• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Trasan0606 skrev 2012-10-06 08:24:01 följande:
    Kan man ha en 5 åring i framsätter i framåtvänd bilbarnstol om krockkudden är urkopplad? Ett par bekanta till oss har det och jag har aldrig sett nån annan göra så. Vår 5 åring ville genast sitta fram när han såg det.
    Ja det finns inget som säger att det inte är OK. 
    Om det finns krockkudde ska barnet vara 140cm ståendes på marken. Men utan krockkudde finns inga rekommendationer. 
  • Joico

ECE R44.04

7.2.1.1. The buckle shall be so designed as to preclude any possibility of incorrect
    manipulation.7.2.1.2. The buckle, even when not under tension, shall remain closed whatever its
    position. It shall be easy to operate and to grasp. It shall be possible to open it
    by pressure on a button or on a similar device.7.2.1.3. The buckle release area shall be coloured red. No other part of the buckle shall
    be of this colour.7.2.1.4. It shall be possible to release the child from the restraint by a single operation on
    a single buckle.7.2.1.5. For groups II and III the buckle shall be so placed that the child occupant can
    reach it. In addition it shall for all groups be so placed that its purpose and mode
    of operation are immediately obvious to a rescuer in an emergency.      
  • Joico
    Novelli skrev 2012-10-23 15:11:42 följande:
    Är det någon här inne som har en liten bil och som kan tipsa mig om en liten bilbarnsstol som passar bättre än den jag har nu Axkid bakåtvänd med isofixdel?

Isofixdelen tar sån plats tycker jag eller är den mindre än andra stolar?

Den ska ju också vara säker.   
    Jag hade tidigare en Citroën C3 och hade både Akta Duoflex och Britax Two-way i den. Hade Duoflexen i baksätet en gång och det var inte optimalt för den framför men så satt en 3,5åring i stolen bak så det krävdes lite benutrymme. I framsätet satt dock båda utmärkt
  • Joico
    drömmaromsmått skrev 2012-11-06 18:33:23 följande:
    Någon som har koll på hur det fungerar att få in stolar i en citroen c3a?
    Mannens bil var bara  att skrota efter krocken så vi har kollat runt lite och eftersom han kör en del och vi ändå har en kombi så känns det som om vi ska köpa en mindre bil som är billigare men det måste ju ändå gå att köra dottern och sen även lillasyskonet då och då i bilen och den är ju verkligen liten.

Funderar på om man kan ha vår two way i fram och sedan en isofix stol baktill när lillasyskonet ska byta i framtiden(först ska den ju ut ur magen men man måste ju tänka långsiktigt), för visst är det inte massa krångel med att ställa in framförvarande säte och pussla med en isofixstol? 
    Japp jag har haft en C3a. Mestadels hade jag en Akta Duoflex fram och den satt klockrent. Bak hade jag den vid ett tillfälle men det var ingen hit för den som satt fram. Stolen satt bra bak och barnet också (flicka på 3,5år) men fram gick det inte att sitta särskilt bra. Jag är 168cm lång.
    Two-way försökte jag montera fram vid ett tillfälle men jag lyckades inte få den att sitta benhårt så jag satte den bak istället. Hade jag försökt lite mer så hade det kanske gått, eventuellt hade det behövts den där kilen. 
  • Joico
    Sannaslim skrev 2012-12-03 22:13:34 följande:
    Hejsan jag bor i Frankrike och ska köpa bilbarnstol. Jag har då hört att i nordiska länder rek barn att åka framåtvänt för att flest olyckor sker framifrån och att södra europa rek det att barnet sitter framåt vänt för att det är vanligare att man blir påkörd bakifrån. Jag tycker det låter helt befängt och undrar vad ni tycker om det? Jag håller på och "tjafsar" på ett annat forum om detta och tänkte att ni kunde ge mig mer argumentation. Tack för en bra tråd!
    Jag har ingen koll på vilken sorts kollision som är vanligast i andra delar än "här". Men bakåtvänt åkande är säkert vid kollisioner bakifrån också!
    En kollision bakifrån brukar oftast ske i lägre hastigheter eller när båda bilarna är i rullning, vilket gör att de inte brukar bli lika dramatiska som frontalkollisioner. 
  • Joico
    Idorf skrev 2012-12-03 22:31:58 följande:
    Hur gör ni med stol som är bakåtvänd men där sonen nu inte längre får plars med benen? Dom tar liksom i ryggsätena bak.
    hur löser jag de?
    han blir  3 år i feb. 
    Exakt hur trångt är det? Klagar han? 
    Kan ni ändra stolen? Flytta ut den lite på sätet eller flytta den helt i bilen? Vad har ni för stol? Har barnet klumpiga vinterstövlar på sig?
  • Joico
    Familjen L skrev 2012-12-29 00:38:56 följande:
    Hur är det egentligen, jag var med i en köp och sälj sida på Facebook. Där var det en tjej som lagt ut ett babyskydd från 2007. Med andra ord 5år. Jag påpekade detta och skrev att det är nära att stolen går ut, då tiden på dessa är 5-7år. Hon sa då ja men det finns tid kvar på stolen. Skrev tillbaka att ja visst den ser säkert fin och fräsch ut på utsidan, hur mår insidan av stolen? Hur har den hanterats? Har den hanterats som mjukt bomull hela tiden? Plasten åldras och insidan vet du inte ett dugg om hur den mår efter ett bra antal in och ut i bilen, upp och ner i kundvagn.

