Inlägg från: Queen Of Darkness |Visa alla inlägg
  • Queen Of Darkness

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Bältesstolsfråga!
    Jag har varit sugen på att köpa en bältesstol med iso-fix till äldsta när hon ska byta stol men undrar nu om det är så mycket bättre? Vi har vändbara bilsäten med iso-fix så dottern kommer fortsätta sitta bakåtvänd fast i bältesstol så är iso-fix verkligen nödvändigt då?
    Hittade ett bra erbjudande på akta gracos bältesstol (logico LX comfort) som inte har iso-fix så det är nog därför jag funderar på om det behövs eller om det bara är en smaksak. Jag gillar AG:s babyskydd (logico s) men tycker inte alls om deras bakåtvända bilstolar. Svor som tusan åt den vi hade och sålde den till slut, så är väl lite skeptisk till deras bältesstol av den anledningen

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    stor grön drake skrev 2012-10-18 15:16:04 följande:
    Det enda egentliga nyttan med isofix på bältesstol är att man slipper bälta fast den när den inte används.
    Så säkerhetsmässigt spelar det ingen roll?
  • Queen Of Darkness
    stor grön drake skrev 2012-10-18 20:02:13 följande:
    Jodå, på det viset att en lös stol är livsfarlig vid en olycka. Och i framvänt läge slipper barnet belastas med stolens vikt, men eftersom du plannerar att använda den bakvänt skulle jag säga att nej, ingen egentlig betydelse.
    Jo det förstår jag såklart att den lös är livsfarlig Vi har enbart isofixfästen på de två bilsätena som är vändbara och med 3 (snart 4) barn kommer vi ju förmodligen så länge vi har kvar bilen ha antingen en bakåtvänd bilstol (när bilsätet är framåt såklart) eller en bältesstol (när bilsätet är bakåtvänt) där så vi kommer ju aldrig ha nytta av iso-fix på bältesstol som är vänd framåt.
    Dottern sitter nu i en two-way men klagar rejält över hur ont hon får i rumpan och att stolen är hård, så funderade på att flytta henne till en bältesstol eftersom hon ändå kommer sitta bakåt i den.
  • Queen Of Darkness
    t0va skrev 2012-10-18 21:36:03 följande:
    Vet att det är andra som lagt vaddering under klädseln på den för att få den mer mjuk. Sitta i 5punkts sele bakåt tror jag är bättre än bältesstol bakåt med 3punkts bälte även om den varianten är säkrare än att sitta framåtvänt. 
    Jag pratade med Bell om det och fick "ok" till att lägga en blöja under klädseln för lite mjukare sittyta men det hjälper inte heller. Nu åker vi verkligen bara bil med henne om det är riktigt nödvändigt för att hon tycker det gör så ont (hon är ju 5½ så hon har ju lite vilja oxå Dock har hon aldrig nämnt något om att få sitta åt andra hållet och det hade jag ändå inte gått med på eftersom hon inte vuxit ur bakåtvänt.).
    Jag tycker oxå 5punkts borde vara säkrare, men det är ju bättre sidoskydd på bältesstol än two-way så jag funderar lite på det med. En djungel minst sagt
  • Queen Of Darkness
    t0va skrev 2012-10-19 09:33:28 följande:

aha, ja hjälper det inte så är det ju svårare, håller med om att det är hårt säte på den stolen, men än har min kotten vaddering så någon extrablöja har vi inte behövt. Det är ju kanon att hon sitter bakåt och kan fortsätta med det, men om hon har så ont så skulle jag nog testat en bältesstol, hade varit en annan sak om det handlat om att vända framåt.
    För något år sedan hade hon inte alls lika ont, då satt hon mer bekvämt med benen oxå. Nu sitter hon med knäna snart i knät (eller inte riktigt kanske ) för hon vill inte sitta skräddarställning. Därför är det ju nästan bara rumpan som håller henne uppe så kan tänka mig det blir obehagligare för rumpan nu. Plus att hon vuxit i sitt babyhull rejält och numera mest bara är skinn och ben. Men som sagt, hon klagar ju inte över hur hon sitter utan över rumpont. Jag  hade dock aldrig bytt stol enbart för att hon klagar och hade det varit såhär eller vända framåt i bältesstol hade jag haft henne kvar såhär faktiskt. Hon vill ju själv sitta åt rätt håll (bakåtvänd). Får väl klura på det lite till kanske.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!