• Bisquit

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej!

Har läst denna tråd ett tag och jag måste få fråga en sak....

Har en dotter på 2 ( nu i november ) och redan nu är hon 1 meter lång och väger ca 18 kg. En stor tjej med andra ord.

Har alltid legat minst ett halvår före ( i längd )

Har idag en britax highway och en multi tech. Men redan i highwayen så börjar huvudet sticka upp.

Vad sjutton använder man sen? ( och ja jag måste ta bilen till dagis vi bor ute på landet )

Tänkte på vikten med, om hon fortsätter växa i den här rasande takten som hon gör, vad gör jag då vid 25kg?

Det är ju för tidigt att vända framåt redan nu....

Mvh

• Bisquit

Ok tack!
    Fast hon börjar närma sig öronhöjden på den ena redan. Köpte ena stolen för ett år sedan och multitech för ett halvår sen, då var det den största som fanns ( enligt säljaren )

Vet du hur stor skillnad det är mellan i höjd och bredd? Som det är nu får stolarna precis plats i bilarna.
    ( en subaru forester och en sanjong ( stavning?? ) pickup. Så det är ju inga små bilar direkt.

Dessutom har jag ingen lust att köpa yttligare en ny stol om det bara handlar om att vinna 2cm på höjden...

Vikten är jag väl inte så orolig för, tror inte barnstolen blir en dödsfälla bara för att hon väger ex 27 istället för 25 men det är längden jag oroar mig för.

Hon har varit 1 meter senaste tre månaderna och jag hoppas hon "står still" ett bra tag nu innan hon tar fart igen.
    Alt växer vidare med snigelfart.....

Usch va bitter jag låter.. Hi hi.  Men tack för svar!

• Bisquit

Hej.

Söker tips om bakåtvänf stol för barn över 110cm och 25kg....

Ganska liten bil, subaru forester, måste sitta bak.

• Bisquit
    Sweet life skrev 2013-10-28 10:25:44 följande:
    Finns ingen för barn över 25 kg.

Fan.....

Nåja, tack för svaret!
  • Bisquit
    t0va skrev 2013-10-28 20:56:03 följande:
    Man kan ha en stol som är till 25kg även om barnet väger lite mer, säkerhetsbutiken som är ledande inom detta med barn i bil skriver här sakerhetsbutiken.se/fraga-dr-bob/50-bakatvaen...

"Vi får frågan ofta. Är barnet bara OK med att åka kan du gott fortsätta. Det finns mån i godkännanden. Sedan kan man säga att de flesta bilbarnstolar är gjorda så att de fungerar allra bäst tekniskt i framsätet: instrumentbrädan ger mycket stöd och gör att man kan åka med mycket stora barn. Men det finns inget skäl att sluta åka bakåtvänt om barnet väger 26 eller 27 kilo! Gränsen kommer sig av vikten på 6 års dockan (som egentligen väger 22 kilo.) Om man kunde trycka ner nästa dockan (36 kilo) i de flesta stolarna skulle de klara den vikten också men det går inte rent fysiskt. Alltså märks dem med 25 kilo." 

Axkid minikid eller two-way säger jag på din fråga.  

Tack, då är det bara längden som jag ska titta på.
  • Bisquit
    Minniemousemommy skrev 2013-11-05 01:29:39 följande:
    Nu kommer alla hata på mig, men jag bryr mig inte så jag säger det ändå.
    Mitt första barn åkte bakåtvänt i en babybilstol bredvid mig i bilen. När jag fick min andra så fick hon sitta bakåtvänd i bak. När dom blev för stora för babystolen så fick dom byta till vanlig bildbarnstol, framåtvänd och då var dom runt 1-2 år. Dom sitter fortfarande så, och det har aldrig hänt något. Jag har bromsat snabbt ibland och ingenting har hänt. Dom har inte blivit skadade på något sätt. I USA är det fortfarande hur många som helst som åker framlänges. Tex youtubekändisarna Shaytards. Alla säger hela tiden att dom är dom ultimata föräldrarna, and guess what? Deras 3 årige son har åkt framlänges i flera år. Jag har då aldrig hört någon klaga om det, med här i sverige så är man plötsligt superdålig förälder om man låter barnet åka framlänges. Varför är det så hä
    det är en jäkligt stor skillnad på att bromsa fort och vara med i en krock.... Det går inte ens att jämföra.

De allra flesta slipper ju krockar, bli påkörda osv så "egentligen" skulle ju ungen kunna sitta lös i bilen bak. Och du själv slippa bälte. Det händer inte mig är en vanlig tankegång...

Men så händer det plötsligt något. Nån missar ett stopptecken, kör rattfull, ser sig inte för, stressar, det är halt osv osv osv. Och plötsligt befinner du dig "mitt i händelsernas centrum". Då är det ju rätt så skönt att veta att man gjort allt för att undvika skador. Bla ha barnet bakåtvänt, ha på sig bälte, osv.

Eller?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!