BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Min kille på 3 har iof korta ben, men endå 98 i byxor nu, och är över en meter lång. Han sitter bra med benen.
Min kille på 3 har iof korta ben, men endå 98 i byxor nu, och är över en meter lång. Han sitter bra med benen.
min kille satt jättedåligt i duoflex för ett år sen. MT kan ju monteras längre ut, den måste inte vara mot sätet
Precis
Jag tycker det är onödigt och blir lite arg, precis som jag blir när jag ser föräldrar och barn cykla utan hjälm. Det är så jäkla enkelt att vara på den säkra sidan om man bara vill. Jag kan inte svara på vad ni "skulle ha gjort" eftersom jag inte vet hur eran situation ser ut. Däremot hoppas jag att er treåring, om hen nu med våld måte sitta framvänd, sitter i en ordentlig ältesstol och inte i en vänd bilstol. Jag har vänner som vänt frammåt, som verkligen borde veta bättre, men vad kan man göra? En har en fysisk orsak, nämligen att hennes kropp inte tillåter henne tt lyfta barnet och i deras bil kan inte barnet klättra upp i bakvänd stol själv, medans i framvänd går det. När de åker färdtjänst har de bältesstol som hen åker bakåt i, eftersom hela bänken är bakåtvänd. .
Först och främst, med våld är ett uttryck här, för något som likar "verkligen verkligen", och inget som har att göra med huruvida man brukar våld eller ej. Med här menar jag där jag bor. Jag vet ej hur MT2 är i bältena, vi har första varianten. Den är ok att ha framåtvänd, förutsatt att ni spänner fast stolen i sätet med ett spännband (enligt anvisningarna för montering med 2-punktsbälte), för om jag förstod dig rätt använder ni inte internbältet? Vi byter till TwoWay när vår MT är urväxt, min kille har axlarna upptryckta i nackstödet så fort han har på sig mer än tunna byxor, tunn tröja och vindjacka.
Testa two way, men kolla in bilstolslotsens blogg, kommer om man googlar, hon har jättebra jämörelser på vilken stol som är störst på riktigt, och har även med bälteslängder osv. Hon finns även på facebook .
Monterad på sätet tar de ganska liten lats, men monterar man dem utaför för att å benutrymme så tar de apmycket plats.
Min kille är 100+cm och har lång överkropp. Han har nackstödet på överta och nu med vinterkläder (värmen i bilen funkar inte, över huvud taget...) är det tyvär så att varje vecka han får rum i stolen är en lycka.
Hm, glömde visst, han blev 3 för en månad sen