Varför sätts inte säg Max enbart 6år på dessa babyskydd. Folk tror ju verkligen på att man kan använda stolen till år 7, om inte längre. Skrämmande.

Och inte nog med det hon ville ha 600kr för ett 5år + lite till gammalt babyskydd.... Vad tänker människor med?
    Hade det varit mitt eget babyskydd som jag själv köpt från början och använt och hanterat själv och nu skulle ha ett barn till så skulle jag nog kunna använda det till ett andra barn. Sen hade jag kastat det.
    Men jag hade inte sålt det till någon annan eller köpt ett 5år gammalt själv.  
  • Joico
    LindaEfraim skrev 2013-02-10 18:47:54 följande:
    t0va

Det beror väl helt och hållet på HUR kollisionen är. Blir du påkörd bakifrån när du stannar i en bilkö så är det som en frontalkrock för barnet som sitter bakvänd.
    Den allra vanligaste krocken (iaf i Sverige) är frontalkrocken. Baserat på det så rekommenderas bakåtvänt åkande för små barn. Vad gäller påkörningar bakifrån så är de dels ovanligt och dels sker de i lägre hastigheter. En frontalkrock brukar handla om myycket högre hastigheter. Det är sällan en stillastående bilkö blir påkörd av nåt i 100km/h.
  • Joico
    stor grön drake skrev 2013-02-14 21:04:27 följande:
    Ja, vad undrar du om det?
    Haha ingenting, jag undrade om ni sett den jag har inte sett den förut.
  • Joico
    emma enhörning skrev 2013-04-05 11:28:16 följande:
    En fyraåring som ska vändas framåt är enligt en källa för liten för att sitta i en bältesstol, han ska vända en kombistol framåt, skitsnack säger jag! Visst har jag rätt?!!
    Jag förstår inte riktigt? Varför ska barnet vändas överhuvudtaget? Och om barnet är "för litet" (säger vem?) för en bältesstol utan ska sitta framåt i en kombistol så är ju kombistolen inte urväxt? För är den urväxt bakåtvänt så är den urväxt även framåtvänt.
  • Joico
    Tessos skrev 2013-04-17 21:29:58 följande:
    Jag mailade till Robert som ni sa. Han svarade väldigt snabbt och sa att det inte var någon fara att pluppen var lite böjd. Tack för att ni rekommenderade honom.
    Dr Bob är super! Tomte
  • Joico
    drömmaromsmått skrev 2013-07-22 09:22:48 följande:
    tips för åksjuka? åkte ju långt nu som jag skrev tidigare och äldsta mådde jättedåligt. hemvägen slutade med ett par saneringar av bilen och sista gången fixk jag plocka ur stolen föe kräket hade runnit ner i hålen på sitsen i twn och ner under sätet då valde jag att sätta stolen framåt istället fast mina principer grät blod. framåt gick bra men dottern fyller tre i oktober och planen är bakåt till fem år så gårdagen var en nödlösning och jag vill aldrig mer vända hene så har någon tips på hur vi sla göra om åksjukan fortsätter framöver?
    Ha svalt i bilen, se till att hon inte ätit precis innan ni ska åka utan nån timme innan. Försök köra mjukt, inga häftiga bromsningar eller tvära svängar. Klä in bilstolen i en handduk och ta med en sandlådehink som du sätter en påse i (lätt för barnet att hålla i och kräkas i själv). Kontakta BVC och kolla om ni kan ge Postafen de gånger ni ska åka lite längre.
  • Joico
    Mamma och Mor skrev 2013-08-16 09:03:16 följande:

