LindaEfraim skrev 2013-02-10 20:05:53 följande:
Jag har aldrig kört på någon bakifrån jag har blivit påkörd. Sedan ska man reflexvästar till alla platser i bilen, filt på vinten ha sax i bilen för att klippa bältet om man hamnar under vattnet. Är ni inte mer förberedda?
antar att du aldrig badat i isvak eller kört ner med bilen i vattnet, man är inte alltid så klar i skallen att man fixar att skära loss bältet.
Även vi vuxna åker säkrast bakåtvänt, det är aldrig dax att vända ett barn, vid 4års ålder börjar barnet ha en chans att klara sig men är hastigheten hög, över stadstrafik så är det stor risk för svåra skador och även död. Vi människor är inte gjorda för att färdas i de hastigheter som är.
Vad NTF och resten av världen skriver skiter jag faktiskt i, sanningen är att det ALLTID är säkrast att färdas bakåtvänt oavsett om man är 3år eller 93år, men pga. så bilarna ser ut är det en omöjlighet att åka bakåtvänt och vi vuxna är de som skapar bilarna och vi är lata och bekväma av oss så vi vill åka framåt för att se mer osv.
Det finns en orsak till att flygvärdinnor sitter bakåtvända på flygplanen, de klarar sig ofta bättre än passagerarna vid krasch och de ska ju hjälpa alla ut så därför måste de klara sig så bra som möjligt.