• Malawi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej!

Funderar på att köpa begagnade stolar att använda hos mina föräldrar. Vi bor långt ifrån varandra och jag föredrar att åka tåg med barnen dit, men känner mig lite låst att inte kunna åka bil väl på plats. Så tyvärr har jag svårt att prova om stolar funkar i deras bil.

De har en volvo s80, ingen airbag i passagerarsätet fram. Nån som vet vilka stolar som passar/inte passar? Först ska jag en bakåtvänd stol till en treåring 15 kg och ett babyskydd, men snart en bakåtvänd stol istället för babyskyddet.

Tack för all hjälp! 

• Malawi
    Joico skrev 2012-09-24 21:45:24 följande:
    Jag har tyvärr inga konkreta exempel på stolar som jag vet passar. Det enda jag kan bidra med är att jag har för mig att S80 har ganska skålade och vinklade säten.

Hur gammalt är barnet som ska ha babyskyddet? Kan t.ex en Hi-way vara aktuellt istället? Den är ju godkänd från födseln (men ett babyskydd rekommenderas ändå första tiden) så det funkar ju från att barnet är rätt litet, så slipper du köpa ett babyskydd först.  
    Minsta är 2,5 månad, 6 kg och 60 cm, och stabil i nacken för att vara såpass liten. Har aldrig tittat på en Hi-way, tror du den kan passa en så liten?
  • Malawi
    t0va skrev 2012-09-24 22:24:42 följande:
    nja, den är rätt så bred i sitsen för ett litet barn och kan vara svår att få så lutad som det krävs i vissa bilar. Så jag skulle skaffa babyskydd och byta sen igen även. Men prova och se.

Men britax two-way till treåringen är en bra extrastol, vi har den som extra till vår tvååring, och hi-way är vettig till det mindre barnet sen när det är dax att byta, lättmonterad och tar liten plats.
    Ok det låter vettigt! Vad är rimliga priser på blocket för hi-way och two-way?
  • Malawi
    Mamma och Mor skrev 2012-10-06 09:14:57 följande:

Vi kommer att byta plats mellan stolarna så att sonens Multi-tech hamnar bakom passagerarsätet. Jag lär få sitta kloss mot instrumentbrädan men det får gå, den som sitter brevid ska ju bara åka med och då spelar det ingen roll om man sitter dåligt under färden.
    Vi har en Saab 9-5 och en multi-tech bakom föraren utan problem. Min man är närmare 190 cm och kan sitta bekvämt och köra.
  • Malawi

Tittade precis på Britax hemsida och såg att Multi-Tech inte var godkänd mitten bak i Saab 9-5 kombi. Har det alltid varit så? Hade vår MT där 2010, inköpt 2009... Varför tror ni den inte får sitta där? I Saab 9-5 sedan var den godkänd.

• Malawi
    Malawi skrev 2012-10-19 13:29:01 följande:
    Tittade precis på Britax hemsida och såg att Multi-Tech inte var godkänd mitten bak i Saab 9-5 kombi. Har det alltid varit så? Hade vår MT där 2010, inköpt 2009... Varför tror ni den inte får sitta där? I Saab 9-5 sedan var den godkänd.
    Jag kan svara på min egen fråga om ngn mer är intresserad. Mailade först Britax men fick inget svar så jag mailade Robert Bell istället. Han sa att det var inga problem att sätta MTn i mitten bak på en Saab 9-5 kombi.
  • Malawi
    stor grön drake skrev 2012-11-14 20:22:25 följande:
    min kille satt jättedåligt i duoflex för ett år sen. MT kan ju monteras längre ut, den måste inte vara mot sätet
    Jag har tolkat manualen som att den måste sitta mot sätet. Men skulle gärna sätta den längre ut.  Hur monterar man den då? Drar inte åt och låser bältet förrän underförankringsbanden är på plats?
  • Malawi

HJÄLP!

Vi åker inte bil så ofta och insåg idag att lillkillen bara har ca 2 cm kvar innan babyskyddet är urvuxet. Skulle behöva lite tips om vad för stolar jag ska kolla på.

Här är våra förutsättningar:
    Saab 9-5 kombi
    Storasyster 3,5 år 16 kg 100 cm sitter i en Britax Multi-Tech
    Lillebror 6 mån 9 kg 71 cm, kan inte riktigt sitta själv ännu

Vi vill gärna att de ska sitta bredvid varandra i baksätet. Storasyster måste inte nödvändigtvis ha kvar MTn, lillebror kan ta över den. Hon sitter ändå inte riktigt bekvämt i den sen hon slutade med blöja, trots att hon fått en liten bebiskudde att sitta på.

