• Trasan0606

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vi ha just köpt bil, Volvo V70 och har två barn. Skulle vilja ha ett åringen sittandes där fram i sin bakåtvända bilstol (hi way) men när vi sätter fast den ser vi inte sidobackspegeln på höger sida. Ska det vara så? Vi eller rättare sagt min man har försökt dra fram och skjuta tillbaka sätet men inget hjälper och man ska ju inte luta stolen mot instrumentpanelen enl instruktionerna.

Är det så att just denna stol inte passar bra med en V70 eller ser man inte sidospegeln om man har bakåtvänd bilstol fram? Det känns ganska märkligt. Jag har precis tagit körkort och vill verkligen inte köra utan speglar. Hur gör ni?

• Trasan0606

Sänka sätet vet jag inte om han tänkt på - tack för tipset, det ska jag kolla upp!

• Trasan0606

Kan man ha en 5 åring i framsätter i framåtvänd bilbarnstol om krockkudden är urkopplad? Ett par bekanta till oss har det och jag har aldrig sett nån annan göra så. Vår 5 åring ville genast sitta fram när han såg det.

• Trasan0606

Joico - tack för snabbt svar. Kände till 140 cm regeln men inte det som gällde frågan. Då kan jag ha honom fram om vi åker ensamma kortare sträckor. Mysigt!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!