• Mamma och Mor

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Idag hämtade vi ut de nya bilbarnstolarna vi beställt till barnen. Dotterns Britax Secura var ju bara att slänga när bältet börjat leva sitt eget liv och lossna ur inställningarna trots byte av delar till bältesanordningen. Sonen var ju tänkt att ärva den stolen, så då gick ju den planen om intet Obestämd

Dottern fick en Britax KidFix så hon har imorgon sin premiärtur i framåtvänt åkande. Hon är ju nu 19 kilo tung och 112 cm lång samt blir 6 år i december. 

Sonen fick en Britax Multi-tech. Han blir tre år i november och ca 95 cm lång, så jag hoppas han kan ha stolen ett antal år innan det blir dags för byte för hans del.     

Det var ett herrans krånglande för att få stolarna att sitta bra i vår saab 9-5 av 2008 års modell. Det verkade nästan som om förarplatsen blev väl liten när Multi-tech-stolen monterades bakom den. Någon annan som upplevt Multi-tech som svårmonterad?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Mamma och Mor
    Mamma och Mor skrev 2012-09-29 21:47:45 följande:
    Idag hämtade vi ut de nya bilbarnstolarna vi beställt till barnen. Dotterns Britax Secura var ju bara att slänga när bältet börjat leva sitt eget liv och lossna ur inställningarna trots byte av delar till bältesanordningen. Sonen var ju tänkt att ärva den stolen, så då gick ju den planen om intet Obestämd

Dottern fick en Britax KidFix så hon har imorgon sin premiärtur i framåtvänt åkande. Hon är ju nu 19 kilo tung och 112 cm lång samt blir 6 år i december. 

Sonen fick en Britax Multi-tech. Han blir tre år i november och ca 95 cm lång, så jag hoppas han kan ha stolen ett antal år innan det blir dags för byte för hans del.     

Det var ett herrans krånglande för att få stolarna att sitta bra i vår saab 9-5 av 2008 års modell. Det verkade nästan som om förarplatsen blev väl liten när Multi-tech-stolen monterades bakom den. Någon annan som upplevt Multi-tech som svårmonterad?

Knuffar upp mitt inlägg och hoppas på svar om erfarenheter av Multi-tech gällande monteringen, inte minst i Saab 9-5. Har vi gjort något galet vid monteringen, eller är den så svårmonterad och klumpig som vi fick det till? Vi kan inte ha stolen bakom förarsätet utan att föraren sitter med knäna mot instrumentbrädans undersida.
  • Mamma och Mor
    Sisisisi skrev 2012-10-04 14:04:58 följande:

Jag tycker att multitechen är väldigt lättmonterad, speciellt i jämförelse med securan! Varför har ni inte MT bakom passagerarsätet istället? Vi har den i Volvo v70 och xc60 och sitter bra i fram.

Vi kommer att byta plats mellan stolarna så att sonens Multi-tech hamnar bakom passagerarsätet. Jag lär få sitta kloss mot instrumentbrädan men det får gå, den som sitter brevid ska ju bara åka med och då spelar det ingen roll om man sitter dåligt under färden.
  • Mamma och Mor

Hjälp mig förstå det här med hur många anser sina barn för stora för att åka bakåtvänt trots ung ålder.
    Vi vände alldeles nyligen vår dotter framåt. Hon satt i en Britax Secura och trots sina ca 113 cm och nästan 6 år fanns gott om plats i stolen för några cm till att växa, men den fick kasseras pga att bältesfästen etc totalt gick sönder och gjorde stolen osäker. Alltså, 112 cm är fortfarande en längd då många barn kan sitta bakåtvänt i bilen. Hur ett barn på strax över metern då kan anses för lång - mig inte fatta. 
    Aja, det är ju föräldrarnas ansvar och också de som får ta konsekvenserna av sitt beslut om olyckan är framme.. 

• Mamma och Mor

Till vilken ålder/längd har era barn kunnat använda Multi-tech II?

Sonen, nu tre år och ca 96 cm lång sitter än så länge bra i den, och jag hade gärna haft honom bakåtvänd till iaf 5 års ålder.. 

• Mamma och Mor

Nu behöver jag lite hjälp av er bilstolskunniga kring ett problem som uppstått!
    Vi köpte hösten 2012 en ny Multi tec till sonen på nu tre år. Han verkar ha skapligt gott om plats för benen och långt kvar innan den är urvuxen. Problemet är att han klagar på ont i rumpan!  Vi hinner inte åka särskilt länge förrän han börjar jämra sig över ont i rumpan och vi måste stanna, så han får komma ur stolen en stund, innan vi kan åka vidare.
    Någon fler som märkt av detta att MT inte är bekväm för lilla barnrumpan?   Hur kan jag åtgärda detta?  Kan jag knöla in något under tyget över sittdelen och på så sätt göra den mjukare?  

• Mamma och Mor
    Malawi skrev 2013-01-28 18:38:16 följande:
    Japp vi har samma problem. Dottern har fått en liten barnvagnskudde att sitta på.

Har ni kudden liggandes ovanpå tyget eller har ni lagt den under?
    Tänkte bara att om kudden ligger ovanpå, att den lätt följer med och ramlar ur bilen vid urstigning osv Drömmer
    Ska nog fixa en liten kudde eller något mjukare åt sonen att sitta på, men lite surt att en såpass dyr stol är så dålig i komforten.  
  • Mamma och Mor
    Malawi skrev 2013-01-28 22:05:56 följande:
    Jag la dit kudden löst lite temporärt innan en långresa. Tänkte jag fixar det bättre sen om det hjälper. Och det var i höstas! Än har än så länge den inte ramlat ur, men hon får inte gå i och ur själv heller.

Aha, ja då ligger den nog kvar bättre om man placerar barnet i stolen. Vår lille kille är i värsta "kan-själv-åldern" så jag vågar inte ens försöka lyfta in honom i/ur bilstolen - då lär han få ett smärre utbrott Drömmer
  • Mamma och Mor

Förvisso att barn kan åka bakåtvänd upp till 25 kilo, men man får ta hänsyn till lite andra saker än bara kilona.
    Jag har en nätt tjej som vid dryga 6 års ålder väger knappt 19 kilo. Hon sitter numera framåtvänd sedan någon månad tillbaka. Fastän hon är lätt så har hon långa ben och satt som en kratta i sin Britax Secura.Arg som ett bi varenda bilresa senaste året. När den sedan gick sönder på ett sätt som inte gick att åtgärda så valde vi framåtvänt till henne. Hon var väldigt trött på att bli retad av sina kompisar över att vara den enda som satt bakåtvänd. Jag hade aldrig haft henne bakåtvänd upp till 25 kilo, för det hade i hennes fall inneburit att hon suttit bakåtvänd tills hon var närmare 9 år.

• Mamma och Mor
    Aileen Allannah skrev 2013-02-09 10:36:23 följande:
    Mamma och Mor - absolut! Och en sexåring som får ont av att sitta bakåtvänd är det ju självklart bara att vända.

Ja det var så vi resonerade :)
    Vi har iaf köpt en stol med isofix och med ordentliga sidokrockskydd. Hon sitter bekvämt och så säkert man nu kan sitta framåtvänd. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!