Inlägg från: Vaniljkex |Visa alla inlägg
  • Vaniljkex

Ska barnen få börja i svensk eller engelsk skola? Vilken är bäst?

Bor i London, och aldsta dottern har just borjat recepion class. Forutsatt att barnet kommer in i en bra skola tror jag att det engelska systemet ar battre, framfor allt for att det borjar tidigare an det svenska. Det ar larande och lek blandat, med mycket lektid pa schemat, och barnen kan t ex skriva i slutet av forsta aret. Har finns ju en svensk skola oxa, men det var aldrig ett alternativ for oss. Vi kom in pa den skolan vi helst ville, och jag ar supernojd hittills. Men hade vi varit hanvisade till statlig skola hade jag hellre tagit svenska skolan. Nar vi pratar (hypotetiskt) om att flytta tillbaka till Sverige slutar det alltid med att det inte gar, eftersom barnen har mojlighet till en sa mycket battre utbildning har an man kan fa i Sverige. Om jag stod i valet och kvalet skulle jag fundera over var i UK jag ville bo, var jag har rad att bo, om statliga skolan ar bra, om jag har rad med privat skola etc. Med en riktigt god ekonomi ar det sjalvklart att valja UK for mig, med medelinkomster ar det nog battre i Sverige, om man inte vill bo pa landet.

• Vaniljkex

Ofsted skriver rapporter om privata skolor oxa. Och/eller kolla i The good schools guide vad de skriver. Jag tycker att de har traffat mitt i prick for de skolor vi overvagde inne i London. Man ka oxa kolla vilka skolor de statliga skolorna skickat sina elever vidare till, det ar ju trots allt det viktigaste, att barnen kommer in pa bra secondary schools. Pa landet ar sakert de statliga skolorna helt ok i forhallande till den privata, men vart att kolla upp hur som helst.

• Vaniljkex
    matilda1977 skrev 2013-01-20 20:02:28 följande:
    Hej,

Jag är medveten om att denna tråd är gammal... jag och min make som är engelskman samt våra två söner. födda - 08 samt -10 bor i Sverige. Vi, framför allt min man känner en enorm frustration med den svenska förskolan och vi har också planer på att flytta till England.  Vi vill gärna ge våra barn den bäst tänkbara start på livet och jag har alltid hört att Sverige är bäst på om kanske inte skolor, så i alla fall förskolor.
    Vi står och tvekar mellan en trygg uppväxt Sverige och en mer eftertänkt skolgång för barnen.
    Jag är väldigt intresserad av Vaniljkex äldsta dotter som redan går i skolan. Det är fantastiskt för barnen att få börja redan i denna ålder. Jag skulle gärna vilja sända dig ett meddelande men då jag är ny på forumet, vet jag inte riktigt hur man gör.
    Vår son som är 4 år har mycket problem med språket. Den förskola han går i, har tyvärr inte tid att fokusera så mycket på språk utan barnen får mest springa omkring och bejaka sina vänskaper med varandra. Vår son som då tyvärr inte lika lätt kan göra sig förstådd, hamnar lite utanför.
    Det jag väldigt gärna skulle vilja veta från Vaniljkex, om möjligt... är om ni någonsin upplevt några problem med tvåspråkigheten samt om er dotter går på privat skola eller statlig?

Tack för en väldigt bra tråd!!!
    Hej Matilda!

Jag har inte upplevt att tvasprakigheten har varit ett problem nagonsin, vi pratar svenska hemma och var aldsta dotter borjade nursery vi knappt tre ars alder. Da pratade hon nastan lika bra engelska som svenska. Tror att hon da pratade ganska val for sin alder.  Engelskan hade hon fatt fran lekgrupper, kompisar och barntv. Hennes larare  flaggade for att hon tyckte att det var vissa ljud som var dotter hade svart for, och remitterade henne till talpedagog. De traffade henne, men ansag att det var nagot som skulle ge med sig med tiden (vilket det har gjort oxa). Skolan hon gar i nu ar privat, och har ingen sarskild inriktning pa flersprakighet, de har dock en konversationsgrupp for de som talar franska hemma, sa det galler ju inte oss. Men de laser med varje barn individuellt varje dag, och varje dag far dottern hem boken de har borjat pa i skolan att lasa fardigt hemma med oss (10-15 sidor med 3-4 rader text per sida). Allas lasning utvecklas individuellt, sa jag vet inte hur de andra flickorna i klassen laser. Hojta till om jag kan hjalpa dig med nagot mer, klicka pa kuvertet uppe till hoger pa siten, sa kan du skicka privata meddelanden, om du hellre vill det.
  • Vaniljkex

Det ar mer laxor an var skola ger i reception. Som ovan, vi hade bara laslaxa, och inga hemuppgifter i franska eller matte. Under pasklovet fick barnen i uppgift att skriva dagbok i den utstrackning de ville. Var dotter skrev nog bara en enda dag, da hade hon traffat en hast, som nafsade lite pa lillasysters vagn, och det tyckte hon var jattekul. 

Nu i year 1 har vi daglig lasning, mattelaxa en A4 over helgen, och spellings, till att borja med i september var det sex ord i veckan, vilket okats med tva ord nar man har haft alla ratt tre veckor i rad. 

Men vi har bara flickor i klassen. Pojkklasserna har mer laxor vet jag, de forbereds ju for 7+ och 8+. Kan det vara samma sak for din son?

Svar på tråden Ska barnen få börja i svensk eller engelsk skola? Vilken är bäst?