• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

caspersmamma 08 skrev 2012-12-29 16:08:14 följande:
    okey våran stol kan man ändra ställning på när barnet sitter i (som man kan göra nu på maxi cosi mobi nu)

Någon som vet hur gammal stolen kan vara? hittar tyvärr inget datum.  

Britax secura kanske? Googla bild. Den tillverkades inte så länge 06-08 bara tror jag.
  • Sisisisi
    ChaosMum skrev 2013-01-10 10:20:45 följande:
    Bältesstol, vilken ska man välja?

Har tittat på acta graco rally sport.

Vill helst ha mugghållare och nån snygg färg men förs går ju säkerheten.

Jag skulle välja en med ordentligt sido- och huvudskydd, alltså inte AG rallysport... Vi har britax kidplus, den är bra! Nästa barn får maxicosi Ferofix eller Besafe izi up.
  • Sisisisi
    BubbelBoom skrev 2013-01-10 22:26:45 följande:
    Hejsan!

Jag har två frågor till er som är hemma i bilstolsdjunglen

Min dotter är 3 år och 3 månader och nästan 110 lång och väger 21 kg (utan kläder). Stolen vi har är en Britax MT och hon åker bakåtvänd. Dock klagar hon på att hon får ont i knäna då hon inte sitter bekvämt utan få sitta så böjt med benen. Hon klara av MAX 20-30 mins bilfärd sen nästan gråter hon för att hon har så ont:( Vi har fört stolen så långt bak och gett henne så mycket plats vi tycker att de går men hon sitter ändå inte bra..

Vi vill inte helst, men ser ingen annan lösning än att vända henne framåt, OM vi inte hittar en annan stol.

Någon som vet någon för lite större barn med 5 punktsbälte?

Sen undrar jag, vi ska få ett till barn i april och då kommer de bli 3 barn i bilen (volvo v70). Finns de någon som kan rekommenderar stolar så alla får plats, plus en passagerare med.

I april kommer min dotter vara 3,5 och min son 21 månader. Britax Mt kan sonen kanske ha men vad för stol till dottern (som vi kanske vänder framåt) och till bebisen? Gärna så alla får plats bak i bilen, om de ens är möjligt.

Någon som har några tankar? :)

Testa britax twoway men använd den bara bakåt. Den sitter bra i mitten om ni inte behöver ändra förarsätet. Men MT kanske inte får plats bredvid, då behöver ni kanske en smalare stol som maxway.
  • Sisisisi
    BubbelBoom skrev 2013-01-11 08:16:08 följande:
    En twoway har 5 punktsbälte va? Om man har den fram, tar den inte upp väldigt mycket av fönstret?

Är maxway också från britax?

Man bör väl kunna köra in bilen till typ babyproffsen och be dem prova ut stolar? Man kan ju inte köpa de man tror passa utan att först prova menar jag. Sitta säkert i bilen tycker jag är det absolut viktigaste!

Alla bakåtvända stolar har fempunktsbälte.

Du får antagligen prova ut stolar utan hjälp från butiken. Men självklart ska i prova ordentligt innan du köper en ny.

Jag tycker att twoway är den stol som skymmer minst av spegeln i fram.
  • Sisisisi
    BubbelBoom skrev 2013-01-11 20:15:55 följande:
    Jag funderade med på de när det gäller bakåtvända stolar. Men finns de så många framåtvända stolar som har fempunktsbälte? Tycker mest jag sett att man använder de vanliga bältet från bilen och sätter om barnet i stolen, eller har jag helt fel?

I andra länder finns det stort utbud av framåtvända stolar mes fempunktssele. Där vänder man oftast barnen efter babyskyddet och då är de såklart för små för bilens bälte.

Här där vi vänder barnen vid 4-6 år så ska barnen åka med bilens bälte i en bältesstol när de vuxit ur den bakåtvända stolen.
  • Sisisisi
    emma enhörning skrev 2013-01-17 18:17:18 följande:
    Vad gäller i buss? Tänker på när skolan tar eleverna på utflykt? Måste de ha någon kudde? Barnen är under 135 cm...

Nej, de måste inte. Alla över tre år ska ha bälte bara. Men bältet sitter ju dåligt på ungarna. Jag köpte en sitsac ("kuddryggsäck") som används när barnen åker buss.
  • Sisisisi
    stor grön drake skrev 2013-01-18 16:21:08 följande:
    Jag är osäker på om Triofix kan monteras med enbart bälte, jag tror det, och jag vet att kidzofix kan monteras med bälte, däremot är kidzone utan isofix och därmed billigare, den har även en annan sorts underförankringsband.

Triofix kan monteras mes bälte men är bara godkänd till 18 kg.

Jag skulle köpa en axkid minikid.
  • Sisisisi
    stor grön drake skrev 2013-01-18 20:07:08 följande:
    Tillverkana själva har sagt till bilstolslotsen att den tryggt kunde användas till 20kg med iofix iom att tlen väger så lite, monterad med bälte är isofixstolar OK till 25, det är själva fästet som har max 18 på barnet.

Det är väl bara axkid som är godkänd till 25 med bälte. Triofix är godkänd till 18 kg även om den monteras med bälte.
  • Sisisisi
    Malawi skrev 2013-01-23 22:27:07 följande:
    HJÄLP!

Vi åker inte bil så ofta och insåg idag att lillkillen bara har ca 2 cm kvar innan babyskyddet är urvuxet. Skulle behöva lite tips om vad för stolar jag ska kolla på.

Här är våra förutsättningar:

Saab 9-5 kombi

Storasyster 3,5 år 16 kg 100 cm sitter i en Britax Multi-Tech

Lillebror 6 mån 9 kg 71 cm, kan inte riktigt sitta själv ännu

Vi vill gärna att de ska sitta bredvid varandra i baksätet. Storasyster måste inte nödvändigtvis ha kvar MTn, lillebror kan ta över den. Hon sitter ändå inte riktigt bekvämt i den sen hon slutade med blöja, trots att hon fått en liten bebiskudde att sitta på.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle köpa en axkid minikid och ha den till den som sitter bäst i den :)
  • Sisisisi
    Solros09 skrev 2013-01-24 18:05:45 följande:

Någon som har testat minikid-stolen?
    Hur pass stora barn sitter bra i den?
    Antar att den inte är lika rymlig som kidzone.

Den ahr väl inte börjat säljas än, men den ska vara lika rymlig som kidzone, men lättare och ta mindre plats i bilen.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!