4blevde skrev 2013-05-05 23:17:15 följande:
Ni som kan det mesta. Vi ska på kryssning om en månad, min yngsta son är då 18 mån, väger ca 11,5 kg. Vi kommer åka buss från dalarna till stockholm där båten går ifrån. Jag vägrar ha sonen i knät eller lös på bussen. Han har några cm kvar i längden på ett babyskydd och vikten har han inte uppnått (13 kg) Vi har både en britax hi way och en two way hemma.
Kan jag ha sonen i babyskyddet? Eller är det dumt med tanke på hans ålder? Går bussbältet på anslutningsbussarna runt skyddet?
Eller ska jag ta two wayen ? Går det att spänna remmarna på stolen framför?
Jag är såå tacksam för svar, jag grubblar ihjäl mig på detta snart. Dom andra barnen 5,5 år och 7 år kommer åka på bälteskuddar.
Det beror lite på, är det 2punkts bälte så kan man egentligen inte fästa babyskydd utan bas, jag gjorde det ändå när sonen var i samma ålder men vägde 14kg och vi skulle åka buss en kortare sträcka. Satte fast fram och inte runt ryggen för det fanns bara 2puntks bälte. Bättre än att sitta löst, babyskyddet satt sen emot sätet framför, så det skulle inte komma så långt. Hade ingen annan stol som skulle funka i buss då och kudde kändes inte ok.
Förra sommaren åkte vi buss och då satt sonen i en TW, det var inte helt enkelt att montera, var 2punktsbälten då med men den kan man montera med 2punkts.
Jag fäste stolen som vanligt med bälte och underförankringsband men i hålen i ryggen där man fäster bältet om stolen är framåtvänd satte jag ett spänband runt stolen och sätet framför så stolen satt fast. Är inte en godkänd montering men bara genom att dra i banden lyckades jag inte dra åt så stolen satt hårt. Men bättre än att sitta löst.
Bra att du använder kuddar och inte bältesstolar, för är det 2punkts bälten så ska man inte använda bältesstol för barnet kan skopas ur stolen och bältet när ryggen på stolen åker framåt och det inte är ett bälte över axeln som håller emot. Så bättre med kudde även om kuddarna inte är godkända för 2punkts bälte. Men det är återigen bättre än att sitta utan.
Är det 3punkts bälte så är det bäst men alla bussar har ju inte det tyvärr.