Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Min kille på 3 har iof korta ben, men endå 98 i byxor nu, och är över en meter lång. Han sitter bra med benen.

mini75 skrev 2012-11-13 20:16:38 följande:
    Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det? En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in.... Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

• stor grön drake

Precis

Malawi skrev 2012-11-14 22:46:23 följande:
    Jag har tolkat manualen som att den måste sitta mot sätet. Men skulle gärna sätta den längre ut.  Hur monterar man den då? Drar inte åt och låser bältet förrän underförankringsbanden är på plats?

• stor grön drake

Jag tycker det är onödigt och blir lite arg, precis som jag blir när jag ser föräldrar och barn cykla utan hjälm. Det är så jäkla enkelt att vara på den säkra sidan om man bara vill. Jag kan inte svara på vad ni "skulle ha gjort" eftersom jag inte vet hur eran situation ser ut. Däremot hoppas jag att er treåring, om hen nu med våld måte sitta framvänd, sitter i en ordentlig ältesstol och inte i en vänd bilstol. Jag har vänner som vänt frammåt, som verkligen borde veta bättre, men vad kan man göra? En har en fysisk orsak, nämligen att hennes kropp inte tillåter henne tt lyfta barnet och i deras bil kan inte barnet klättra upp i bakvänd stol själv, medans i framvänd går det. När de åker färdtjänst har de bältesstol som hen åker bakåt i, eftersom hela bänken är bakåtvänd. .

GosisMamman skrev 2012-11-25 13:42:06 följande:
    Har nu vänt min 3-åring framåt och jag får så mycket skit för det. Men ingen kan svara på vad vi skulle ha gjort. Hur tänker ni när ni får reda på att någon vänt sitt barn vid den åldern?
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!

• stor grön drake
    Starbaby skrev 2012-11-25 15:42:43 följande:
    Vad tycker du att jag skulle läsa i TS? Jag tror inte på att ställa en bilstol på en plats där det finns en krockkudde och därför gör JAG inte det oavsett vad folk tycker.  Jag behöver inte övertygas av en trådstart på Familjeliv.

Mina barn får sitta på en plats med en krockkudde när de är 140 cm långa - punkt slut.
    Det finns faktalänkar i TS som talar om att det inte finns några påvisade olyckor där elektroniskt urkopplad airbag löst ut. Antagligen det som menades.
    GosisMamman skrev 2012-11-25 14:59:16 följande:
    Onödigt hur?

Att cykla utan hjälm är ju inte samma sak. Det finns ju hjälmar för alla storlekar.

Med våld måste sitta framåtvänd? Hur menar du?

Skillnad på en vänd bilstol och bältesstol är?
    Om en stol är godkänd för att ha framåt, är den inte säker då?
    Du frågade vad jag tyckte om att en 3-åring åker framåt. Jag tycker det är onödigt rent generellt. Jag är inte främmande för att ändra åsikt om det finns belägg för ändringen.

Vad är det för bilstol där internbältet inte räcker till en treåring? Min kille är stor, och har snart växt ur sin bilstol, men trotts att han är knubbig är det massor av bälte kvar. Britax MultiTech

Och trotts att det finns hjälm i alla storlekar ser jag dagligen barn utan.

Med våld = tvingande måste (ett uttryck)

Skillnaden mellan vänd bilstol och bältesstol är 10-15 kilo extra som accelererar och träffar ditt barn i ryggen vid krock, samt beroende på stol risk för väldigt dålig bältesstyrninng på bilstolen.

• stor grön drake

Först och främst, med våld är ett uttryck här, för något som likar "verkligen verkligen", och inget som har att göra med huruvida man brukar våld eller ej. Med här menar jag där jag bor. Jag vet ej hur MT2 är i bältena, vi har första varianten. Den är ok att ha framåtvänd, förutsatt att ni spänner fast stolen i sätet med ett spännband (enligt anvisningarna för montering med 2-punktsbälte), för om jag förstod dig rätt använder ni inte internbältet? Vi byter till TwoWay när vår MT är urväxt, min kille har axlarna upptryckta i nackstödet så fort han har på sig mer än tunna byxor, tunn tröja och vindjacka.

GosisMamman skrev 2012-11-26 03:14:22 följande:
    Jag ringde som sagt Robert Bell redan i somras och han sa att det var ok att vända barnet redan då baserat på längd och vikt. Vi har en britax multi texh 2. Hade en Graco cosmic comfort men bytte ut den efter en sammanstötning, där barnet inte var med, om det nu ens kan räknas som krock, men då var den redan på väg att bli urvuxen på längden. Nackstödet tog i alldeles för mycket. Det r inte frågan om att vi behövt någonsin behövt använda våld för att få ner barnet i stolen. Har fått info ang skillnaderna på bilstol och en bilstol och vi kommer att titta efter en ny omgående. Jag är inte helt nöjd med att behöva vända stolen men nu går det inte längre och alternativet är att barnet får sitta obältat bakåt och det funkar ju inte

• stor grön drake

Testa two way, men kolla in bilstolslotsens blogg, kommer om man googlar, hon har jättebra jämörelser på vilken stol som är störst på riktigt, och har även med bälteslängder osv. Hon finns även på facebook .

GosisMamman skrev 2012-11-28 08:49:23 följande:
    *noterar* Isofix har vi inte, tyvärr men vi kikar på de du nämnt, tack
    Sweet life skrev 2012-11-28 08:21:46 följande:
    Jo, mer stabila. Men vad gör det när huvudet fortfarande är stort och tungt i proportion till övriga kroppen och kotpelarens utveckling inte är färdig förens vid 4 års ålder?
    Sant. Fast som sagt, i mitt fall är det ju inte för att det är kul :/Ja, det lär det tyvärr inte göra utan vi får vänta tills han växer på längden, men vi håller vikten någorlunda still nu så länge vi slipper ge mediciner. Britax twoway, har noterat detta, tack =)

• stor grön drake

Monterad på sätet tar de ganska liten lats, men monterar man dem utaför för att å benutrymme så tar de apmycket plats.

Coyote skrev 2012-12-04 20:31:31 följande:
    En bekant har lite problem, hon har två ag cosmic s och en äldre V70. Tar de generellt väldigt stor plats, eller kan man böka ihop det så en kan sitta fram och ändå ha plats för en bakom?

• stor grön drake

Min kille är 100+cm och har lång överkropp. Han har nackstödet på överta och nu med vinterkläder (värmen i bilen funkar inte, över huvud taget...) är det tyvär så att varje vecka han får rum i stolen är en lycka.

Mamma och Mor skrev 2012-12-05 21:07:44 följande:
    Till vilken ålder/längd har era barn kunnat använda Multi-tech II? Sonen, nu tre år och ca 96 cm lång sitter än så länge bra i den, och jag hade gärna haft honom bakåtvänd till iaf 5 års ålder.. 
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~

• stor grön drake

Hm, glömde visst, han blev 3 för en månad sen

stor grön drake skrev 2012-12-06 18:55:03 följande:
    Min kille är 100+cm och har lång överkropp. Han har nackstödet på överta och nu med vinterkläder (värmen i bilen funkar inte, över huvud taget...) är det tyvär så att varje vecka han får rum i stolen är en lycka.

Korrekt monterad bas minskar risken för felmontering, det ärenda skillnaden i säkerhet på med och utan.
    Viktoria123 skrev 2012-12-06 21:27:52 följande:
    Är det säkrare att ha ett babyskydd med bas?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!