Hur skulle ni ha gjort?

• Malawi
    t0va skrev 2013-01-24 21:04:54 följande:
    det är samma sittdel till minikid som kidzone och kidzofix, det som skiljer är att minikid inte går att ha framtåvänt men ananrs är måtten på sittdelen lika. 27jan släpps den i några webbutiker är säkert då som den kommer till vanliga butiker också.

Så därmed är minikid lika bred som kidzone?
  • Malawi
    t0va skrev 2013-01-25 13:11:07 följande:
    ja i sitsen, hur mycket eller om det skiljer något i bredd som den tar upp i bilen vet jag inte, ska förhoppningsvis kunna jämföra om 1 vecka. 
    Ah då förstår jag. Ska kika på Two-Way och Axkid. Tack för tipsen!
  • Malawi
    Mamma och Mor skrev 2013-01-28 15:02:05 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp av er bilstolskunniga kring ett problem som uppstått!
    Vi köpte hösten 2012 en ny Multi tec till sonen på nu tre år. Han verkar ha skapligt gott om plats för benen och långt kvar innan den är urvuxen. Problemet är att han klagar på ont i rumpan!  Vi hinner inte åka särskilt länge förrän han börjar jämra sig över ont i rumpan och vi måste stanna, så han får komma ur stolen en stund, innan vi kan åka vidare.
    Någon fler som märkt av detta att MT inte är bekväm för lilla barnrumpan?   Hur kan jag åtgärda detta?  Kan jag knöla in något under tyget över sittdelen och på så sätt göra den mjukare?  
    Japp vi har samma problem. Dottern har fått en liten barnvagnskudde att sitta på.
  • Malawi
    Mamma och Mor skrev 2013-01-28 18:47:00 följande:

Har ni kudden liggandes ovanpå tyget eller har ni lagt den under?
    Tänkte bara att om kudden ligger ovanpå, att den lätt följer med och ramlar ur bilen vid urstigning osv Drömmer
    Ska nog fixa en liten kudde eller något mjukare åt sonen att sitta på, men lite surt att en såpass dyr stol är så dålig i komforten.  
    Jag la dit kudden löst lite temporärt innan en långresa. Tänkte jag fixar det bättre sen om det hjälper. Och det var i höstas! Än har än så länge den inte ramlat ur, men hon får inte gå i och ur själv heller.
  • Malawi

Är det någon som klämt på en Minikid från Axkid ännu? Försökte igår, men den butiken jag var in i hade fått den än.

• Malawi

Jag frågar igen, kändes lite som min fråga kom bort i diskussionen...

Har nån här sett en Axkid Minikid i affär? 

• Malawi
    t0va skrev 2013-02-17 22:48:21 följande:
    tyvärr inte, jag har fått beskedet att det inte fanns tillräckligt många stolar så det är bara ett fåtal som fick nu vid första leveransen, om ca 4 veckor kommer nästa leverans och förhoppningsvis så är det fler butiker som har den då.
    Ok tack! I den butik jag frågade "hade de för sig men visste inte alls säkert men troligtvis var den försenad", ett av de mest luddiga svar jag fått.
  • Malawi
    t0va skrev 2013-02-18 21:51:18 följande:
    aha, jag har legat på lekia i grannstaden i ett par veckor och frågat om leverans så de ringde axkid och frågade om de skulle få några stolar och då fick de till svar att stolarna inte räckte, kanske har det blivit förseningar i tillverkningen så det inte blev så många som de tänkt först.

Hoppas på att komma iväg på baby&barnmässan i gbg i helgen och titta på den.
    Om du gör det får du hemskt gärna berätta vad du tycker!
  • Malawi

Nu har vi lyckats klämma in en Britax MT och en Axkid Minikid bredvid varandra i vår Saab 9-5. MTn bakom föraren och Minikid i mitten. Jag kunde sitta bredvid bak. Minikid står lite snett, men sitter stadigt fast.

• Malawi

Jag har också en undran om bältesstol med isofix. Om stolen sitter fast med isofix, borde inte det vara bättre vid en ev krock? Då trycker väl inte stolen på barnet i ryggen?

Jag har ingen erfarenhet av bältesstolar så jag kanske är helt ute och cyklar... 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!