Grattis Sanne - och en Aprilbebis är underbart, jag har 2 st som föddes i April och att bli mamma på våren var så härligt när det blev varmare och solen sken! Minns barnvagnspromenaderna med glädje!
Niki: Bra att du kollat dina sköldkörtelvärden men de kan ändras ganska snabbt och 2 år är längesedan - jag tycker du borde kolla dem igen, det händer mycket i våra kroppar runt 40! Det kan vara minsta lilla felvärde just för dig som kan ställa till det med att just inte bli gravid, vissa mår bäst att ligga lite lägre på TSH andra högre... Jag har vänner som både blivit gravida med ett TSH på 4,5 och andra som blivit gravida med ett Hypervärde på 0.005! Så kolla igen tycker jag och ta alltid kopior så du minns vad du hade!
Bellamamma72: Oj, vilket sammanträffande!!!! Inte många jag träffat i Sverige som opererat bort sköldkörteln för en tumör! Jag var tvungen att operera bort större delen av min sköldkörtel (har ca 15-20% kvar som inte funkar alls!) pga stor risk för just Follikulär cancer 2011. Sköldkörteln hade fått en inflammation och inuti den så fanns en tumör som visade ca 50-70% risk för Follikulär Cancer. Jag hade varit sjuk en hel sommar, ätit antibiotika och mått skit rent ut sagt men läkarna tog inga sköldkörtelprover och det var först när jag varit sjuk i 3 hela månader som jag insåg att nåt var riktigt fel och krävde en lungröntgen (jag trodde jag hade fått lungcancer utan att nånsin ha rökt i hela mitt liv) själv som det upptäcktes, som tur var syntes sköldkörteln på röntgen och sedan blev det bråttom.
Min pathology visade att det inte kunde konstateras cancer pga att de follikulära cellerna inte brutit sig ur sin kapsel, och jag vet, det låter helt sjuk men jag hade alltså cancerceller i min sköldkörtel men just pga detta så klassas det inte som cancer. Jag har dock haft stora problem efter operationen och hamnade redan efter 10 dagar på Stroke Avd på St Görans i Sthlm pga skyhögt blodtryck pga noll hormoner kvar i kroppen (de gav mig aldrig Levaxin efter op, utan trodde att den lila biten jag hade kavr skulle funka) och detta messade upp mig så grovt att jag låg inne 1 vecka och blev sedan sjukskriven heltid i 7 månader... Har sedan dess varit ut och in på akuten i Sverige flera ggr varje gång mina nivåer inte stämmer för mig (ja, jag är superkänslig och kan känna av minsta lilla 5mcg ändring) så jag har det superjobbigt efter detta och har ofta mycket symptom som hjärtklappning, ögonproblem och trötthet. Jag har dock läst på allt som går att läsa på och är väl nästan utbildad Web Endo vid det här laget så sköter min egen medicinering och tar bara alla labb hos läkaren... De vet att jag känner min egen kropp bästa! Tyvärr har jag varit utsatt för mycket stress senaste åren och just nu har jag varit Hypo sedan min senaste sjukhusvistelse i somras, mitt Free T3 är hela tiden för lågt vilket ger tydliga Hyposymptom. Hoppas dock att när stressen minskar (yttre omständigheter fortf) så ska mina värden bli bättre också men just nu har jag precis höjt Levaxinet igen... Var stabil under nästan 7-8 mån på 100mch men sedan dog min hund och min mamma och vi flyttade till ett annat land och allt jobb med detta - då började värdena strula.
Men Stort Grattis till din graviditet! Som du förstår är det pga alla hormonproblem jag varit tvungen att vänta med att försöka - men nu kände jag att sista tåget snart går så nu kör vi ändå! Jag har många vänner med just sköldkörtelcancer, dock inte i Sverige, utan i USA där det är oerhört mycket vanligare. När jag väntade på besked så fick jag kontakt med flera forum på FB (superbra!) där vi som lever utan sköldkörtel delar våra problem och så... Jätteskönt! Många av dessa vänner har jag haft nu i över 3 år och vissa har jag dessutom träffat!
Jag får precis som du supplementera med allt möjligt! Tänk på att inte överdosera Vit D, då det kan vara dåligt för fostret.Ska verkligen hålla tummarna för dig, hur gamla är dina barn? Och är det med samma man? Superspännande ju! Jag ska ta ett blodprov på HcG imorgon hos läkaren för jag måste veta ifall jag möjlien har blivit gravid då jag måste ha blodtrycksmedicin och även betablockerare och inte vill äta fel om det skulle vara så... Inte så troligt men ändå, man vet aldrig!