![tinis77](/avatar/thumb/tinis77/ae9dde9fd327e146e837a43d2391229e.jpg)
-
-
-
Stor stol som tar liten plats, med långt stödben, finns det?
Är till min fyraåring, så den måste vara stor.. Han har en two-way nu, men enda stället det funkar att ha den på i bilen är på tredje raden (9sitsig bil) och då blir det ingen benplats för han. Lillasyster får ta den ist, och han får en ny. Förslag på stol?
-
Jag kan inte på något sätt se hur en treåring inte får plats i en bakåtvänd stol. Köpte ny stol till min fyraåring nu, bakåtvänd såklart, och provade att sätta sjuåringen i den. Han fick plats, bältet räckte till men huvudet stack upp för mkt. Har svårt att tro att det finns treåringar som är lika stora som min sjuåring...
-
Gosismamman, jag menar inte att du ljuger, jag bara tror att det finns nån stol som din treåring får plats i.. Men alla gör såklart som de vill.
-
Anette 81: Jag köpte en axkid. Han hade en two-way som han fick plats i, men han fick inte plats med benen och det gick inte att sätta stolen på någon annan plats i bilen. Lillasyster fick ta över den ist.
-
Jag har både en two-way och en axkid, och jag tycker att bältena är längre i axkiden.
-
Coyote: Jag har haft hi-way, two-way och duoflex i bredd i volvo 855 och citroen xm, så det bör funka.
-
Min man på ca 190 cm hade gott om plats, har haft både hi-way och two-way bakom föraren.
-
Mina ungar löser själva hur de ska sitta med benen när fötterna tar i sätet. Vi har oftast haft stolen så långt ut på sätet som möjligt, så det har inte gått att flytta dem, men barnen har inte klagat.
-
Men om barnet inte klagar, och han sätter benen på ett sätt som funkar, då behöver man ju inte vända? Ungar sitter ju sällan med raka ben när de leker heller, det som ser obekvämt ut för oss är förmodligen inte det för barnet.
Tror att det oftare är föräldrarna som tycker att det är obekvämt för ungen, och vänder för tidigt helt i onödan. -
Till Dig som har bilbarnstolen BRIO Zento
BRIO Care vill påkalla uppmärksamhet till alla er som har en bilbarnstol av märket BRIO Zento tillverkad år 2007 eller senare.
Vi har genom test konstaterat att det finns halter, som överskrider det stipulerade gränsvärdet, av ftalaten DEHP i en liten packning som sitter i anslutning till armstödet på bilbarnstolen. Packningen sitter på ett ställe som är svåråtkomligt för användaren och utgör därför inte någon direkt risk. Bilbarnstolen är fortfarande säker att använda, dock bidrar materialet till den totala exponeringen av ftalater i samhället. Vi ber dig därför som konsument att avlägsna packningen från bilbarnstolen.
Denna packning har endast en viss estetisk funktion och påverkar således varken produktens säkerhet eller funktionalitet om den tas bort.
Mer information om hur man tar bort packningen, samt bilder på packningens placering hittar du påwww.BRIO.se/To_Go_Stroller/Warning_Message och på
" rel="nofollow nofollow" target="_blank">
Med vänlig hälsning
Lena Stengl, Quality Assurance, BRIO Care AB -
Nu har jag äntligen fått till det bra med både stolar och barn i bilen! Bilen är en niositsig opel vivaro. I fram längst till höger har jag en britax hi-way, där sitter Meya. Bakom föraren sitter Isabell i en axkid kidzone, bredvid henne sitter Hampus i en britax two-way. Längst bak till vänster satte jag en brio zento, där sitter Jonatan, och till höger sitter Alexander i en britax adventure. 4 bakåtvända och en bältesstol, funkar utmärkt!
-
Two-way är något högre än axkid. Har båda två bredvid varandra i bilen.
-
Kiddy bilbarnstol med löstagbar rygg, är de verkligen godkända att ha bakåt??
-
Hittade en annons på blocket..
mobil.blocket.se/skaraborg/Kiddy_bilbarnstolar_49528196.htm -
Jag mailade säljaren och frågade om de verkligen är godkända att ha bakåt, och enligt de står det så i instruktionerna.
De tar bort annonsen och kastar stolarna om jag ger de bevis för att de är farliga... -
De hade köpt stolarna på Volvo..?