En fråga: vi ska åka med tåg och hälsa på hos en släkting. Saken är den att väl framme ska vi hyra bil då han inte har bil. Barnen är då 4 och 7 år gamla. Är det säkert att låta dem åka framåtvänt på bälteskuddar?  Vi kan inte börja släpa runt en KidFix och Multitec på tåget...

Ska ni hyra från en firma, så att säga? Isåntfall borde ni väl kunna hyra bilstolar också.

Som svar på frågan "är det säkert att låta dem åka framåtvänt på bälteskuddar"? så är väl svaret egentligen Nej, och Ja. Händer inget så går det väl bra, krockar ni så kanske det går bra, kanske inte. Men det gäller ju alltid. 7åringen hade jag inte haft några problem med att ha framåtvänd på bälteskudde. 4åringen gränsfall, jag hade iallafall föredragit en bältesstol (dvs med rygg)
  • Joico
    Minniemousemommy skrev 2013-11-05 01:29:39 följande:
    Nu kommer alla hata på mig, men jag bryr mig inte så jag säger det ändå.
    Mitt första barn åkte bakåtvänt i en babybilstol bredvid mig i bilen. När jag fick min andra så fick hon sitta bakåtvänd i bak. När dom blev för stora för babystolen så fick dom byta till vanlig bildbarnstol, framåtvänd och då var dom runt 1-2 år. Dom sitter fortfarande så, och det har aldrig hänt något. Jag har bromsat snabbt ibland och ingenting har hänt. Dom har inte blivit skadade på något sätt. I USA är det fortfarande hur många som helst som åker framlänges. Tex youtubekändisarna Shaytards. Alla säger hela tiden att dom är dom ultimata föräldrarna, and guess what? Deras 3 årige son har åkt framlänges i flera år. Jag har då aldrig hört någon klaga om det, med här i sverige så är man plötsligt superdålig förälder om man låter barnet åka framlänges. Varför är det så här?
    Du skriver ju själv svaret på din egen fråga. "Ingenting har hänt". Nej just det. Sålänge ingenting händer så kan ju alla sitta löst i bilen och hoppa runt bäst dom vill. Självklart. Det är NÄR det händer som det är viktigt att man har bälte och att man sitter i en anpassad godkänd bilbarnstol. Bakåtvänd är säkrare för vuxna också egentligen.
    Att säga att man "bromsat hårt" är ju inte tecken på nånting, det beror ju HUR hårt och hur litet barnet är. Har du en liten enveckors-bebis i knät och tvärnitar i 50km/h så kommer bebisens nacke att kastas framåt. Det är ju självklart. Det har du säkert själv känt också, trots att du är vuxen och kanske t.o.m varit beredd.

Sverige är en av de bästa länderna på barnsäkerhet. Men vill man backa i utvecklingen och forskningen så kan man väl jämföra med USA då. 
  • Joico
    Peak skrev 2014-09-23 17:53:57 följande:

Behöver snart köpa bilbarnstol och byta från babyskyddet.
     Vilken stol rekommenderar ni? Är Britax two way något att ha? Såg att den fanns för 1495:- nu. Tror vi hade en sådan till storebror och han satt bakåtvänd tills han var över 4 år, kanske 5? Minns inte riktigt. (han är nu 8 år)

Vilka rekommenderar ni annars? Vill ha den tills det är dags att byta stol och åka framåt.

Hur gammal är barnet? Two-way är ganska "öppen" på sidorna. Jämför med t.ex Hi-way. Därför rekommenderas det nog att barnet är runt 1-1,5år just för att mindre barn behöver lite mer stöd i sidled, lite mer ombonad och mer rejäla sidor. Den är ju förstås inte osäker men om det är ett "litet" barn så kan det bli lite vingligt. Det allra bästa är om ni kan prova, både stolen i bilen och barnet i stolen. Sitter ungen bra och stabilt så kör! :)
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!