• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LindaEfraim skrev 2013-02-11 14:23:16 följande:
    Det hade varit bättre! Då slipper vi olyckor där barn på två år sitter i frånvända bilbarnstolar pga att de väger minsann 15-16kg. Och skyddet är ifrån 15 kg.
    Förstår du?
    Folk är pantade ang dessa olika vikter, åldrar osv pga att det inte finns en lag.
    Sedan att vissa blir eld och lågor när jag säger att man kan vända ett barn på 3 år 8 månader likväl som ett 4 år och 4 månaders barn som om jag rekommenderat att inte ens spänna fast dom. Det blir löjligt.

Rekommendationer är just enbart rekommendationer.
    Skulle du komma till tex Thailand så skulle du få skita i Sveriges regler och åka med utan skydd eller få gå! För där existerar inte ens bilbarnstol på samma sätt som i Sverige. Men så fort man kommer utomlands glömmer präktiga svensken varenda vett och reson i precis allt. Det är enbart när vi är hemma som svensken är duktig!

Rekommendationer finns av en anledning. Visst borde vi ha lag på bakåtvänt till 4 år men för det krävs ett EU-beslut.

http://kids-on-board.se/ taxi med bakåtvända stolar i Phuket!

• Sisisisi
    Malawi skrev 2013-02-15 10:00:34 följande:
    Jag frågar igen, kändes lite som min fråga kom bort i diskussionen...

Har nån här sett en Axkid Minikid i affär? 

Jag har inte det iaf.
  • Sisisisi
    Lia och bäbisen skrev 2013-02-25 21:25:20 följande:
    Hej!

Vår dotter fyller snart 6 år och vi har bestämt att vi nog kommer att vända henne i bilen då. Vilken stol rekommenderas? Nån som har bra koll på tester och liknande?

Jag vill så klart att den ska vara så säker som möjligt! :)

Tack tacksamt emot tips! 

Kolla på bilstolslotsen, där finns ett inlägg om ett ganska aktuellt test.

Min 7-åring har kid plus, kid fix och adventure, alla från britax. Adventure är extrastolen, den är lätt och smidig men han sover dåligt i den. De andra är ju nästan lika och i dem sitter han bra!

Men till nästa barn köper jag nog maxicosi Rodifix, den passar nog oss perfekt :) En annan stol som jag vill ha är concord transformer, den verkar suverän! Fast jag vill gärna ha en stol som inte har horn men ändå leder bältet rätt.

Många gillar Besafe iziup oxå men jag tycker att bältet sitter dåligt då det inte finns något som leder ner det.
  • Sisisisi
    anette 81 skrev 2013-03-01 17:22:33 följande:
    Nu tycker sambon att vi ska byta till en bältestol åt dottern på 116-117cm o väger runt 22kg. Aldrig sa jag! Men då sa han att hon får ju inte plats med benen. Då sa jag vill du ha det på ditt samvete att hon blir allvarligt skadad om hon sitter framåtvänd så... då sa han inget så jag vet inte vad han tänkte när jag hade sagt så

Min sambo tycker oxå att 4-åringen ska få bältesstol trots att han inte vuxit ur sin stol, har har inte ens trångt för benen. Han har aldrig lärt sig att montera de bakåtvända stolarna och vill ha bältesstol för att det så mycket smidigare.

Men han har inte nåt att säga till om, det blir bakåtvänt tills stolen är urvuxen :)
  • Sisisisi
    myran82 skrev 2013-03-06 07:23:57 följande:
    Någon med koll på när Akta blev Akta graco? Kommunen här hyr ut Akta prima babyskydd som jag vet att på tok för gamla men säger att NTF godkänner dem att göra det. I dag kommer NTF på besök dit, så tänkte ifrågasätta detta.

2002 har jag för mig. Babyskydden är ju fortfarande godkända men borde ju vara på tok för gamla! Vad sa NTF?
  • Sisisisi
    Sweet life skrev 2013-03-09 20:06:25 följande:
    Är väl bara BeSafe som har det än så länge?

Nej, Besafe va ju typ sist med det..! Britax, maxicosi, cybex, concord och recaro har det oxå.
  • Sisisisi
    stor grön drake skrev 2013-03-09 21:43:50 följande:
    På jollyroom fanns det isofix clips med bälte, så man kunde spänna fadt vanliga bältesstolar i sofixfästena

Vad är det? Hittar inget sånt...
  • Sisisisi
    Cyberfru skrev 2013-03-15 09:25:25 följande:
    Kan man få tag på Robert Bell på något vis? Det funkar inte att klicka på hans namn i trådstarten. Har lite funderingar kring ett babyskydd jag köpt och de jag pratat med hitills, försäljaren och någon okunnig person på acta graco, får jag inte mkt vettigt ur :/

Gå in på säkerhetsbutikens hemsida så finns det kontktuppgifter.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!