• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Bobbie skrev 2013-08-12 01:58:00 följande:
    Kodia: det räcker ju med 40km/h för att barnet ska få allvarliga skador, o vid ett stopp ex, vid ett övergångsställe som bilen bakom missar ( villket är betydligt vanligare än att bilarna backar på varandra) då kan ju farten vara 50 km/h!! O den som kör in i bilen framför behöver ju inte ens ha något barn i bilen.... Hur barnen än sitter så är det kollisionen i sig som avgör vilket sätt som e bäst!
    blir man påkörd bakifrån så knuffas bilen fram också så kraften blir inte på samma sätt som om kör in i något som har egen fart åt motsatt håll eller tex. en bergvägg. Det blir lite inbromsning och inte ett totalstopp.
  • t0va
    momomo skrev 2013-08-20 09:57:41 följande:
    Tack för svaret! 
    Jag har ställt frågan till säljare hos både barnens hus och babyproffsen, men de försöker ju bara sälja Multi-tech med argumentet att den är vändbar och går att ha till åtta år... Dvs jag har inget förtroende alls för deras kompetens på ämnet, och de verkar inte ha en aning om hur stora de olika stolarna är.

Minikid ser ut att vara  bredare över axlarna i all fall, så det kommer nog att bli en sådan.

Jag hoppas att benen börjar växa på pojken snart, så att han inte växer ur stolarna alltför snart.
    minikid är kanon, är störst av de 3 och även bredaxlade barn får plats, jag har en sådan 3åring, han har 3 fingrars bredd plats i en mobi tex och satt trångt i en max-way nu när vi testade för ett par veckor sedan, var inte så mycket kvar att växa där i heller. han är 97cm och 16kg.

Fördelen med minikid är att den har låga sidor vid låren så det är lättare för barnet att sitta skräddare eller ha fötterna hängades på utsidan av stolen. Är lite svårare om stolen har höga kanter även om det går för många. Den är lättmonterad och kanon att ha om man har olika långa barn som delar stol. Vi har haft våran nu sen den kom ut och är supernöjda. Men se till att provmontera ordentligt i bilen så ni ser att den passar bilen också.
  • t0va
    femhjärtan skrev 2013-09-06 16:21:11 följande:
    Hej!

Nu behöver jag hjälp av er som är experter. Jag har två bilstolar i baksätet och måste ha en i framsätet. Har en MaxiCosi Mobi som jag tänkt installera fram. Måste stödebenet vara helt utfällt?

Tack på förhand!
    nej om du kan så monterar du så stolen sitter hårt emot instrumentbrädan och sen tar ner stödbenet så gott det går som en extra säkerhetspunkt.

går det inte att montera emot så använder du stödbenet som vanligt men då måste hela benet sitta ordentligtg.

Ett tips för att få stolen att sitta hårt emot är att montera med lite luft emellan, dra åt banden så hårt det går och bältet. Sen skjuter man fram passagerarstolen där barnstolen är monterad så barnstolen kläms emellan sätet och instrumentpanel då brukar det gå att få den att sitta hårt.

kontrollera sen bälte och banden är åtdragna, ibland kan man behöva dra tillbaka och dra åt bälte och band lite för att sen skjuta fram igen.
  • t0va
    kossan skrev 2013-09-06 23:22:07 följande:
    Du ska alltid dra åt banden sist av allt, inte ändra på stolen i efterhand, då ändras ju spänningen i förankringsbanden!!
    Enligt instruktionsboken så står det som jag sa tidigare!
    Dock skadar det ju inte om man sen fäller ned stödbenet som ett extra stöd, men då efter att stolen är fastsatt ordentligt! :)
    Ja då ändras spänningen i underförankringsbanden och dras åt hårare.

Det är svårt, nästintill omöjligt att enbart genom att dra i banden, framförallt om banden sitter under sätet att få stolen att stå stenhårt emot instrumentpanelen.

Man behöver inte gå enligt manual när man sätter fast stolen, det är inget som påverkar säkerheten, stödbenet bör man ta sist och sen dubbelkolla så banden inte går att dra åt mer.

