• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Solros09 skrev 2013-01-24 18:05:45 följande:

Någon som har testat minikid-stolen? ä
    Hur pass stora barn sitter bra i den?
    Antar att den inte är lika rymlig som kidzone.
    det är samma sittdel till minikid som kidzone och kidzofix, det som skiljer är att minikid inte går att ha framtåvänt men ananrs är måtten på sittdelen lika. 27jan släpps den i några webbutiker är säkert då som den kommer till vanliga butiker också.

• t0va
    Malawi skrev 2013-01-24 21:51:07 följande:
    Så därmed är minikid lika bred som kidzone?
    ja i sitsen, hur mycket eller om det skiljer något i bredd som den tar upp i bilen vet jag inte, ska förhoppningsvis kunna jämföra om 1 vecka. 
  • t0va
    Aileen Allannah skrev 2013-01-26 15:53:40 följande:
    Jag tittade på en Maxi Cosi Mobi idag, och tyckte den verkar lite trång över axlarna när barnet blir äldre. Vi har svårt att hitta en bra stol till bilen, och tittar på alla möjliga stolar, men ingen av dem är ju riktigt bra... :S Är mcm trång, eller är det bara som det såg ut? Hade inte tvååringen med mig för att mäta tyvärr, även om det inte är han som ska ha stolen så finns det ju risk att hans småsyskon blir lika stora som han.
    ja den är trång, vi sålde den när sonen var 1år för då började det bli trångt, nu när han var 2år testade vi igen och jag fick ner 3 fingrar emellan axlarna och tyget. Han gnällde massor. Vi köpte en axkid kidzofix istället där har han gott om plats och den är väldigt lättmonterad och sitter bra i alla bilar vi testat hittils. 
  • t0va
    Mamma och Mor skrev 2013-01-28 18:47:00 följande:

Har ni kudden liggandes ovanpå tyget eller har ni lagt den under?
    Tänkte bara att om kudden ligger ovanpå, att den lätt följer med och ramlar ur bilen vid urstigning osv Drömmer
    Ska nog fixa en liten kudde eller något mjukare åt sonen att sitta på, men lite surt att en såpass dyr stol är så dålig i komforten.  
    fixa skumgummi och lägg under sitsen, finns att köpa lite överallt, sånt man har till stolsdynor. 
    LindaEfraim skrev 2013-01-28 14:54:41 följande:
    Om man tittar på USA åker deras bebisar bakvänt en otroligt kort tid. Vid ett års ålder åker de framvänt. Varför är det olika beroende på land. Vet även att många europeiska länder har samma regler som USA.
    japp, okunskap. Det är svårt att få fram infon när det gäller barn i bil för det är ett kort tag det gäller och vi satt ju inte i stol lika länge som våra barn förhoppningsvis gör. När jag var liten så åkte jag i bagaget utan stol ibland och hade inte bälte i baksätet emellanåt. 

Frågar man våra föräldrar så var det ännu sämre med säkerheten för barn och det är ju de som ofta kommer med råd om hur man ska göra. Säljarna i affärerna är också dåligt pålästa och kan inte argumentera för varför man ska köpa dyra skydd åt barnen när vi själva satt utan stol och överlevde.  
  • t0va
    Aileen Allannah skrev 2013-01-29 20:17:59 följande:
    Vad lustigt det är med olika försäljare. Jag var till Babyproffsen i lördags och hon rekommenderade Maxi Cosi Mobi, när jag frågade om den inte var tight över axlarna till en stor unge så sa hon att det var den inte. Dessutom skulle den ta väldigt liten plats i bilen, tydligen den stol som säljs mest i Stockholm till de som har små bilar. På Lekia idag sa säljaren direkt att MCM inte är lämplig för oss eftersom stora killen inte kommer kunna sitta så bekvämt i den och att den tar en hel del plats i längdled i bilen. Hon tyckte Akta Graco Cosmic vore ett bättre alternativ, och jag testade med grabben i och han satt jättebra. Nackstödet lutade ju lite framåt, men inte så att han tappade huvudet. Så det får nog bli en sån till bebisen. (Jag vill att de ska kunna byta stolar med varandra efter behov, därför testade jag med storebror i bebisens tilltänkta stol. )
    Mobin tar stor plats i bilen och är trång om man har ett större barn, min son satt trångt redan som ettåring och nu 2.5år så var det inte mer än ett par fingrar jag fick in mellan axlarna och klädseln. 

