• Anonym

Så trött på detta....

Hur sjutton får man enskild vårdnad?

Har ett x som INTE överhuvudtaget tänker på barnets bästa utan enbart på sig själv.  Försöker förklara att barnet inte mått bra och att det är mycket som rör sig i huvudet och ja x:et inte finns där i vardagen på något sätt överhuvudtaget utan vill enbart leka "familj" när det passar. Så trött på det!!

Inte ens intresserad av att gratulera sitt barn på födelsedagen. Hör inte av sig på något sätt och hör hur det är med barnet. Skall bara ha igenom så att umgänge fungerar för sig själv INTE utifrån vad som är bäst för barnet.

Förstått att ointresse inte är tillräckligt för att få enskild vårdnad men hur har ni andra klarat av att lösa allting sådant? Det är ju ständigt papper som skall skrivas på på förskola och skola, andra saker så som läkarbesök, tandläkarbesökt och för att inte prata om fritidsaktiviteter.
    Hur skall man se på det att få sitt barn att ha en aktiv fritid när den andra parten inte hör av sig på ca 5 veckor och sedan kräver att ha umgänge för att sen ha uppehåll igen?! Hur har ni andra löst det med kontinuitet för barnen ja och er själva?

• Svar på tråden Så trött på detta....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:17:15 följande:
    Förstår jag dig fel eller skriver du umgängesscheman med umgängen under den tid pappan arbetar? Då är det ju klart att han inte kan ha umgänge. Jobbar du inte själv?

Varför inte utgå från pappans lediga tider istället?

Är det samarbetssamtal ni ska på?

Har pappan inte fasta arbetstider? Hur ofta ska han ha umgänge?

Jag skriver INTE umgängesschemat och x:et har helt fått välja tider utifrån hur det passar vederbörande.

Klart jag jobbar och jag anpassar mitt jobb utifrån barnet!

Samarbetssamtal har vi varit på!

Umgänget skulle trappas upp för att sedan bli varannan helg. Det är upptrappning som x:e motsätter sig! 
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-09-17 10:23:47 följande:

Hur kan ett muntligt schema vara fastställt, har aldrig hört talas om det tidigare. Ni har alltså inte skrivit på något?

Verkar som ni behöver ett snack till hos FR för att hitta ett schema som funkar, eventuellt med långsam utökning. Kan du och papan inte komma överrens får ni låta TR avgöra.
    X:et hävdar att muntlig ök är fastställt!
    Inget är påskrivet.

Ja jag känner också att vi behöver prata om hur det skall gå utifrån barnets bästa. Dock lär nog X:et inte gå med på det.... 
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:31:36 följande:
    Inget är påskrivet.

Ja jag känner också att vi behöver prata om hur det skall gå utifrån barnets bästa. Dock lär nog X:et inte gå med på det.... 

Troligtvis är det inte fastställt. Driv på det via FR, att få ett fastställt umgängesschema. Går inte det, för att ni inte kommer överrens, så får du köra via TR.

Om pappan krånglar en massa kommer han få svårare att få gehör i TR.

Har du inget ombud, dvs advokat/jurist, bör du nog fixa det snart.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-09-17 10:39:26 följande:

Troligtvis är det inte fastställt. Driv på det via FR, att få ett fastställt umgängesschema. Går inte det, för att ni inte kommer överrens, så får du köra via TR.

Om pappan krånglar en massa kommer han få svårare att få gehör i TR.

Har du inget ombud, dvs advokat/jurist, bör du nog fixa det snart.
    Tack än en gång Kjell2!

Jodå har advokat så det är inga bekymmer.

Nog krånglas det alltid. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:31:36 följande:
    Inget är påskrivet.

Kan du inte be att få protokoll från mufen?

Kanske medling kan fungera bättre?

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:44:28 följande:
    Tack än en gång Kjell2!

Jodå har advokat så det är inga bekymmer.

Nog krånglas det alltid. 
    Ta allt detta med din advokat. Har koll på processen och detaljer i ärendet
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:48:21 följande:
    Kan du inte be att få protokoll från mufen?

Kanske medling kan fungera bättre?

Har protkollet från mufen och ja kanske medling skulle fungera men ja du jag vet inte.... tror inte det finns någon som x:et lyssnar på faktiskt.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-17 10:50:37 följande:
    Har protkollet från mufen och ja kanske medling skulle fungera men ja du jag vet inte.... tror inte det finns någon som x:et lyssnar på faktiskt.

För eller senare, med en dom från TR, är han tvungen att lyssna. Eller i alla fall rätta sig efter domen.

Inte ovanligt att även de mest bråkiga börjar bli samarbetsvilliga när det inser vad en TR-dom kan leda till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:50:37 följande:
    Försök i alla fall att få igenom medling först. Det lär framkomma om han inte alls vill samarbeta, men då har du gott samvete och har gjort vad du har kunnat innan i alla fall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 10:54:22 följande:
    Försök i alla fall att få igenom medling först. Det lär framkomma om han inte alls vill samarbeta, men då har du gott samvete och har gjort vad du har kunnat innan i alla fall.
    Har försökt få till samarbetssamtal först innan TR beordrade det. Två samtal blev genomförda fler var inbokade men x:et avboka mm.

FR har lämnat sitt svar till TR om att vi kommit överens och ja det är den överenskommelsen som  jag nu känner inte är lämplig för barnet. 

Protokollet från TR har inte följts utav X:et utan ändrats vad gäller datum mm. Uppehåll i umgänget på nästan 2 månader och sedan anser x:et att det INTE skall vara återgång i umgänget utan det skall föja planen även om det varit uppehåll. Gråter Inte överhuvudtaget ta hänsyn till barnets bästa. 
Svar på tråden Så trött på detta....