Det viktiga är att allt sitter som det ska och stolen sitter hårt, sen om man tar banden och fäster och drar åt lite före bältet det är inget som har en säkerhetspåverkan. Ibland kan det vara bättre att ta ena saken före den andra ibland tvärt om beroende på vilken stol man monterar och hur bilen ser ut.
  • t0va
    MCooper skrev 2013-09-13 18:12:55 följande:
    Har en multi tech II och en minikid som skall monteras i en peugeot 308. En i passagerarsätet fram och en bakom. Spontana tankar om vilken som skall sitta var? Jag testade idag och fick inte alls till det bra.. Får försöka igen imorgon,
    Jag fick inte alls till förankringsbanden då det inte gick att fästa i skenorna i golvet. Jag fick sätta fast dem i stolen istället. De sitter alltså fast i leden mellan ryggstöd och sittdyna - en på varje sida. Är det ok?
    Minikiden tycker jag är svår att vicka så den står stabilt - något tips om hur man får fast den bäst?
    jag vickar inte utan trycker ner den när jag sitter i framsätet enklast är om man lutar fram passagerarsätets rygg och sen trycker ner stolen.
  • t0va
    MCooper skrev 2013-09-16 20:54:18 följande:
    En till fråga om Axkid Minikid!

Kan den monteras så här:
    I framsätet mot instrumentbrädan utan stödbenet nedfällt och längre fram på sätet än där kanten på klacken är?
    Airbagen är urkopplad.
    ja, så länge som stolen står hårt så kan man montera den så.
  • t0va
    kossan skrev 2013-09-16 22:41:23 följande:
    Vad säger ni om det jag såg på tv på 1:an idag: att det är säkrare för barnen att sitta på en bälteskudde istället för en bältesstol eftersom barnen ändå inte sitter rätt i stolarna. "De lutar sig fram och åt sidan och sitter inte som tillverkarna menar att man ska göra"?
    Det har att göra med det Sisisisi skriver, när man krocktestar stolar så sitter dockan rakt upp och som man "ska". Barn i verkligheten sitter sällan så rakt och fint i bilen. Är det stora huvudstöd så kan barnet luta sig framåt för att se något, endel tycker det är läskigt med nackstöden och lutar sig framåt av den orsaken.

Dessutom vid krock så bromsar man till reflexmässigt, även vid sidokrock, då åker barnets huvud fram en bit och hamnar framför huvudstödet. När smällen kommer från sidan så är huvudet inte där det "ska" och då får inte barnet skyddet som stolen ska ge. Eftersom stolens rygg är i vägen så får inte barnet skydd från bilens inbyggda säkerhetsfunktioner som tex. krockgardin och skyddet blir sämre.

Vid frontalkrock så är barnets huvud en bit fram vid inbromsningen och kommer ännu längre fram vid själva smällen, på en kudde så sitter barnet längre bak i bilen, är ju inget tjockt ryggstöd mellan barn och bilens ryggstöd. Det kan också få skydd från krockgardin.

Men detta gäller större barn normallånga 6-8åringar för små barn då når inte huvudet upp till krockgardinen, den är ju gjort för små kvinnor som lägst.

Är det barn som sover i bilen så är bältesstol oftast bättre än kudde, de kan då få stöd och sitta rakt upp och sova, med kudde hamnar de ofta utanför bältet eller snett.

När man ska säga vad som är säkrast måste man titta på hur barnet sitter, min 3åring sitter jätteilla på en kudde men kanonbra i stol, inte för att han åker på dessa i bil men i buss.

Ett större barn som sitter bra på kudde så kan den vara ett bra alternativ, är bilen dessutom nyare och har en massa säkerhetsfunktioner så kan barnet dra nytta av dessa precis som vi vuxna.

Så man bör vara lite kritisk till bilstolsföretagen som marknadsför en massa hi-tech stolar som ska skydda superbra vid sidokrockar och annat och fundera lite på hur verkligheten ser ut och hur barnet sitter i dessa stolar.

En med stora luftkuddar eller liknande på sidorna men barnet lutar sig framåt för att se något genom fönstret är sämre altenetiv än en enklare stol där barnet sitter rakt upp eller en kudde.

Jag läste hela rapporten som inslagen kommer ifrån och det var mycket intressant, precis det jag varit inne på tidigare om att verkligheten inte är så som stolarna krocktestas och bolagen ofta trycker så hårt på att deras krocktester visa si och så men sen blir det tyst när man frågar om hur det ser ut i verkligheten.
  • t0va
    Aileen Allannah skrev 2013-09-17 15:01:55 följande:
    Så stort som möjligt (gärna 20 centimeter), för att undvika att babyskyddet åker in i instrumentbrädan vid en frontalkollision. Det gäller generellt för alla babyskydd.
    men inte om man har bas men det är ändå bäst att ha lite mellanrum ändå.
  • t0va
    kossan skrev 2013-09-18 22:33:56 följande:
    Tack för informationen det gav lite andra vinklar! :) har du någon länk till sidan där du hade läst detta? :)
    jag hade, men tydligen har de tagit bort rapporten som hela seminariet baserades på. Tror jag har den kvar på datorn så jag kan nog skicka om du vill. Är en rapport från 2012 där det förklaras bra med massa bilder osv.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!