• Sweet life

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej Experter!

Jag skriver på en blogginlägg om barnsäkerhet i bil som kommer publiceras under de närmsta dagarna.

Jag skulle vilja veta vad ni vill att jag ska skriva. Vad tycker ni föräldrar där ute behöver veta? Jag behöver också lite källor på fakta kring barn i bil osv.

Hoppas någon vill hjälpa mig! :)

Inlägget kommer publiceras på min blogg www.livetmesimon.se och även hos Loppi.se samt blogg.se startsida.

• Sweet life
    t0va skrev 2012-11-19 09:52:31 följande:
    Ser bra ut men bilden du har på barnet i babyskyddet där är selen inte åtdragen men det kanske du vet. En sak jag tycker du ska lägga till är detta om vinterkläder och bilåkande. Man ska inte ha tjocka kläder på sig när man sitter i bilen, då skyddar inte bältet lika bra. Så underställ, flecceoverall för små och sen filtar över barnet och bältet är det bästa. Inte möjligt alla gånger om det är -20grader och man inte har värmare i bilen eller det tar lång tid innan bilen blir varm. 
    " rel="nofollow" target="_blank">

Detta gäller även oss vuxna, knäpp upp jackan och se till så bältet ligger nära bröstet och under jackan vid magen. 
    tack för input. Absolut, bilden är tagen när jag precis satt ner honom och spänt fast. Spänner alltid efter när vi ska åka.

Superbra med det där om kläder, har själv aldrig jacka på varken mig eller barn i bilen.. motorvärmare med kupévrärmare..
  • Sweet life
    Starbaby skrev 2012-11-25 15:42:43 följande:
    Vad tycker du att jag skulle läsa i TS? Jag tror inte på att ställa en bilstol på en plats där det finns en krockkudde och därför gör JAG inte det oavsett vad folk tycker.  Jag behöver inte övertygas av en trådstart på Familjeliv.

Mina barn får sitta på en plats med en krockkudde när de är 140 cm långa - punkt slut.
    En urkopplad airbag SKA man lita på. Det är omöjligt för den att lösa ut om mekanismen är deaktiverad... Men alla gör vi som vi själva vill. Men förstår inte varför du inte litar på att airbagen är urkopplad...
  • Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-25 14:59:16 följande:
    Onödigt hur?

Att cykla utan hjälm är ju inte samma sak. Det finns ju hjälmar för alla storlekar.

Med våld måste sitta framåtvänd? Hur menar du?

Skillnad på en vänd bilstol och bältesstol är?
    Om en stol är godkänd för att ha framåt, är den inte säker då?
    Skilnaden är att en kombistol väger mycket, mycket mer än en bältesstol och vill du att ditt barn sa få kombistolens vikt i ryggen också? Händer det en olycka blir påfrestningen på nacke och rygg tillräckligt stor i en bältesstol och lägger man på kombistolens vikt, ja då är risken ganska stor att man har permanenta nack och ryggskador om barnet öht överlever..

Sen fattar jag inte att man ens överväger att sätta en treåring i en framåtvänd stol. Hellre brutna ben än en krossad skalle!
  • Sweet life

Idag frågade jag en pappa hur han tänkte när hans son satt i en bakåtvänd bilstol med hela huvudet ovanför kanten på stolen...

Han sa att det är säkrare än att ha honom framåt...

• Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-26 03:10:10 följande:
    Jo men att bilen skulle vara problemet är ju löjligt.
    Han är både lång och rund vilket gör att bältet i själva stolen inte räcker.

Aha, det visste jag faktiskt inte. Något att överväga helt klart. Tack för förklaringen =)

Jo men ett barn som inte sitter bältad i en bakåtvänd är väl inte bättre än att sitta framåtvänd med bälte?

Fast hur stor är din treåring om hen inte får plats  bakåtvänd? Måste uppenbarligen vara vääääldigt stor, eller vad har ni för stol?
  • Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-27 08:15:52 följande:
    Återigen. Spelar det någon roll?
    Mår du bättre av att påpeka att han måste vara "vääääääldigt" stor?
    Ta reda på fakta FÖRST. Vi vill inte vända honom men det går inte bakåt längre. Men jag kanske ska be sambon att ha han lös i sin stol, bara den är bakåtvänd?
    Men allvarligt. Sambons ex nya partner har en son som är överviktig, fyra år gammal och längre än deras 7 åring.. Han sitter bra i en two way. Så jag kan helt enkelt inte tro på att er treåring inte får plats!!
  • Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-27 08:14:03 följande:
    Spelar det egentligen någon roll? Det kvittar ju om man väger lite eller mycket när han inte kan ha bältet spänt som tillhör stolen.

Vi har sen ett halvår tillbaka behövt att ha ryggstödet fällt helt bakåt när han satt bakåtvänd. Annars hade han fått sitta rakt upp med benen i luften.
    Men herregud, ja han får väl sitta skräddare med benen. eller är han stelopererad? Hur svårt är det att fatta att ett barn med 95% risk kommer få bestående rygg/nack eller hjärnskador om man krockar och hen sitter framåt vänt innan 4-5 års ålder?

Fattar inte ens hur man kan ta chansen att få det på sitt samvete!
  • Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-27 10:50:44 följande:
    När vi valde ut vår nya stol så var det denna som var den största som funkade för barnet.
    Alla barn är inte skapta på samma sätt. Hans överkropp är lång tydligen.
    Jag har inte sagt att han inte får plats men bältet räcker inte så man kan knäppa det.
    Och det är en two way ni provat?
  • Sweet life
    GosisMamman skrev 2012-11-27 10:53:54 följande:
    Skräddare med benen funkar inte.
    Så skönt att höra att du vet att alla barn funkar lika =)

Och återigen, Robert Bell ljög när han sa att det var ok att vända barnet nu baserat på längd och vikt?
    Man kan inte enbart gå på ålder då alla inte följer den "normalkurvan" som finns.

Chansen? Mer risk isf men när det inte går? Ska barnet få hållas hemma i 1 år för att denne inte kan knäppa sitt bälte?

De siffrorna du uppger är framtagna ur ett perspektiv där barnet är enligt normalkurvan. Om ett barn är lika stort och tungt som en 4,5-åring så kan detta inte appliceras, eller hur
    Nack och kotpelarens utveckling går inte efter hur barnet växer, utan barnets ålder.. Så ja, det är felaktigt och det skulle du veta om du läst någon anatomi öht...

Haha, tillåt mig att skratta. men jag har aldrig mött ett barn som inte kan sitta skräddare.... Om du nu är så bestämd att barnet SKA sitta framåt, vad gör du då här inne i tråden? Inget som vi säger till dig verkar ju gå in, eller vara något som du öht vill ta till dig!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!