• Starbaby

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kodia skrev 2012-11-24 13:32:34 följande:

Till storebror tycker jag att ni ska titta på Twoway, som passar längre än Multitech. Den är ganska bred i sitsen, men eftersom den inte har något högt underrede kan den passa in under kanten på någon annan typ av stol - testa i er bil!
    Min 6 åring sitter i en Multitech jag tycker den funkar längre än en TwoWay som vi hade innan.
  • Starbaby
    t0va skrev 2012-11-24 14:20:34 följande:
    Troligen inte, vi testade en hi-way i vår golf och där räckte inte stödbenet ner det är väldigt kort. 

Jag tycker ni ska kolla på axkids stol till storebror eller Two-way det är stolen som har längst rygg av alla på marknanaden som räcker till 25kg. Axkid är liten utvändigt men stor invändigt och klarar 25kg, är mer ombonad än two-way. hur stor är storebror?

Multi-tech är kortare än Two-way tex.
    nej two-way har längst rygg och eftersom den inte har något nackstöd där barnets axlar slår i så kan barnet använda stolen tills öronen når kanten på ryggstödet. 

Då kanske min dotter inte växte på det sättet, jag föredrar dock Multitechen, tycker TwoWay stolen känns så öppen och otrygg. Även om jag vet att det är en bra stol och vi har ju haft den i flera år.
  • Starbaby
    Smultronpajen88 skrev 2012-11-24 22:36:20 följande:
    Jag har en son på 2 år, och en dotter på 10 månader.

Dottern sitter fortfarande i första babyskyddet.. Sonen sitter i stol 2.

Nu till vårt problem!
    Sonen får sååååå ont i benen. (sitter ju med böjda ben.)
    Hur gör ni för bästa sätt att göra det så bekvämt som möjligt för dem?
    Är det bättre att sätta dem ifram, koppla ur airbag..? Blir det mer plats för benen då?
    (Vi har en Volvo xc60)

Just nu sitter sonen i bak på "passagerarsidan".. Och det innebär att den som sitter i fram sitter trångt och väldigt rakt i ryggen o inte kan reglera sätet...? Normalt?

Och hur gör vi när dottern byter stol?
    En ifram och en bakom?

Hur gör man på bästa sätt, hur gör ni?!
    Ja du, det där är klurigt, vi har bara sagt att de får sitta med benen i kors eller rakt upp mot sätet, att det är så det är. Eller ta av skorna om det finns mer plats. Vi hade två olika bilar och i den ena fanns det massa plats och i den andra var det trångt. Vi hittade ingen lösning. Sen så slutade gnället och han satt så tills han var nästan 5 år. Sen framåtvänd bältesstol.
  • Starbaby
    Smultronpajen88 skrev 2012-11-24 22:56:07 följande:
    Men hade ni barnen ibak?
    Hur gjorde ni då med andra barnet bakom föraren? Sätet måste ju vara "reglerbart" för föraren?
    Vi hade alla tre barnen bak, bakom föraren satt sonen som satt framåtvänd, de två bakåtvända satt mitten och bakom passagerarsätet.

I andra bilen där det inte fanns någon airbag fram satt det ena bakåtvända barnet och då satt de andra två mitten bak och bakom passagerarsätet bak.
  • Starbaby
    Smultronpajen88 skrev 2012-11-25 08:27:00 följande:
    Tack för svaret! :)
    Nu är jag nog lite klokare!

Men att ha i framsätet och koppla ur airbag, är det dåligt?

Tänkte på en till sak.
    Pojken är 2 år nu, och inte lång för sin ålder, och han får ju sitta väldigt dumt med benen, hur kan en 4 åring sitta så? Jag kan inte förstå hur benen ska få plats? ;(
    O han som redan har ont när han åker..
    Jag skulle inte våga det, har hört om fall där den löser ut sig ändå. Så vi har valt att inte ha barn fram om det ens finns en airbag i bilen. Nu har äldsta sonen passerat längdgränsen för att sitta framför en airbag så det är bra. Men vi har numer en 7 sitsig bil så det är enklare med bilstolar.
  • Starbaby
    niky40 skrev 2012-11-25 11:06:28 följande:

Läs i TS om uppkopplade airbags.
    Vad tycker du att jag skulle läsa i TS? Jag tror inte på att ställa en bilstol på en plats där det finns en krockkudde och därför gör JAG inte det oavsett vad folk tycker.  Jag behöver inte övertygas av en trådstart på Familjeliv.

Mina barn får sitta på en plats med en krockkudde när de är 140 cm långa - punkt slut.
  • Starbaby
    Zezzan skrev 2013-10-28 17:58:35 följande:
    Ända jag vet är att mina vänner som haft besafe har vänt sina barn framåt väldigt tidigt då barnen fort växt ur stolarna. Men det är väldigt fina och säkra stolar så länge barnet får plats i dem  
    Jag har tanken att köpa en annan bakåtvänd när han blir större. Som Britax Two way eller nåt :)
  • Starbaby
    Sweet life skrev 2013-10-29 08:19:18 följande:
    Vi älskar vår. han är 16 månader och väger 10 kilo. Sover jättebra i den och han ser bra ut från bilen. Vi har en two way i vår andrabil och den sitter han inte alls lika bra i.
    Kul att höra !
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!