjejen älskar den, men den är tung och klumpig). Dessutom är det extra plus åt Minikid för att nackstödet är integrerat i axelremmarna (båda barnen kan använda denna stol utan att vi behöver montera om banden) och att den var så smidig att montera (vi kan flytta den mellan våra båda bilar). 

Nu till problemet: Oavsett om vi sätter stolen i mitten bak, eller i passagerarsätet fram lyckas vi inte få till en tillräcklig lutning för att lillen inte ska tappa huvudet framåt när han sover, något som inte känns ok de gånger vi kör längre sträckor.  Någon som har haft liknande problem och har någon smidig lösning?
    testa att byta och sätt stora tjejen i minin och lille i mobin. Annars kan du ta ett ihopvikt påslakan eller liggunderlag som är i lagom stora bitar och lägga under bygeln vid stolens framdel så blir det lite mer lutning. Har ni en bil med skålade säten?
  • t0va
    Lia och bäbisen skrev 2013-06-11 08:43:09 följande:
    Jag letar nu efter en bra och säker framåtvänd stol åt min 6-åring. Jag förstår verkligen inte hur jag ska avgöra vilken som är bäst? Är de bättre ju dyrare de är? Hur ska jag tänka och snälla, kom gärna med stolsnamn om ni vet någon som klassas som BRA!

Sen blev jag förvirrad av det som står här under, som jag hittade på britax's sida... Vad menar man?

Vi rekommenderar egentligen användning av bältesstol endast när det av någon anledning inte går att använda en komplett bilbarnstol (t.ex. när barnet åker med i en annan bil som saknar bilbarnstol). När du köper bältesstol ska du också tänka på att den åtminstone är försedd med bältesstyrning till midjebältet. Vi avråder bestämt från användning av bilkuddar eller billiga kuddar i polystyren som saknar bältesstyrning.

www.britax.se/kundservice/fragor
    Bilbarnstol är den bakåtvända skulle jag tro att de menar, så man ska använda den så länge det går. Sen avråder de från att använda bilkudde, dvs. de enkla kuddarna utan rygg eller billigare bältesstolar, tex. biltemas som är typ i mjukare plast.

Så en bältesstol, dvs. kudde med rygg är vad de rekomenderar samt att den har bältesstyrning i någon form.

Finns lite olika med eller utan isofix, de som går att luta lite under färd, mugghållare osv.
  • t0va

minikid tar liten plats i bilen, kidzofix tar några cm mer plats men ändå inte mycket jämfört med endel andra stolar.

• t0va
    drömmaromsmått skrev 2013-07-08 17:33:45 följande:
    Trodde jag skulle känna mig säkrare vid andra barnet ändå tvekar jag om jag ska byta stol nu, lillen är 5mån+ några dagar och jag ska ut och åka långt själv med barnen, har funderat på att byta trots att han inte är 9mån eller väger 9kg eftersom han blir så jäkla varm i babyskyddet, har en maxi cosi mobi som han ska få ta över men känner mig osäker igen om jag ska byta inför en sån långtur, det blir 50 mil dag ett och 15mil en dag senare och sedan allt på en och samma dag någon vecka senare.

Till dottern bytte vi innan 5mån eftersom hon var så stabil, sonen har precis börjat sitta lite själv på golvet men det håller inte så länge.

Storleksmässigt är han 68,5cm och väger 7200gram.

Vad tror ni andra?     
    Om barnets axlar når upp till selens hål så kan du byta. Vikten är irrelevant. Du kan inte sätta fast mobin och ha babyskyddet med om det inte skulle funka.

Vi bytte till mobin när sonen var 5.5månad för vi skulle ut på en längre resa och han hatade att ligga ner i babyskyddet. Blev en mycket lugnare resa med mobin.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!