I mitten bak sitter den bäst men eftersom man inte kan flytta in och ut den på sätet så är den svår i många bilar. Vovlo och saab sitter den bäst i av de bilar jag testat. Golfen var inte kul att montera den i. Vi var 2 vuxna som slet som djur för att få den fast. 

Så jag förstår inte varför den säljs så mycket till små bilar, men den är poppulär fast då kanske man offrar ett säte också.  
  • t0va
    Aileen Allannah skrev 2013-02-07 10:26:07 följande:
    Risken att jag kör i diket för att jag är stressad av att mitt barn gråter i baksätet utan att jag kan se det känns större än att jag kör på en älg. Men det är självklart att barnen sitter säkrare i baksätet, om man bara ser till själva krocken liksom.

Däremot litar jag helt på en urkopplad airbag. Helt.

Vilka bilar saknar sidokrockbalkar, förresten? Det borde väl alla ha?
    Håller med dig, det handlar om att väga för och nackdelar, min son är lugnare om han åker fram och ser mig, jag behöver inte gå ut i vägen när jag stannat för att ge honom flaska eller liknande. Kan sitta kvar och inte ge mig ut och springa på vägen osv. 

Så det finns ju fler faktorer att tänka på, livet är sällan svart eller vitt.
  • t0va

besafe är inte störst, finns stolar som räcker längre längdmässigt och stolar som räcker kortare tid. 

Som det är skrivit innan så borde vi vuxna också åka bakåt, synd att barn blir retade för att de åker bakåt. Det är smart och inte något att bli retad för. Många åker på ett sätt som är livsfarlifr, och vänds tidigt. :(

• t0va
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 18:47:54 följande:
    t0va

Det beror väl helt och hållet på HUR kollisionen är. Blir du påkörd bakifrån när du stannar i en bilkö så är det som en frontalkrock för barnet som sitter bakvänd.
    nej det blir det inte. Är sällan du blir påkörd i en sådan stor hastighet som det är vid frontalkrockar. Sen är den typen av kollission en som sker mer sällan. Det är vanligare att det sker framifrån, då har bilen man krockar med en hastighet och man själv har hastighet så det blir stor kraft. Bakifrån så står man själv still och någon kör in i en eller så kör bägge bilarna framåt och då blir inte kraften lika stor. 

Så man kan inte jämföra dessa 2 varianter, men jag vet att man i bla. tyskland använder sig av det argumentet och vänder barnen tidigt.  
  • t0va
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 18:58:52 följande:
    t0va

Så ingen blir någonsin påkörd bakifrån. Kan meddela mig att det är det enda som hänt mig när jag varit med i kollisioner och det är tur att jag suttit själv i bilen.
    Ta och lugna ner dig och läs vad jag skrev igen. jag skrev att det SÄLLAN sker sådana olyckor och att den totala hastigheten är lägre jämfört med frontalkrockar. 

Resonerar man så kan man lika gärna skita i bältet också för hamnar man under vattnet får man ofta panik och drunknar för att man inte får av sig bältet och då är det smartare att åka utan bälte så som man ska göra om man måste köra bil på isen. 

Jag har blivit påkörd från sidan som enda olycka men vet att det ändå är mer vanligt med frontalkrockar.  
  • t0va
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 20:05:53 följande:
    Jag har aldrig kört på någon bakifrån jag har blivit påkörd. Sedan ska man reflexvästar till alla platser i bilen, filt på vinten ha sax i bilen för att klippa bältet om man hamnar under vattnet. Är ni inte mer förberedda?
    antar att du aldrig badat i isvak eller kört ner med bilen i vattnet, man är inte alltid så klar i skallen att man fixar att skära loss bältet. 

Även vi vuxna åker säkrast bakåtvänt, det är aldrig dax att vända ett barn, vid 4års ålder börjar barnet ha en chans att klara sig men är hastigheten hög, över stadstrafik så är det stor risk för svåra skador och även död. Vi människor är inte gjorda för att färdas i de hastigheter som är.

Vad NTF och resten av världen skriver skiter jag faktiskt i, sanningen är att det ALLTID är säkrast att färdas bakåtvänt oavsett om man är 3år eller 93år, men pga. så bilarna ser ut är det en omöjlighet att åka bakåtvänt och vi vuxna är de som skapar bilarna och vi är lata och bekväma av oss så vi vill åka framåt för att se mer osv. 

Det finns en orsak till att flygvärdinnor sitter bakåtvända på flygplanen, de klarar sig ofta bättre än passagerarna vid krasch och de ska ju hjälpa alla ut så därför måste de klara sig så bra som möjligt. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!